Budget-gamepc met SSD voor € 500

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ivo28
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivo28

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2004
Ik wil graag voor mijn pa een budget-gamepc van ca. € 500 samenstellen.
Hij wilt er voornamelijk eenvoudige puzzelgames op spelen met als uitschieter een game als Portal 2.

Om alles snel te kunnen starten lijkt me een SSD van 80 á 90 GB wel wat. Hij heeft nog een HD van 300GB liggen, deze kan dan als extra opslag voor downloads dienen.
Verder heb ik nog een videokaart liggen: Club HD 4870. Kan deze nog mee deze tijd of moet er een snellere videokaart in?
En ook graag met Win7. Mijn pa heeft nu nog XP maar dat kan tegenwoordig niet meer. ;P

Met een SSD en Win7 blijft er weinig over voor de rest van de hardware dus we moeten een beetje creatief zijn... ;)

Alvast bedankt en ik ben benieuwd!

Groet, Ivo.

Die HD 4870 zal nog wel volstaan.
Ik heb hier wat samengesteld met 120 GB SSD en makkelijke upgrademogelijkheden, hier zal je vader ongetwijfeld tevreden mee zijn.

De builds van copchase & thebopemmonkey zijn puur bagger, deze missen namelijk beide enkele componenten die nodig zijn.

[edit]
theobemmonkey:

Er zit een onnodig dure blu-ray lezer bij
Er zit een geluidskaart bij, van slechte kwaliteit overigens (dan kan je net zogoed die van het moederbord gebruiken.
Er zit geen voeding bij
Ram is nie tbepaald van hoge kwaliteit

copChase:

Onnodig dure videokaart
windows 7 pro, waarom? home premium werkt prima!
Ook jij mist een voeding
Ook mist er een kast.

[/edit]

zelf zou ik voor deze gaan:

LET OP! deze kost 550 euro maar er zitten 2 moederborden bij, de ene is van gigabyte (maar lelijk) de andere van Asrock (maar mooi zwart), beide hebben sata 600.

Als looks in de kast niet uitmaken ga dan voor de gigabyte, als je toch een mooi plaatje wilt ga dan voor de Asrock.

https://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/31879

quad core 3.8ghz amd FM2 vision processor (met ingebouwde 7660D videokaart)
Mooie zwarte (ook van binnen) cooler master kast, met 1 fan aan de voorkant.
2x zwart met rode fans voor op de zijkant en achterkant
een 430 watt corsair 80plus bronze voeding
8gb g-skill ripjaws RAM geheugen (mooi rood, pas zeer goed bij het rood/zwart exterieur van je pc! zeker met het zwarte moederbord)
Een 90GB UPGRADE kit van kingston (SSD, de kit was net zo duur als de SSD apart, dus ik heb de kit gekozen, daar zit een externe harde schijf behuizing en een sata kabel extra bij)

En om het af te ronden zit er nog een mooie windows 7 home premium bij! :D

[edit]Ik zie dat ze ook een 120gb ssd hebben van samsung voor maar 6 euro meer: https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-131517

&

De ingebouwde 7660d is iets minder krachtig dan de 4870, dus die kan je er nog inleggen als je wilt. [/edit]

Laatst bewerkt:
Dank Subplayer52, Copchase, thebopemmonkey!

Moeilijk kiezen natuurlijk. Ik ben nog vergeten te vermelden dat ik nog een dvd speler/brander heb liggen. Dat scheelt weer. ;)
Ik nijg naar de config van Subplayer52 vanwege de 8GB geheugen en 120GB SSD.

Ik neigde ook eerst naar een setup zoals die van mastermindzh, maar de HD 4870 is geen slechte kaart, daarmee dacht ik dat een gewone goede cpu beter zou zijn dan een APU, het is wikken en wegen natuurlijk.

zou het eerder op een krachtige processor houden in plaats van een APU je hebt namelijk al een kaart waar de genoemde games prima op werken

kun je de pc zelf assembleren? zo ja dan scheelt dat ook in kosten!
kun je ook de HDD van de oude pc hergebruiken? is dit een SATA of IDE schijf?
wellicht kun je de behuizing ook hergebruiken?

Laatst bewerkt:
Is er nog een verschil in geluidsproductie tussen de AMD A10 en Phenom II? Liever niet teveel herrie natuurlijk! ;D

€500 blijft een krap budget en dan is het wikken en wegen, sommige adviezen hier zijn goed en andere weer niet, sommige adviezen zijn zeer slecht, daar heb ik geen goed woord voor over.

@subplayer, ik blijf twijfelen over die grafische kaart, de HD 4870 is geen slechte kaart maar komt bij lange na niet in de buurt van de huidige kaarten die ook voor de huidige games nodig zijn. Portal 2 zal ie wel trekken maar als de TS een nieuwe game gaat kopen zal hij waarschijnlijk ook een nieuwe grafische kaart moeten kopen wat weer een kostenpost oplevert van €150 - 200.

Ik heb geen idee of de HDD sata of ide is, maakt dit veel uit? En uit mijn antwoord van hiernaast blijkt dat ik niet veel kaas heb gegeten van de huidige technologie, ik kan het niet meer bijhouden helaas.

Ik kan nog wel een videokaart en dvd installeren, een processor e.d. wordt wat lastiger dus de assemblage is geen overbodige luxe. ;)\

De HD4870 hoeft niet de huidige grafisch uitblinkende games te draaien, alleen de grafisch mooie puzzelgames wellicht. Skyrim draaide trouwens prima op de kaart maar deze game gaat qua actie toch wat te snel voor mijn vader. Hij houdt het bij puzzelen...

Ik denk dat hij met bovenstaande configuratie weer 5 jaar vooruit kan. ;)

De 4870 zit op het niveau van een HD 7750/7770? Dit is zeker genoeg voor wat zijn vader zal doen. Binnen enkele jaren kan de GPU nog geupgradet worden.

Dan is de grafische kaart sterk genoeg, las er even overheen dat het voor zijn vader is. Dat maakt de zaken natuurlijk heel anders, mijn vader heeft nog nooit een echte game gespeeld.

Ik heb geen idee of de HDD sata of ide is, maakt dit veel uit? En uit mijn antwoord van hiernaast blijkt dat ik niet veel kaas heb gegeten van de huidige technologie, ik kan het niet meer bijhouden helaas.

Ik kan nog wel een videokaart en dvd installeren, een processor e.d. wordt wat lastiger dus de assemblage is geen overbodige luxe. ;)\

De HD4870 hoeft niet de huidige grafisch uitblinkende games te draaien, alleen de grafisch mooie puzzelgames wellicht. Skyrim draaide trouwens prima op de kaart maar deze game gaat qua actie toch wat te snel voor mijn vader. Hij houdt het bij puzzelen...

Ik denk dat hij met bovenstaande configuratie weer 5 jaar vooruit kan. ;)

Nee het maakt niet heel veel uit, je kunt een simpele converter kopen mocht het een IDE schijf zijn.

IDE_TO_SATA_Converter_g.jpg

Ik zou over de assemblage nog eens nadenken, kijk eens wat video's hier en daar en het moet echt wel lukken (het is niet zo heel moeilijk)

Is er nog een verschil in geluidsproductie tussen de AMD A10 en Phenom II? Liever niet teveel herrie natuurlijk! ;D

De fan van een 965 is luider, echter kan je deze vervangen voor zo'n 20 euro.

de 4870 is prima voor je vader :)

Persoonlijk zou ik zelf toch voor de APU gaan, niet voor het feit dat het een APU is maar omdat de technologie nieuwer is (AES/AVX/Turbo boost/SSE4)

@mastermindzh, je gaat toch iemand die niet heel veel verstand van hardware heeft niet zeggen dat hij na enkele youtube video's wel kan assembleren? Dat is hetzelfde als zeggen tegen een oud vrouwtje dat zij de bougies wel even kan vervangen en op youtube moet kijken. Je kan bovendien wel iets van computers weten maar dat wil niet zeggen dat je gelijk al praktisch kan werken, ik weet ook wel wat maar ik ga echt geen computer zelf assembleren. Ik ken zelfs iemand die alles weet van bouwkunde en dat ook gestudeerd heeft maar nog geen spijker in een plank kan slaan, die is nu opdrachtgever. Zo zie je dat theorie en praktijk totaal andere dingen zijn.

Hij kan al een dvd en videokaart installeren.

Dus hij kan ook een hdd installeren
Een fan kan gewoon haast niet kapot(dus dat moet lukken)
Een psu in een kast zetten kan IEDEREEN(4 schroeven, fan maakt niet eens uit hoe die staat)
De moederbord stand-offs installeren kan ook niet foutgaan (+ het staat in het boekje hoe het moet)
Schroeven kan hij (aangezien je een dvd of GPU moet vastschroeven.)

Dus als je op youtube een tutorial kijkt over hoe je een socket X cpu installeerd in een moederbord dan zou dat toch moeten lukken.

+ ooit moet de eerste keer zijn.... Niemand kan het meteen.

Dus kortom, JA ik durf iemand die "weinig" verstand heeft van pc assemblage best te vragen of hij/zij nog eens wil nadenken of hij het niet zelf kan.

Ik ben het eens met mastermindzh, het is absoluut niet moeilijk, het enigste moeilijke is de cpu en de cpu-cooler (het is niet echt moeilijk, maar het is het enigste dat je kan fout doen). Voor de rest kijk je gewoon naar je kabels en volg je gewoon alle instructies.

@subplayer, ik heb het gevoel dat computerzaken al moeite hebben een computer in elkaar te zetten, waarom doet een LED-lampje in mijn kast dan raar en valt af en toe even uit? En ik heb het gevoel dat de powerknop niet altijd goed werkt, vanmorgen moest ik nog een extra keer diep op drukken voordat er stroom op kwam te staan. Dat zijn van die kleine afwerkingen waarvan ik denk, als het bij een computerzaak al niet geheel vlekkeloos gaat, hoe moet iemand het zelf dan doen? Het gaat niet alleen maar om alles verbinden maar het gaat er ook om dat alles er netjes in zit en dat overbodige draden netjes zijn weggewerkt zonder dat ze tegen een onderdeel aanhangen dat wellicht oververhit kan raken. Het gaat ook om je afwerking. En bovendien, de meeste mensen die een zelfbouw pc hebben die het in eerste instantie niet doet hebben die zelf in elkaar gezet en is er toch iets kleins over het hoofd gezien.

Misschien zijn de connectors niet helemaal goed aangesloten, dat is gemakkelijk om dat zelf eens na te kijken zolang je de handleiding van je moederbord bij je hebt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan