{noobie} een forum maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

m4dc0w344

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2011
hallo mensen

voor de mensen die mij niet kennen dat ken wel kloppen ik zit voornamelijk in de programmeren topic .

maar daarvoor ben ik niet!

ik wil al een tijdje een forum maken waarbij tieners (14-18) hun "****" kunnen posten en/of hulp vragen over dingen waar ze echt meezitten.
ja een soort van kindertelefoon achtig maar de meeste tieners vinden dat niet "leuk" of ze voelig zich daar voor te oud.

maar nou laat ik veel weten maar nou niet hoe ik een forum ken maken die voor mij eenvoudig is te begrijpen (met het liefst zo min mogelijk programmeren) en ook nog eens betaal baar is.

als jullie enige tips hebben willen jullie alsjeblieft antwoord geven.

bedankt, m4dc0w344

Koop een domeinnaam, neem een hostingpakket (hoeft niet veel te kosten) en installeer vervolgens PHPBBforum of Simplemachines forum. De meeste hosters bieden mogelijkheden om die twee vrijwel automatisch te installeren. Het enige wat je dan nog hoeft de doen is de boel goed instellen. programmeertijd == 0.

Ok
En is daar een guide voor hoe je dat ken doen ?
En heb jij ook een tip welke Forum ding ik het beste ken gebruiken of heb jij daar weinig/geen verstand van ?

PHPbb is denk ik de populairste van de gratis fora. Hier staat Nederlandstalige documentatie. Hosters hebben vaak ook wel een installatiehandleiding staan.

PHPbb is denk ik de populairste van de gratis fora. Hier staat Nederlandstalige documentatie. Hosters hebben vaak ook wel een installatiehandleiding staan.

heb je toevallig een een site die dit "PHPBB"ook ondersteund want dat ken ik niet vinden

heb je toevallig een een site die dit "PHPBB"ook ondersteund want dat ken ik niet vinden
Wat bedoel je met "een site die PHPbb ondersteunt"? Je kunt het bij iedere provider die PHP en MySQL biedt (en dat doen ze haast allemaal) installeren. Meestal biedt de provider een manier om het vrijwel automatisch te doen.

1. koop een domein (mijndomein.nl bv.)
2. koop webhost (kan gratis even googlen)
3. installeer wordpress
4. kies een theme
5. zet er een forum op.

of zet er vbulletin op ofzo ff googlen op forum software.

KLAAR!!!

Hoi m4dc0w344,
Jawel, jawel ... maar na het "KLAAR" begint het pas: dan moet je nog bezoekers op je site krijgen.
Nu wil ik je niet ontmoedigen, maar heb je al eens een Google-hengel uitgeworpen op het trefwoord "tienerforum"? Er zijn er al behoorlijk veel!
Het lijkt me erg lastig / waarschijnlijk onmogelijk om daar tussen te komen.

Los hiervan komen ook heel wat andere dingen bij zo'n forum om de hoek kijken:
  • Als "tieners (14-18) hun **** kunnen posten", moet je goed in de gaten houden of ze zich wel aan de spelregels houden (bv. niet schelden of andere ongein) - betekent: je moet moderator zijn en alle ingekomen dingen lezen + zo nodig er af gooien (of waarschuwingen uitdelen, enz.).
  • Als ze ook "hulp vragen over dingen waar ze echt mee zitten", begeef je je ook half en half (of helemaal) op het terrein van de hulpverlening. Dan moet je weten wat je doet, want slechte adviezen voor problemen kunnen het heel veel erger maken.
    Ik heb eens op een paar van die Google-forums gekeken, en merkte dat er behoorlijk onzorgvuldige reacties van bezoekers naar elkaar tussen zitten (zoals zonder enige toelichting: "dumpen, die knul" bij een heel ingewikkeld relatieprobleem).
  • Spammers hebben een zwak voor forums - die moet je ook in de gaten houden.
  • En privacy: sommige tieners gaan bv. erg losjes om met hun persoonlijke gegevens, waar anderen kwaad mee zouden kunnen doen. Hoe hou je dat tegen? Of erger: er worden persoonlijke gegevens van anderen op je forum gezet, bv. echte namen - ook dat moet niet kunnen! Daar zouden dus alle berichten tevoren op gescreend moeten worden, voordat ze op internet geplaatst worden.
Van dat soort dingen: gecompliceerd en erg tijdrovend.

Dus eigenlijk vraag ik me af: is het wel zo'n goed idee om zo'n forum te willen maken (en na het maken: runnen) als je zelf 16 bent en ook nog school en andere hobby's hebt?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hoi m4dc0w344,
Jawel, jawel ... maar na het "KLAAR" begint het pas: dan moet je nog bezoekers op je site krijgen.
Nu wil ik je niet ontmoedigen, maar heb je al eens een Google-hengel uitgeworpen op het trefwoord "tienerforum"? Er zijn er al behoorlijk veel!
Het lijkt me erg lastig / waarschijnlijk onmogelijk om daar tussen te komen.

Los hiervan komen ook heel wat andere dingen bij zo'n forum om de hoek kijken:
  • Als "tieners (14-18) hun **** kunnen posten", moet je goed in de gaten houden of ze zich wel aan de spelregels houden (bv. niet schelden of andere ongein) - betekent: je moet moderator zijn en alle ingekomen dingen lezen + zo nodig er af gooien (of waarschuwingen uitdelen, enz.).
  • Als ze ook "hulp vragen over dingen waar ze echt mee zitten", begeef je je ook half en half (of helemaal) op het terrein van de hulpverlening. Dan moet je weten wat je doet, want slechte adviezen voor problemen kunnen het heel veel erger maken.
    Ik heb eens op een paar van die Google-forums gekeken, en merkte dat er behoorlijk onzorgvuldige reacties van bezoekers naar elkaar tussen zitten (zoals zonder enige toelichting: "dumpen, die knul" bij een heel ingewikkeld relatieprobleem).
  • Spammers hebben een zwak voor forums - die moet je ook in de gaten houden.
  • En privacy: sommige tieners gaan bv. erg losjes om met hun persoonlijke gegevens, waar anderen kwaad mee zouden kunnen doen. Hoe hou je dat tegen? Of erger: er worden persoonlijke gegevens van anderen op je forum gezet, bv. echte namen - ook dat moet niet kunnen! Daar zouden dus alle berichten tevoren op gescreend moeten worden, voordat ze op internet geplaatst worden.
Van dat soort dingen: gecompliceerd en erg tijdrovend.

Dus eigenlijk vraag ik me af: is het wel zo'n goed idee om zo'n forum te willen maken (en na het maken: runnen) als je zelf 16 bent en ook nog school en andere hobby's hebt?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

heey
heel erg bedankt voor je reactie en dat je zoveel dingen nog eens goed voor me verteld hebt, maar
ik heb ook eens ff op die tienersorum gekeken en wat ik daar zag... vond ik niet echt iets waarvan ik nu denk van dat ik het zo ZELF zou doen!

over het spammer: elke spammer wordt 1 keer gewaarschuwd en dan perm ban

over privacy: het is ook dan neit de bedoeling dat ze veel dingen moet in vullen, ik denk dat ze een nickename wachtwoord en een e-mail moeten aangeven en dat is het. en verder kunnen ze alleen een andere avatar kiezen.

ik heb nu al zo'n 30 mensen die ervaring hebben met dit soort problemen en die goed na kennen denken voordat ze wat posten dus ik sta er niet in mijn eentje voor ( gelukkig !)

ik ben er nog steeds aan het nadenken of ik het nou wel echt ga doen, maar 1 ding is zeker als ik het wil doen dan wil ik het goed doen!

Hoi m4dc0w344,
Met "privacy" zijn er twee dingen: wat je als forum van de bezoeker aan persoonlijke gegevens vraagt, en hoe je daar mee om gaat is nummertje 1. Dat hoeft ook niet veel te zijn, zoals je al aangeeft: prima. Dat kan je ook uitleggen op een privacy-pagina (waarin ook staat dat de gegevens strikt vertrouwelijk worden behandeld, en dat ze door het forum niet aan anderen worden doorgegeven).

Maar het tweede punt van privacy is wat de bezoekers (zonder het zelf door te hebben) aan privé-gegevens in hun berichten kunnen zetten. Daarmee kunnen er toestanden als in Haren gebeuren. En ik bedoelde: als je je bezoekers tegen dat soort dingen wilt beschermen, moet je als "moderator" gaan werken (of met een klein team van moderators): alle ingezonden berichten tevoren lezen, voordat ze op een forum-pagina op internet komen te staan.

Daarnaast kan je natuurlijk in de forumregels zeggen dat er nóóit persoonlijke gegevens in berichten mogen komen. Of dat het uitkijken geblazen is met het plaatsen van foto's waar mensen herkenbaar op staan. En dat de nicknames niet dezelfde moeten zijn als die ze op Facebook of ergens anders ook al gebruiken. Want dan kan je door combinatie van gegevens heel wat over iemand te weten komen. *)

=======
Om spammers op een forum tegen te gaan, zijn er best wel een aantal technieken om spam-robots tegen te houden. Dat hoort dan bij de technische kant van het maken van een forum, en hangt ervan af hoe het forum verder in elkaar zit. Kom je vanzelf tegen als je je gaat verdiepen in de forum-programma's!

Met vriendelijke groet,
CSShunter
En de reactie daar weer op in reactie nr. #16 er onder ('t was ook een tiener van een jaar of 14).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan