• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vaste grootte commandbutton

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spiesse

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2011
Hey guys,

na een periode van goed mijn plan te kunnen trekken heb ik nog even jullie hulp nodig met iets...

bovenaan een tabel staan één of meerdere commandbuttons. Nu gebeurt het regelmatig dat deze, na het openen en sluiten van de gekozen userform, plots veranderen van grootte... De ene keer halveren ze in grootte, de andere worden het speldekopjes... Ook al voorgevallen dat deze volledig de mist ingaan...

Kan ik op de één of andere manier deze vastzetten zodat ze nooit veranderen van grootte? Bij besturingelement opmaken heb ik bij de kenmerken als aangevinkt dat de verplaatsing en formaat niet gerelateerd zijn aan cellen...

Wie o wie heeft de sleutel?

Groeten,
spiesse

Zet uw buttons boven een titelblokkering.

Dag Cobbe,

alles goed? long time e :)

De commandbuttons staan boven mijn titelblokkering van mijn tabel. Bv cmdbutton 1 staat in a1 met als kolomtitel naam. maar toch kan die veranderen van grootte... Net weer gehad :)

Greetings

Worden uw buttons telkens opnieuw getekend?

Anders zie ik geen enkele reden waarom die grootte zou wijzigen, normaal gebeurt dat als je rijen verwijderd.

hoe kan ik zien of deze telkens opnieuw getekend worden?

Het is niet specifiek bij rijen verwijderen. de tabelhoofden verwijder ik namelijk nooit...

Dat wordt weer zo'n lastige.:)

De code doorlopen met F8 en kijken wat er gebeurt.

ken je mij anders dan dat ik lastige vragen stel? :)

kan ik de F8 gebruiken nadat de cmdbutton verandert is van grootte?

Greetings!

Goedemorgen,

ik heb nu opgemerkt dat de commandbutton is verkleind na flikkering van mijn scherm... zou dit een mogelijkheid zijn?

als ik de userform oproep via de commandbutton wordt mijn tabel op een bepaalde kolom gesorteerd, wordt een ander tabblad geselecteerd, wordt opnieuw het hoofdtabblad geselecteerd en dan de userform geopend.
zou het hiermee kunnen te maken hebben?

groeten,
spiesse

Is het bereik dat opgegeven wordt voor het sorteren wsel goed afgebakend?

Application.screenupdating=false heeft geen zin als de code zelf dit veroorzaakt.

Code:
Sheets("doppers").Select
    ActiveWorkbook.Worksheets("doppers").ListObjects("Tabel1").Sort.SortFields. _
        Clear
    ActiveWorkbook.Worksheets("doppers").ListObjects("Tabel1").Sort.SortFields.Add _
        Key:=Range("Tabel1[[#All],[ingevoerd op]]"), SortOn:=xlSortOnValues, Order _
        :=xlDescending, DataOption:=xlSortNormal
    With ActiveWorkbook.Worksheets("doppers").ListObjects("Tabel1").Sort
        .Header = xlYes
        .MatchCase = False
        .Orientation = xlTopToBottom
        .SortMethod = xlPinYin
        .Apply
    End With

'Sheets("laatst ingevoerd").Select
    Sheets("laatst ingevoerd").ListObjects("Tabel8").Range.AutoFilter Field:=1, Criteria1:= _
        "<>"
    'ActiveSheet.ListObjects("Tabel8").Range.AutoFilter Field:=1, Criteria1:= _
        "<>"
    Range("Tabel8[[werkloos van]:[terug op]]").Select
    Selection.NumberFormat = "m/d/yyyy"
    Range("A156").Select
    ActiveWindow.SmallScroll Down:=-18
Sheets("doppers").Select
Range("a2").Select
userform1.Show

cobbe,

dit is de code die ik aanspreek als ik op de commandbutton klik. Kolom 10 moet gesorteerd worden van nieuw naar oud (zijn datums). daarna wordt op een ander tabblad de filter hernieuwd...

Mss kan dit stukje code korter en vlotter?

Ik ben niet in het bezit van versie 2010 en kan dus ook niet naspelen wat er gebeurt.

Misschien dat er iemand inpikt om u verder te helpen.

Bestaat er een algemene code om een bepaalde kolom in een tabel te sorteren?
effe googlen :)

blijf het alleszins volgen e cobbe, wie weet moet je toch nog inspringen :)
PS hoe weet je dat ik excel 2010 gebruik? :)

heb nu es een macro opgenomen die doet wat ik vraag, en zie dat dit net hetzelfde is.
Dus vermoedelijk moet hier een kortere code voor bestaan... Ik ga op zoek :)

Is het bereik dat opgegeven wordt voor het sorteren wsel goed afgebakend?

Application.screenupdating=false heeft geen zin als de code zelf dit veroorzaakt.

deze zorgt er voor dat alle stappen worden uitgevoerd (ook het gaan naar een ander tabblad en dan terug naar het oorspronkelijke) zonder dat er iets gebeurt op het scherm he?

Spiesse,

Application.screenupdating = False zorgt er inderdaad voor dat je niet meer op het scherm ziet welke stappen er allemaal uitgevoerd worden; maar ze worden nog wel uitgevoerd!

Application.screenupdating=false
Dit zorgt er inderdaad voor dat de schermopbouw verhinderd wordt totdat alle code is afgewerkt.
Bij het einde dien je de sleutel op True te zetten natuurlijk.

Je doet er goed aan om absoluut select en activate te vermijden, want dit heft de screenupdating=false gedeeltelijk weer op en krijg je toch weer flikkeringen en schokken.

Maar daar is je probleem nog niet opgelost denk ik zo.

moet die true-sleutel net voor end sub staan cobbe?

hoe zou je de select en activate aanpakken dan?

Zonder garantie:

Code:
With Sheets("doppers")
    .ListObjects("Tabel1").Sort.SortFields.Clear
    .ListObjects("Tabel1").Sort.SortFields.Add _
        Key:=Range("Tabel1[[#All],[ingevoerd op]]"), SortOn:=xlSortOnValues, Order _
        :=xlDescending, DataOption:=xlSortNormal
    .ListObjects("Tabel1").Sort
        .Header = xlYes
        .MatchCase = False
        .Orientation = xlTopToBottom
        .SortMethod = xlPinYin
        .Apply
End With

With Sheets("laatst ingevoerd")
    .ListObjects("Tabel8").Range.AutoFilter Field:=1, Criteria1:= "<>"
    .Range("Tabel8[[werkloos van]:[terug op]]").NumberFormat = "m/d/yyyy"
End With