2008 en exchange 2010 benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.
IP is xx.xx.xx

via ipconfig/all verkrijg ik:

DHCP Server: 192.168.178.16
Subnetmask: 255.255.255.0
Standaard gateway: 192.168.178.1

Overigens ben ik het eens met je kritiek, en wil ik me graag verdiepen in Windows server. Heb je tips (websites, boek etc) die geschikt zijn voor een beginner? Overigens ga ik het pas professioneel toepassen als ik zeker weet dat alles goed werkt en goed beveiligd is. Ik heb deze server met 2008 2e hands goedkoop kunnen overnemen en leek me handig om door te gaan proberen het onder de knie te krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat staat er bij ipconfig /all als ip-adres? Want dát is eigenlijk wat ik zocht, niet het publieke ip-adres dat je router heeft. :D
Dat ip-adres moet dus beginnen met 192.168.178

Tijs.

Ah ok, dan bedoel je zeker IPv4 Adress: 192.168.178.61

Ah ok, dan bedoel je zeker IPv4 Adress: 192.168.178.61

Ok, dus samengevat is de huidige situatie (o.b.v. de via DHCP toegekende informatie):
IPv4 adres: 192.168.178.61
DHCP Server: 192.168.178.16

Log in op de DHCP server (= 192.168.178.16) (zal wel via een webbrowser zijn?) en kijk hoe de DHCP scope eruit ziet. Zou (bijv.) er uit kunnen zien als: Starting address: 192.168.178.50 Number of ip-addresses: 100
Dat zou (in dit voorbeeld) betekenen dat via DHCP de reeks 192.168.178.50 t/m 192.168.178.149 via DHCP uitgereikt kan worden, dus dat 192.168.178.150 t/m 192.168.178.254 beschikbaar zijn om als vaste ip-adressen in te stellen op apparaten die dat nodig hebben (servers, ip-camera's etc.)
Weer even met dit voorbeeld: Je zou dan de SBS server (bijv.) de volgende IPv4 informatie kunnen geven:
IPv4 adres: 192.168.178.150
DNS server: 192.168.178.150

[Zie dat in mijn voorbeeld DNS-server adres en ipv4 adres gelijk zijn voor de server, want de server doet de DNS voor het domein.]

Tijs.

Laatst bewerkt:
De DHCP role is nog niet geinstalleerd zie ik, volgens mij moet ik daar dus mee beginnen. Alleen krijg ik dan een melding dat ik geen statisch ip heb geconfigureerd. Vergeet ik die stap of doe ik dat later? Zit ik in de goede denkrichting?

a. Je moet ervoor zorgen dat er precies 1 dhcp server is op je netwerk. Oftewel dat je (áls je de dhcp rol installeert op de server) die andere dhcp server zijn mond moet snoeren qua dhcp serving.
b. Je moet beginnen met een vast ip-adres in te stellen. Heb je dat gedaan dan kun je (evt.) de dhcp rol toevoegen, waarbij je er dan aan denkt dat de dhcp scope uitsluitingen bevat (of helemaal niet in de scope valt) de ip-adressen die vast zijn (dus het ip-adres van je server zelf, het ip-adres van je Internet-router, evt. ip-camera's of netwerkprinters etc.) Oftewel: Je moet voorkomen dat er via DHCP ip-conflicten ontstaan, dus dat geen apparaat een ip-adres kan krijgen toegekend dat al (vast) aan een ander apparaat is toegekend.

Tijs.

Die andere server die we hebben staan (die door professional is geconfigureerd) is dus de DHCP server.

dhcp.jpg

Als ik je goed begrijp wil je nu 2 windows domeinen gaan draaien op 1 (fysiek) netwerk.
Indien ja:
Dat betekent dat het tweede domein (die van de SBS server) puur met vaste ip-adressen moet gaan werken, omdat er al een DHCP server actief is die alles verzorgt voor het eerste domein.
En (zoals al eerder gezegd): Een server dient zelf altijd een vast ip-adres te hebben.
Ik meen uit je dhcp lease-lijst te zien dat ip-adressen vanaf .200 wel vrij zullen zijn. Doe het (dus) zo:
SBS server
IPv4 adres: 192.168.178.200
DNS server: 192.168.178.200

Elk werkstation dat moet verbinden met de SBS zal ook vaste ip-adressen moeten hebben. (Bijv. als je 'm wilt toevoegen aan het SBS-windowsdomein).
Voorbeeld werkstation1:
IPv4 adres: 192.168.178.201

Voorbeeld werkstation2:
IPv4 adres: 192.168.178.202

Tijs.

Ok, weer even tijd gehad om te stoeien, volgens mij moet nu alles naar behoren werken. Volgens mij is de rest nu goed ingesteld en kan ik Exchange configureren. Alleen welke IP vul ik waar in?

Ik heb de locale IP van mijn Server, de IP van mijn internetprovider en de IP van het domein. Dit heb ik geprobeerd maar is blijkbaar fout, want waar verwerk ik de IP van Ziggo:

Server manager

Start of Authority:

primary server: hlcmailserver.socialmediainrichten.nl.
responsible person: hostmaster.socialmediainrichten.nl.

Name server:

FQDN: hlcmailserver.socialmediainrichten.nl. IP 192.168.178.60
FQDN: ns1.socialmediainrichten.nl. IP 95.170.70.116

Host A
FQDN: socialmediainrichten.nl IP 95.170.70.116

Host A
FQDN: socialmediainrichten.nl IP 192.168.178.60

Mail Exchanger MX
FQDN: socialmediainrichten.nl
FQDN of mail server: mail.socialmediainrichten.nl

Host A
hlcmailserver FQDN: hlcmailserver.socialmediainrichten.nl IP 192.168.178.60

Host A
mail FQDN: mail.socialmediainrichten.nl IP 95.170.70.116

Alias CNAME
www www.socialmediainrichten.nl
FQDN: socialmediainrichten.nl.

Transip socialmediainrichten.nl

IP: 95.170.70.116

Je lijkt te vergeten dat lokaal (dus op je eigen netwerk) andere DNS moet gelden dan op Internet: Op je lokale DNS-server de 192.168.178.x ip-reeks en op publiek Internet het publieke ip-adres van je router.
Dit wordt wel "split DNS" genoemd, omdat er een verschil is tussen publieke DNS en lokaal DNS van socialmediainrichten.nl.

Eerst maar eens een paar dingen duidelijk maken:
a. Is je www site gehost op het lokale netwerk of op webhosting buiten je lokale netwerk?
b. Begrijp ik goed dat je Exchange server op het lokale netwerk staat? Dan kan dit niet (zonder meer) werken als je een privé abonnement hebt, wel als je een zakelijk abonnement hebt (dus zonder poort 25 (=SMTP) beperkingen die worden opgelegd bij privé abonnementen).

In het algemeen vind ik dat je (met jouw beperkte kennis) teveel op het forum gaat leunen om dit (mogelijk) ooit werkend te krijgen. NU is het tijd om je te gaan verdiepen in koppelingen van Exchange met de buitenwereld, nu ik meen uit je verhaal te kunnen begrijpen dat het lokaal werkt.

Tijs.

Je lijkt te vergeten dat lokaal (dus op je eigen netwerk) andere DNS moet gelden dan op Internet: Op je lokale DNS-server de 192.168.178.x ip-reeks en op publiek Internet het publieke ip-adres van je router.
Dit wordt wel "split DNS" genoemd, omdat er een verschil is tussen publieke DNS en lokaal DNS van socialmediainrichten.nl.

Eerst maar eens een paar dingen duidelijk maken:
a. Is je www site gehost op het lokale netwerk of op webhosting buiten je lokale netwerk?
b. Begrijp ik goed dat je Exchange server op het lokale netwerk staat? Dan kan dit niet (zonder meer) werken als je een privé abonnement hebt, wel als je een zakelijk abonnement hebt (dus zonder poort 25 (=SMTP) beperkingen die worden opgelegd bij privé abonnementen).

In het algemeen vind ik dat je (met jouw beperkte kennis) teveel op het forum gaat leunen om dit (mogelijk) ooit werkend te krijgen. NU is het tijd om je te gaan verdiepen in koppelingen van Exchange met de buitenwereld, nu ik meen uit je verhaal te kunnen begrijpen dat het lokaal werkt.

Tijs.

a. de www site is buiten mijn lokale netwerk. Bij transip waar ik de DNS en MX records zelf kan instellen.
b. Nu nog privé, ik zal me er in verdiepen welke beperkingen dit oplevert.

Heb je tips voor een goed (e)book/boek dan wel websites waar ik de juiste basiskennis kan opdoen?

Laten we vaststellen:
a. In de publieke DNS horen alleen Internet ip-adressen, dus geen lokale adressen.
b. Lokale ip-adressen mogen alleen voorkomen in je eigen DNS servers op het lokale netwerk. Wel is het mogelijk om (ook) publieke ip-adressen te hebben in je private DNS (bijv. een A record van de extern gehoste website).
c. Ik vernam zojuist dat poort 25 inkomend (bij Ziggo) niet dicht zou staan, alleen poort 25 uitgaand. Uitgaande mail moet dus via Ziggo's mailserver worden verstuurd (óf via een mailrelay service die op een andere poort luistert dan poort 25). Zie (o.a.) deze link.

De publieke DNS van je domein kom ik wellicht nog met tips op terug.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan