Dos geheugen wordt steeds minder

Status
Niet open voor verdere reacties.

snoeppies

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2012
Hallo lezers
Ik zit met een groot probleem. Wij werken met Windows XP, we hebben een programma dat onder dos werkt en dat programma kan alleen werken als het werkbare dosgeheugen minimaal 430k is.
Bij de frisse installatie van XP was dat ook geen enkel probleem, echter na een aantal jaren blijkt dat het geheugen slinkt en is het werkbare geheugen inmiddels zo weinig, dat het programma onder dos niet meer kan functioneren.
We hebben in de config.nt alles staan zoals het zou moeten, met handles en files etc, voor de rest alles geremd en in de autoexec hebben we alles geremd.
Toch komen we niet meer tot meer vrij geheugen.:(
Mijn vraag is: waar kan je nog meer zien welk programma Dosgeheugen neemt en hoe kan je dat uitschakelen.
Ik heb ook geprobeerd met een dosbox te werken, maar dat werkt ook niet, een aantal dll files die nodig zijn voor het programma worden niet ingelezen.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, maar voor ons is het wel belangrijk dat we het dosgeheugen weer op niveau kunnen krijgen.
Ik hoop op help

bij voorbaat dank

Door het uitvoeren van MEM.EXE /CLASSIFY in de Opdrachtprompt kun je zien welke (stuur)programma's er in het conventioneel en upper geheugen aanwezig zijn, en hoeveel geheugen deze in beslag nemen.

Hoeveel Ram zit er in deze pc?
Is uitbreiding een optie?

Zie crucialscan: http://www.crucial.com/systemscanner/
Deze geeft aan hoeveel geheugen je nu hebt, of er vrije ruimte is en of je kan uitbreiden door uitbreiden dan wel vervangen.

Of in de Eigenschappen van de snelkoppeling naar het DOS-programma. [Zou kunnen dat Lange Pier dat bedoelde, evt.]

Tijs.

maar waar is het geheugen gebleven?

Door het uitvoeren van MEM.EXE /CLASSIFY in de Opdrachtprompt kun je zien welke (stuur)programma's er in het conventioneel en upper geheugen aanwezig zijn, en hoeveel geheugen deze in beslag nemen.

Er staat een muis en kbd.exe
Maar voorheen hadden we veel meer dosgeheugen, waar is het gebleven ? Slokt XP dat misschien op tijdens de updates ?

Alvast bedankt iedereen voor het antwoord

waar is het dosgeheugen gebleven

Hallo helpers
Het heeft even geduurd maar inmiddels heb ik op een pc een complete nieuwe xp pro geinstalleerd en als ik dan mijn boekhoudprog start krijg ik 403 dos geheugen in beeld, als ik datzelfde doe bij de andere pc's is er maar iets van 341 k over
Ik heb alles geremd bij config.nt en autoexe.
Ik heb de files bij alle pc's hetzelfde.
alle instellingen zijn bij alle pc's hetzelfde, dus ook bij de nieuwe installatie
dus nog steeds mijn vraag:
waar blijft mijn dosgeheugen en hoe kan ik het weer terug krijgen

heel erg bedankt voor jullie steun en antwoord

vriendelijke groet

saskia

opgelost

Hallo helpers
Ik heb het probleem opgelost. Ik heb gebeld met de leverancier van het boekhoudpakket.
Het bleek dat een beveiligingsupdate van windows xp zomaar zoveel dosgeheugen heeft opgesnoept.
Ik snap niet waarom ik dat niet kon zien, maar goed dat geeft niet.
Ik heb de beveiligingsupdate verwijderd en nu heb ik in mijn boekhoudprogramma weer 405 k vrij.
Een echte oplossing is het natuurlijk niet, maar ik heb geen keus, of een beveiligingsupdate en niet kunnen boekhouden, of boekhouden en een beveiligingsupdate minder. Ik dacht dat windows geen gebruik meer maakt van dos, maar dus wel.
Dus allemaal hartelijk dank voor jullie advies en meedenken

groetjes
saskia

Ok, maar een goede oplossing vind ik het niet!

Updates zijn er niet voor niets.
Je maakt gebruik van een ouderwets programma.
Dat zou een update uit moeten brengen en niet de bal de andere kant op kaatsen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan