URL Shorten met .Htaccess

Status
Niet open voor verdere reacties.

iKnow

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2012
Hey iedereen!

Ik heb voor sommige misschien een makkelijke vraag en voor sommige misschien een moeilijke vraag.
Naja, laten we het gepraat maar even achterwegen en beginnen we met de vraag.

Hoe kan je een URL shorten met .Htaccess?
Dit doen ze ook op Twitter. Als je bijvoorbeeld naar een profiel gaat.
Bijvoorbeeld http://twitter.com/twitter

Maar hoe pas ik dit toe op mij website?
Ik heb al wel een paar dingetjes gelezen over Mod_Rewrite maar hier snap ik niks van.

Alvast Bedankt!

Hey is geen domme vraag hoor, het is iets niet zo heel bekends.

Maar je hebt geluk want ik kan je helpen :D

ten eerste kun je dit kijken: *KNIP*

En ik zal het je proberen uit te leggen hier:
wat jij wil is rewriten
je maakt een bestand dat heet: .htaccess eigenlijk een htaccess bestand zonder naam.
Daarin zet je dan (let op de hoofdletters!):
RewriteEngine On

dit betekend dat je nu kunt beginnen met rewriten.
Dan zeg je voor je eerste rewrite regel:

RewriteRule ^twitter& /twitter.php
dit betekend dat je voor yourwebsite.com/twitter de pagina yourwebsite.com/twitter.php te zien krijgt onder de naam /twitter
wat je ook kunt doen:
RewriteRule ^(.*)& $1.php
Dit geeft aan dat yourwebsite.com/watdanook gaat naar yourwebsite.com/watdanook.php, mits dit bestand dan wel bestaat natuurlijk.

zoals je ziet staat het eerste(het nieuwe) tussen ^ en &, of ik het goed zeg weet ik niet maar het is om aan te geven dat als je zegt /twitter, niet alles zoals /twitter.png ook meegepakt word.

hier heb ik ook nog een pdf bestand waar veel htaccess code's op staan:
*KNIP*

Naja, als je vragen hebt hoor ik t wel!

Laatst bewerkt door een moderator:
@ martjojo1,

Het is niet toegestaan referral links te gebruiken. Ik heb nu bij een aantal berichten van je de URL aangepast en bij de bovenstaande de URL verwijderd.

@ martjojo1,

Het is niet toegestaan referral links te gebruiken. Ik heb nu bij een aantal berichten van je de URL aangepast en bij de bovenstaande de URL verwijderd.

Zag ik net in ander topic, bedankt voor de notice!

je maakt een bestand dat heet: .htaccess eigenlijk een htaccess bestand zonder naam.
Da's niet correct, het is gewoon een bestand dat htaccess heet (zonder extensie), die punt ervoor maakt het een verborgen bestand, tenminste, op Linux systemen en dat zijn de meeste servers.

[CPP][/CPP]
Da's niet correct, het is gewoon een bestand dat htaccess heet (zonder extensie), die punt ervoor maakt het een verborgen bestand, tenminste, op Linux systemen en dat zijn de meeste servers.

Sorry, bedankt voor de correctie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan