• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum & weekenden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd lid 281057
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 281057

Hallo,

Als ik in excel een datum invoer, gebruik ik (meestal) de notatie 'ddd dd mmm (dus voor vandaag is dat za 16 feb). Hoe kan ik de cellen waarin ik de datum in vul, en de datum in het weekend valt (vrij- zater- & zondag) automatisch markeren?

Via 'voorwaardelijke opmaak' kun je weekenden markeren.

Bedankt, Willem, maar ik ben er nog niet helemaal uit; ik heb gekeken, maar kon niet vinden welke voorwaardelijke opmaak ik moet kiezen om alleen de vrij-, zater- & zondag te markeren.

Zonder voorbeeld bestandje zou ik zoiets eens uitproberen.
Code:
weekday(a2;2)>5

Beste popippo ;)

Is zaterdag niet 7 en zondag 1 ???

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt door een moderator:
@danny147

Code:
=WEEKDAG(H5;2)>5

wat denk je dat ";2" doet (antwoord in de help van excel)

Beste Vreugdenhil85 ;)

Je kan deze eens proberen als datum in cel A1 staat:

Code:
=OF(TEKST(A1;"ddd")="za";TEKST(A1;"ddd")="zo")

Code:
=OF(WEEKDAG(A1)=7;WEEKDAG(A1)=1)

Code:
=WEEKDAY(A1;2)
=WEEKDAY(A1)
zoek de verschillen tussen deze 2 formules.

Beste alphamax ;)

Juist, had de "2" niet opgemerkt --> sorry

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren,

Bedankt voor de moeite, maar ik kom er nog steeds niet helemaal uit...

Daarom maar een voorbeeldje.

Het betreft een overzicht van de afstanden die ik fiets.

In kolom B staan de data. Ik wil dus dat alle cellen waarin de vrijdag, zaterdag & zondag (voor mij begint het weekend al op de vrijdag :eek:) als data staan, automtaisch gemarkeerd worden met een kleur, zodra ik de datum invul.

Ps: de data in de overige tabbladen (blad 2 t/m 13), zijn nog niet aangepast, daar ben ik nog mee bezig.

Heren,

Bedankt voor de moeite, maar ik kom er nog steeds niet helemaal uit...

Daarom maar een voorbeeldje.

Het betreft een overzicht van de afstanden die ik fiets.

In kolom B staan de data. Ik wil dus dat alle cellen waarin de vrijdag, zaterdag & zondag (voor mij begint het weekend al op de vrijdag :eek:) als data staan, automtaisch gemarkeerd worden met een kleur, zodra ik de datum invul.

Oeps, kwam nog een foutje tegen: had per ongeluk 6 dagen per week, moeten er natuurlijk 7 zijn... Daarom hier een verbeterde bijlage...

Bestaat jou week maar uit 6 dagen?

Je hebt het ook ondertussen gezien.
Probeer mijn voorbeeldje maar aan te passen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heren,

Excuses voor de onjuiste bijlage. Dit kwam omdat ik bij het maken van de 1e week, met 1 januari (dinsdag) begonnen was. Had er even geen rekening gehouden met het feit dat oudjaarsdag van 2012 ook tot week 1 hoort.

Verder kan ik alleen nog melden dat ik uit jullie antwoorden het juiste antwoord heb kunnen vinden (Willem, bedankt :thumb:)!

Allen bedankt voor de genomen moeite! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan