primaire sleutel werkt tegen met toevoegquery

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jos111

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2013
om een afkeurrapport te maken haal ik soms gegevens uit een meldingsrapport, om te weten dat de 2 rapporten bij elkaar horen laat ik de primaire sleutel van het meldingsrapport ook toevoegen, alleen gaat de primaire sleutel van het meldingsrapport dan naar een cel in het afkeurrapport zonder primaire sleutel. probleem is dat hij dan de record niet overneemt i.v.m. sleutelconflicten, maak ik er wel de primaire sleutel van in het afkeurrapport dan is het geen probleem. hoe kan ik hier om heen werken.

Laatst bewerkt:
Geen idee waar je het over hebt; Access werkt niet met cellen, dus ik krijg de indruk dat je een Excel probleem probeert op te lossen.

Michel,

naar mijn weten lijkt een access gegevensblad toch wel heel erg veel op een excel blad, en nee het is echt geen excel probleem

Ik zou me door de uiterlijke overeenkomsten niet laten misleiden, als ik jou was. Access is echt iets anders als Excel. Fijn om te weten dat je inderdaad een Access probleem hebt, dan zit je in het juiste forum :)
Nu nog even uitleggen wat je probleem is, want daar snap ik geen jota van...

Helaas, de mist wordt er niet minder van. Je blijft wel van cellen spreken, wat op zich aantoont dat je vasthoudt aan een eigen weg; met je welnemen gebruik ik de gangbare Access omschrijvingen ;)
Zoals ik het snap: je hebt twee rapporten, die je met elkaar wilt vergelijken. En daar houdt het begrip eigenlijk al op. Blijkbaar zijn de twee rapporten niet aan elkaar te koppelen, omdat het ene rapport een sleutelveld gebruikt dat niet in het andere rapport zit. Dan houdt het vergelijken natuurlijk op. Je kunt alleen gegevens koppelen die een relatie met elkaar hebben, en dat houdt in dat het sleutelveld uit tabel 1 ook als verwijzingsveld terugkomt in tabel 2. En dan kun je altijd gegevens aan elkaar koppelen.
Ik zou zeggen: maak een voorbeeldje, want anders gaat deze draad erg lang duren...

het is opgelost, omdat ik geen autonummering gebruik wordt in de doeltabel niet direct een unieknummer toegevoegd. door er nu een extra kolom met een autonummer aan toe te voegen die ook nog eens als primaire sleutel fungeert heeft access er geen probleem mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan