• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Op zoek naar juiste formule + uitleg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roozle

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2012
Hoi forum!

Ik speel al een tijde D&D 3.5 en ben momenteel bezig aan het digitaliseren van het Character sheet. Ik heb vrijwel alles, maar het laatste dat ik wil toevoegen is iets uit puur gemakzucht.
In de bijlage (Bekijk bijlage Digital Character Sheet.xlsx) vinden jullie het betreffende bestand terug.

Op het tabblad 'Character Essentials' vind je in de cellen I4 en I5 het huidige XP totaal en XP dat nog nodig is voor het volgende level. I5 wordt berekend op basis van de waarde in cel E3. Nu zou ik graag op basis van de waarde in cel I4, cel E3 automatisch laten invullen.

Ik vermoed dat het iets met Vert.Zoeken is en heb dus al een tabel op een Blad1 gemaakt waarin alle XP-caps staan die je moet bereiken om naar het volgend level te gaan. Helaas geraak ik er alleen niet echt aan uit. Ook met de Help functie wordt ik niet veel wijzer.

Iemand bereid om me te helpen en wat uitleg te verschaffen? Ben namelijk zeer leergierig bij dit soort zaken.

(De tabbladen kan je gewoon ontgrendelen, er staat geen paswoord op)

Met vriendelijke groet,

Roozle

Code:
=vert.zoeken(I4;Blad1!A2:B21;2;1)
Kun je met deze formule verder?

Hoi!

Werkt perfect. Kan je het ook even uitleggen? Ik vermoed dat ik mijn bereik verkeerd had geslecteerd maar ben niet zeker.

Dank je wel!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vermoed dat ik mijn bereik verkeerd had geslecteerd
Zonder jouw formule is het voor mij niet mogelijk om dit te bevestigen of te ontkennen.

=vert.zoeken(I4;Blad1!A2:A21;2;WAAR) was mijn formule.

Je zoekbereik is inderdaad verkeerd jij hebt 'A2:A21' dat is dus 1 kolom
Het derde argument '2' houd in dat je in de 2e kolom moet zoeken.
Aangezien je zoekbereik slechts 1 kolom is gaat het niet goed.
Je zoekbereik moet dus zijn: 'A2:B21'

Je zoekbereik is inderdaad verkeerd jij hebt 'A2:A21' dat is dus 1 kolom
Het derde argument '2' houd in dat je in de 2e kolom moet zoeken.
Aangezien je zoekbereik slechts 1 kolom is gaat het niet goed.
Je zoekbereik moet dus zijn: 'A2:B21'

Ow op die manier ^^

Dankjewel :)

Op zoek naar juiste formule + uitleg (vervolg)

Hoi forum!

Deze middag werd ik zeer snel en goed geholpen. Hopelijk dit keer weer :)

Kort en bondig:Op het tabblad Spell Sheet staat een tabel met daarin de naam van de spell. In de kolom daarvoor moet enkel Y of N komen ofdat de spell al dan niet voorbereid is. Indien de spell voorbereid is, zou ik dit graag laten weergeven in tabblad het Combat Workspace, in de daar voorziene ruimte. Dus ook of de spell al dan niet voorbereid is en de spell naam + PHB pagina.

Is dit enigszins mogelijk (zonder VBA) of moet ik een andere weg zoeken?

Het bestand: Bekijk bijlage Digital Character Sheet.xlsx

Alvast bedankt.

Roozle

Hey Koster,

Alvast bedankt voor je snelle reactie. Het is bijna wat ik zoek. Wellicht heb ik het verkeerd geformuleerd. De O-kolom is voor gegevens uit het handboek. De kolom waarin Y of N moet komen (bij de start van een speelsessie bv.) is de B kolom (onder Prep. Spell).

Kan je me misschien ook wat uitleg verschaffen? Dan hoef ik niet steeds het forum te bekogelen met domme vragen :)

Alvast bedankt.

Code:
=ALS(O7="Y";MAX($A$6:A6)+1;"")

Deze formule zegt eigenlijk:
Als de cel 'O7' overeenkomt met de tekst "Y", neem dan de maximale waarde in het bereik $A$6:A6 (die $-tekens zetten die eerste cel vast voor als je hem doortrekt, de eerste voor de kolom A en de tweede voor de rij 2) en tel er 1 bij op, anders niks ("").

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(K5;'Spell Sheet'!A$7:Q$18;3;ONWAAR);"")

En deze zegt:
Als het volgende fout is: verticaal zoeken in het bereik A7:Q18 naar de waarde in K5 en geef de waarde in de 3e kolom van dat bereik (en dat 'ONWAAR' geeft aan of het precies moet overeenkomen), dan niks ("") anders die waarde.

Code:
=ALS(O7="Y";MAX($A$6:A6)+1;"")

Deze formule zegt eigenlijk:
Als de cel 'O7' overeenkomt met de tekst "Y", neem dan de maximale waarde in het bereik $A$6:A6 (die $-tekens zetten die eerste cel vast voor als je hem doortrekt, de eerste voor de kolom A en de tweede voor de rij 2) en tel er 1 bij op, anders niks ("").

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(K5;'Spell Sheet'!A$7:Q$18;3;ONWAAR);"")

En deze zegt:
Als het volgende fout is: verticaal zoeken in het bereik A7:Q18 naar de waarde in K5 en geef de waarde in de 3e kolom van dat bereik (en dat 'ONWAAR' geeft aan of het precies moet overeenkomen), dan niks ("") anders die waarde.

Super. De formules begrijp ik en zie nu ook hoe ik ze moet toepassen. Is er een mogelijkheid om die cijfers te verbergen of verwijderen in de A-kolom? Ik vermoed gewoon met de functie verbergen?

EDIT: Heb al een oplossing gevonden. Gewoon de kolom verbergen. Super bedankt Koster!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan