Android Development. (Welke programmeertaal?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Youriboy

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2007
Hallo iedereen!

Een paar dagen geleden ben ik begonnen met programmeren in JAVA voor Android applicaties te maken. Tot nu toe lukt het met programmeren, het is moeilijk maar het lukt wel. Ook zag ik dat er een converter is voor JAVA code om te zetten in Objective-C, dat overtuigde me helemaal om hier verder in te programmeren want Objective-C is de programmeertaal voor iOS. 2 vliegen in 1 klap! ;D

Alleen... ik zag tot me verbazing dat er een programmeertaal was, genaamd Jquery, de nieuwe HTML5 is en daar ook apps mee kan worden gemaakt.

De reden is trouwens dat ik aan het programmeren ben is, omdat ik graag al wat (voor)kennis wil hebben voor ik op de HBO Informatica opleiding start en voor een job aan te nemen in het programmeren van apps.

Nu zit ik dus met de vraag van:

Zal ik in JAVA blijven programmeren (d.m.v. Eclipse) of zal ik me concentreren op de programeertaal Jquery ter voorbereiding op de nabije toekomst?

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven ;D

Groetjes,

Youri

Alleen... ik zag tot me verbazing dat er een programmeertaal was, genaamd Jquery, de nieuwe HTML5 is en daar ook apps mee kan worden gemaakt.
Hier haal je wat dingen door elkaar.
jQuery is een zogeheten library voor JavaScript, in feite een soort gereedschapskist waarmee je sneller dan anders met JavaScript kunt werken. In plaats van bijvoorbeeld zelf je animaties in elkaar te knutselen kun je gewoon tegen jquery zeggen dat iets soepel van punt A naar punt B nomet gaan. Er zijn ook veel plugins voor die nog meer mogelijkheden bieden. Het is beslist niet de nieuwe HTML5. jQuery is ook geen programmeertaal, het is een manier om met javascript (een scripttaal) te werken.

HTML5 is, je raad het al, de opvolger van HTML4, het biedt meer mogelijkheden om semantiek aan je site mee te geven en laat je ook audio en video op je site zetten zonder dat de bezoeker een plugin nodig heeft.

Het is inderdaad mogelijk om met HTML5, JavaScript en CSS een applicatie te maken en die geschikt te maken voor gebruik in Android of die dan net zo efficiënt werkt als een app die in objective C geschreven is betwijfel ik maar zeker weten doe ik het niet.

Bedankt voor uw snelle reactie.
A ja, was me even ontschoten. Met HTML/CSS bouw je een website, en met Jquery kan je de website wat mooier maken qua techniek en dat komt uit een Javascript library. Zoals ik het zeg klopt toch? :P

Ook zag ik dat je d.m.v. het programma Eclipse met Phonegap (HTML5/CSS/Jquery) die apps kan uitbrengen op verschillende OS' van mobiels. Dat is wel te gek ;D

Bedankt voor uw snelle reactie.
A ja, was me even ontschoten. Met HTML/CSS bouw je een website, en met Jquery kan je de website wat mooier maken qua techniek en dat komt uit een Javascript library. Zoals ik het zeg klopt toch? :P
Je kunt een stuk verder gaan dan mooi maken. Voor veel sites is javascript essentieel. Sites als facebook, google maps, kortom, sites die erg interactief zijn, kunnen niet zonder. jQuery is trouwens zelf de library.

Vraag verplaatst van PHP naar Overige Programmeertalen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan