• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afrondings probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kuzjuzz

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2011
Hallo,

Op dit moment ben ik bezig met een telprogramma voor een turnwedstrijd. Ik heb al redelijk veel formules in dit bestand geplaatst, maar 1 klein (laatste) dingetje lukt mij niet om dit in orde te krijgen.

Ik zal proberen dit hieronder uit te leggen. Er zijn bv 2 teams (team A en team b) met de volgende scores:
Team A:
Technisch (7,500 + 7,100 + 7,600) =AFRONDEN.Beneden 7,400
Artistiek (6,500 + 7,100 + 7,000) = AFRONDEN.BENEDEN 6,866 (officieel is dit natuurlijk 6,867, maar alle cijfers worden binnen deze wedstrijd afgerond naar beneden)
Moeilijkheid: 10,00 Totaalscore: 24,266, Volgens mijn telprogramma: 5e plaats

Team B:
Technisch (7,200 + 7,400 + 7,700) =AFRONDEN.Beneden 7,433
Artistiek (6,700 + 6,800 + 7,000) = AFRONDEN.BENEDEN 6,833
Moeilijkheid: 10,00 Totaalscore: 24,266, Volgens mijn telprogramma: 6e plaats

Nu zijn er regels die gelden binnen deze wedstrijd dat er altijd afgerond wordt naar beneden. En hier komt mijn vraag ook vandaan.
Als er een gelijke stand optreedt, zoals hierboven beschreven is. Zijn er een 5tal regels die opgevolgd moeten worden.
1. Totaalscore (Is bij team A en B hetzelfde)
2. Technische Score optellen (Hieruit komt dat Team B een hogere Technische score (7,433) heeft, dan team A (7,400)
de volgende regels zijn voor nu niet van belang.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat hij nu deze rangschikking zo maakt dat hij die laatste 6,8666666667 niet pakt bij de berekening van de rang.

Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik zit namelijk echt met de handen in het haar! :S
Alvast heel erg bedankt!

Groeten Kuzjuzz!

Je kan dat toch wel in een voorbeeldbestand steken en posten, werkt een beetje makkelijker.

Hallo,

Hieronder vind u een voorbeeld van mijn telprogramma. Het gaat om team nr. 6 en team nr. 14. Er zit nog een dubbele score in deze categorie, maar die laat voor nu maar even zitten. Want denk dat ik die wel zou kunnen oplossen!

Hopelijk kan iemand mij helpen, hoe ik dit het beste kan aanpakken!

Alvast heel erg bedankt!

Bekijk bijlage Hulp telprogramma Acro.xlsx

Je kan toch gewoon de RANG-functie gebruiken in kolom Z.

Zie bestand.

PS: sorteren is niet te doen door die vervl.....e samengevoegde cellen.

Bijlagen

Dat klopt! Dat lijkt de simpelste oplossing, echter:

Het probleem is, dat team nr. 6 nu op plek 5 staat, terwijl hij eigenlijk op plek 6 hoort te staan.

Doordat er regels zijn binnen de bond dat de scores worden afgerond naar beneden op 3 cijfers achter de komma. Hierdoor hebben beide teams een score van 24,866. Echter het team dat nu op plek 5 staat hoort (na langslopen van de regels, opgesteld door de bond) op plek 6 en andersom.

Misschien dat u in het tabblad "Uitslag_Sorteren_PW1" iets kunt vinden waardoor dit probleem op te lossen is, of een kolom bij te voegen is.

Snap niet waar een waarde dient gewijzigd te worden, wat ik wel weet is dat de formule in kolom J en P van blad 'Invoer' wel iets makkelijker en doorzichtelijker kan:

Code:
=ALS(AANTAL(F4:I4)=0;"";SOM(F4:I4)/AANTAL(F4:I4))

Bedankt, dat is zeker een makkelijkere formule!

Maar dus geen idee hoe ik de rangvolgorde kan wijzigen van de teams? Ik weet zelf wel een handmatige manier, maar eigenlijk zou ik dit dus liever automatisch laten verlopen.

Er zal wel een manier te vinden zijn maar dan moet je toch wel eerst de werking van het bestand doorgronden.

Ik hoop dat er misschien iemand anders nog even naar mijn probleem. Ik moet dit telprogramma voor a.s. zaterdag af hebben en ik hoop dat dit probleem nog uit mijn telprogramma verwijderd kan worden.

volgens mij hakt hij zo er een deel af:

=WAARDE(LINKS(T6;6))

dan heb je geen heel getal meer en zouden ze het zelfde moeten zijn.

Hoe en waar ik het precies in je bestand moet plaatsen weet ik niet, snap niet zo goed hoe het in elkaar zit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan