Router blokkeert website(s)?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aloysfb

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2011
Hoi,

sinds gistermiddag een heel raar probleem. Ik heb een aantal websites bij One.com, en sommige daarvan kan ik niet meer benaderen vanuit mijn eigen netwerk ("De server op www.aloys.nl doet er te lang over om te antwoorden.").
Maar ze werken wél als ik ze open op mijn mobieltje...

Hieronder mijn chat-conversatie met de helpdesk, waarin ik het probleem beschrijf en aangeef welke actie ik al heb ondernomen.

-----------------------------------------------------------
Welkom op de One.com chat support.
Chat Information
U bent nu in gesprek met '[naam door mij veranderd in Helpdesk]'

Helpdesk: Hallo. Mijn naam is .... Waarmee kan ik u helpen?

U: Goedemorgen. Ik zit nog steeds met een heel vervelend en vreemd probleem. In mijn netwerk (router, bedraad, draadloos, desktop, laptop, iPad) kan ik sinds gistermiddag een aantal van mijn eigen sites niet meer benaderen: server antwoordt niet, time out etc.

Helpdesk: Voor welk domein?

U: Op mijn mobiel, en nu op de laptop via mijn mobiele hotspot, lukt het wel! Ik kan NIET benaderen: one.com, www.aloys.nl, www.femma.nl, www.vakkenhulp.nl
Wél werkt (ook bij One.com): pe3v.nl en geologiefriesland.nl/cms
En bij u werkt waarschijnlijk gewoon alles... :-(
Ik heb de router gereset, geen resultaat, daarna fabrieksreset. Ook geen verandering in de situatie...
Ik was een pagina aan het bewerken in Wordpress op aloys.nl toen ik opeens de verbinding met de site kwijt was.

Helpdesk: vakkenhulp.nl ben ik direct op
Helpdesk: femma.nl ook
Helpdesk: aloys.nl geen problemen

U: Ligt ook niet aan mijn computer, want de iPad reageert exact zo. En als ik de iPad koppel aan mijn mobiele hotspot, dan is de site weer terug!

Helpdesk: Wij hebben geen problemen al deze sites te openen.
Helpdesk: Dan is er toch een lokaal probleem.
Helpdesk: Ik kan u alleen helaas niet vertellen wat dat is.

U: Ik hoopte nog op een suggestie van uw kant, een tip.

Helpdesk: Uw sites zijn online.
Helpdesk: Ik zie ze allemaal. U kunt ze op een aantal apparaten ook zien.
Helpdesk: Dat betekent dat het probleem niet bij one.com ligt.
Helpdesk: Maar lokaal.
Helpdesk: Ik kan u helaas niet vertellen wat dat probleem is. Aangezien ik dat niet kan zien.

U: Nog één vraag: er zijn sites van one.com die ik wél kan openen (pe3v.nl en geologiefriesland.nl/cms) en sites die NIET willen. Zitten die soms in een verschillende reeks ip-nummers? Dat er bij mijn router een reeks wordt geblokkeerd?
U: Dit contact verloopt via mijn laptop en HTC-mobiel, op mijn desktop kan ik zelfs one.com niet openen.
U: Dus horen one.com, femma.nl, aloys.nl en vakkenhulp.nl tot één bepaalde reeks?
U: Die domeinen die het wel doen zijn nieuw, dat hebben ze gemeen!

Helpdesk: Ik kijk voor u
Helpdesk: Deze zitten allemaal op een andere server.

U: Want het is toch raar dat ik niet bij mijn oude sites kan, maar wel bij nieuwe... Die twee die het wel hebben we de afgelopen maand geregistreerd.

Helpdesk: Ik begrijp het.
Helpdesk: Maar ik zie al deze sites zonder problemen.
Helpdesk: U ook. Maar niet op een aantal apparaten.
Helpdesk: Wellicht heeft het met iets anders te maken.
Helpdesk: Iets lokaals. Of de websites zelf?
Helpdesk: Ik durf het niet te zeggen.
Helpdesk: U kunt een email sturen [email adres door mij verwijderd] en uw probleem uitleggen aan onze technici.

U: Ok, dank u wel!

Helpdesk: Zij kunnen nogmaals voor u kijken of wellicht hebben zij een tip.
Helpdesk: Ik raad u aan print screens te maken van de pagina's die niet werken.
Helpdesk: en die bij te voegen. Zodat zij kunnen zien wat u ziet.

U: Ok, ik ga verder zoeken. Bedankt!

Helpdesk: Graag gedaan.

---------------------------------------------------------------------------

Iemand enig idee om mij verder te helpen?

Doe het volgende:
Start een CMD-venster, via een snelkoppeling naar cmd.exe of via [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
Doe een nslookup:
nslookup www.one.com
nslookup www.aloys.nl
nslookup www.femma.nl
nslookup www.vakkenhulp.nl

De volgende gegevens zouden het moeten zijn:
one.com: 195.47.247.218
aloys.nl: 193.202.110.119
femma.nl: 193.202.110.120
vakkenhulp.nl: 193.202.110.116

Als dit klopt, dan zou je een traceroute kunnen doen vanaf diezelfde CMD-prompt om te zien of de provider van jouw Internet-verbinding misschien een routeringsprobleem heeft:
tracert www.one.com
tracert www.aloys.nl
tracert www.femma.nl
tracert www.vakkenhulp.nl

Er zijn nog meer tests mogelijk, zoals het TELNETten naar poort 80 van die webservers (geeft ook een hint over mogelijke blokkades/problemen bij je router en/of je Internet provider), maar begin maar met wat hierboven staat.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi Tijs, fijn dat je de moeite neemt om me te helpen!

De nslookup's gaven hetzelfde antwoord als bij jou. Toen eerst maar eens een tracert gedaan voor www.aloys.nl.
Dat gaat goed tot stap 9:

21ms 21ms 21ms eth1-25-3006.cr1.ix1.dk.net.one.com [46.30.208.71]

Stap 10 t/m 30 geven vervolgens:

* * * Time-out bij opdracht.

Ik heb het cmd-scherm als plaatje ook even opgeslagen, voor het geval je 'm nodig hebt.

Interessant is natuurlijk om een vergelijkbare test ook los te laten op pe3v.nl en geologiefriesland.nl

Dus (in cmd-venster):
nslookup www.pe3v.nl
en
nslookup www.geologiefriesland.nl

en daarna

tracert www.pe3v.nl
en
tracert www.geologiefriesland.nl

Daarnaast (nu de traceroute ergens strandt, wat ook aan de routers kan liggen, dus is geen sluitend bewijs dat er geen route zou zijn):
Weer in een CMD-prompt:

telnet www.one.com 80
telnet www.aloys.nl 80
telnet www.femma.nl 80
telnet www.vakkenhulp.nl 80

NB: In Vista en Windows 7 moet je de telnet client als Windows onderdeel toevoegen. [Windows-toets]r toetscombinatie -> appwiz.cpl
voordat je 'm kunt gebruiken.

Tsij.

Mijn eerste ingeving is dat je IP op een blacklist bij one.com staat.

Mijn kennis daarvan is niet voldoende om te zeggen of je dan wel of niet via cmd.exe resultaten terug kunt krijgen

Even nog een toevoeging op mijn vorige posting:
Als de telnet-verbinding lukt, dan wordt het cmd-venster schoongeveegd en gaat de cursor naar linksboven. Je kunt dan het cmd-venster afsluiten via het rode kruisje.
Je zult dan dus een nieuw cmd-venster moeten openen voor een andere/nieuwe test.

Met telnet kun je testen of (niet eenduidend, want beide dingen kunnen aan de hand zijn):
a. Er een route is naar de gecontacteerde server.
b. Er evt. een firewall is op je pc (of je router of bij de gecontacteerde server, zoals Tha Devil als mogelijkheid opperde) de te maken verbinding tegenhoudt.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik blokkades door websites of webhosting providers zelden zie, behalve als er DoS aanvallen of spam-aanvallen zouden plaatsvinden vanaf je pc (door malware) of in ieder geval vanaf een pc/laptop in jouw thuisnetwerk.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ok, een tracert naar pe3v.nl, eindigt bij

10 23ms 21ms 21ms webcluster07.one.com [46.30.211.56]
De trace is voltooid.

www.femma.nl volgt t/m regel 9 exact dezelfde route, maar bij regel 10 (t/m 30) volgt:

10 * * * Time-out bij opdracht.

Nu even met telnet aan de gang...

Als ik [Windows-toets]r toetscombinatie -> appwiz.cpl doe dan opent zich het scherm "Een programma
wijzigen of verwijderen". Moet ik dan nóg iets doen?

Denk het wel, want Telnet wordt niet herkend als interne of externe opdracht etc.

Laatst bewerkt:
Overigens, wat me opvalt: de websites die ik niet kan bereiken hebben allemaal een adres dat begint
met 193.202.110.xxx

De (nieuwe) websites die ik wél kan bereiken beginnen met 46.30.211.xx

aloys.nl = .119
femma.nl = .120
vakkenhulp.nl = .116
donna-antonia.nl = .142
one.com = 195.47.247.218

nslookup voor de anderen:
pe3v.nl = 46.30.211.56
geologiefriesland.nl = 46.30.211.55

Wat je moet doen in appwiz.cpl had ik al aangeven: de Telnet-client aanvinken en op OK klikken, na te klikken op "Windows onderdelen in- en uitschakelen"

Tijs.

Mijn eerste ingeving is dat je IP op een blacklist bij one.com staat.
Bingo! Er is blijkbaar vanaf mijn ip een ddos aanval uitgevoerd op de server van One.com...

En alle telnet sessies geven "de verbinding is mislukt".

Ik ben nog aan het chatten met one.com op dit moment.

Ze doen het allemaal weer, de blokkade is opgeheven! :d

(Hadden ze dat vanochtend niet meteen kunnen zeggen?)

Laatst bewerkt:
Tot besluit: mijn dank is groot, Tha Devil voor de juiste hint, in dit geval, en in het bijzonder natuurlijk Tijs voor
alle hulp en ondersteuning!
Zonder die hulp had ik niet geweten wat ik moest doen, dan zit je gewoon enorm te balen en moet je in je kennissenkring
gaan zoeken naar ICT'ers (die hier dan net weer geen ervaring mee hebben...)

Geweldig bedankt!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan