Upgrade AMD V120 naar AMD Phenom II N830

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lilmicstar

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2007
Beste lezer,

Als student zijnde ben ik op zoek naar een (enigszins) goedkope oplossing voor een bekend probleem. Laptop is te langzaam. Even wat specs van mijn apparaatje:
Compaq CQ62-a10SD
Processor : AMD V120 (http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+V120&id=503)
Radeon Mobility HD4250

Omdat het geld ontbreekt om een nieuwe laptop te kopen wilde ik de CPU gaan upgraden. Na zelf wat onderzoek te hebben gedaan heb ik het volgende al geleerd.
- Een laptop CPU vervangen is ***, en kan vaak niet.
- De CPU die je erin wilt stoppen moet compatible zijn met je chipset
- Verhittingsproblemen kunnen zich voordoen na vervanging van CPU.

Nu ben ik hier om het een en ander beantwoord te krijgen.
1. In de manual van mijn laptop staat hoe de CPU verwijderd moet worden. Dit betekend dus automatisch dat dit ook kan zonder schade ( mits natuurlijk correct uitgevoerd )
2. De CPU die ik erin wil plaatsen is een AMD Phenom II N830(http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Phenom+II+N830+Triple-Core&id=316). Dit is is een Triple-Core i.p.v. een Single-Core. Feit is wel, dat de processor vermeld staat onder het kopje 'Spare Parts' in de manual (http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c02542472.pdf/ p.81). Betekend dit dat hij er in kan ? Zonder problemen ?
3. Zal ik oververhittingsproblemen ondervinden. De N830 is lager geklokt dan de V120. Wel is het wattage hoger ( 35W t.o.v. 25W). Gaat dit problemen geven, en zo ja is AMD Phenom II P820 dan beter (25W).
4. Als laatst. Mocht al het bovenstaande geen problemen geven en voor mij dus de mogelijkheid geven om mijn CPU up te graden, wat moet er dan nog gebeuren. Betekend een andere processor aanpassingen maken in de BIOS van mijn laptop ? Moet ik nieuwe drivers installeren ? Windows opnieuw installeren ? etc.

Processor wil ik overigens kopen vanaf Amazone. http://www.amazon.com/AMD-Phenom-N830-Triple-Core-HMN830DCR32GM/dp/B009WC0CZK/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1369432232&sr=8-1&keywords=AMD+Phenom+II+N830+Triple-Core

Ten eerste bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor je ( mogelijke ) antwoord.

Een AMD V120 is een hartstikke snelle processor. Het mag dan niet zo snel zijn als bijvoorbeeld de Intel Core i7, maar de snelheid van deze processor is evengoed opzienbarend. Als jouw laptop slecht presteert, is dat waarschijnlijk een softwarematig probleem. Je kunt je computer sneller laten reageren door visuele effecten en animaties uit te schakelen, allerlei achtergrondprogrammaatjes uitschakelen, je opstartmap leeghouden, ervoor zorgen dat je harde schijf gedefragmenteerd is, registerfouten opsporen, eventuele virusscanners die je computer vertragen verwijderen (en wellicht vervangen door een lichtere). Als dit allemaal niet helpt, installeer dan een oudere (maar lichtere) versie van Windows die je systeem minder vertraagt.

Laatst bewerkt:
Heb ik gedaan. Ik draai zo weinig mogelijk. Ik gebruik mijn laptop hoofdzakelijk voor tekstinvoer. Meer dan dat niet. Ik heb misschien 20 applicaties geïnstalleerd en dan moet je denken aan iTunes, Office, Google Drive, Avast, Chrome, Tune Up Utillities etc. Geen zware apps. Heb ook mijn laptop een keer laten nakijken waar er grondige virusscans zijn uitgevoerd. De laatste tijd wordt hij steeds langzamer. Opstarten kan soms 2 tot 3 minuten duren terwijl hij eerst binnen 1 minuut was opgestart. De verkenner openen is een heus drama. Het was al heel vervelend maar ik ben me pas echt gaan ergeren na de zoveelste windows update ( service pack 1, windows 7 als ik me niet vergis ) die meer kwaad dan goed doet lijkt wel.

Lilmicstar, in dat geval blijkt mijn vermoeden te kloppen. Jij hebt te maken met een softwarematig probleem. Windows vergt steeds meer van je systeem door die updates en service packs. Wij hebben een Windows XP-computer met 512 MB werkgeheugen en een AMD-processor die eerst snel reageerde, maar die nu niet meer vooruit te branden is. Dat komt allemaal door Windows Update.

Ik denk dat als jij alle updates die jij tot nu toe geïnstalleerd hebt verwijdert en je laptop vervolgens herstart, dat hij dan weer sneller reageert.

ik denk dat je de adviezen van varken 1955 even naast je moet leggen de AMD VD120 is namelijk een trage processor zit op het niveau van mobiele Celeron cpu's zie link: http://www.notebookcheck.net/AMD-V-Series-V120-Notebook-Processor.33940.0.html
en daar zou je blij mee zijn als je net windows 7 starter edition of iets dergelijks mee kan draaien

verder moet je windows update gewoon aan hebben staan dit zorgt voor betere beveiliging en een stabieler OS

Laatst bewerkt:
is je processor soms meer als 50% belast?
Ja, vaak is de processor op 90% of hoger

ik denk dat je de adviezen van varken 1955 even naast je moet leggen de AMD VD120 is namelijk een trage processor zit op het niveau van mobiele Celeron cpu's zie link: http://www.notebookcheck.net/AMD-V-Series-V120-Notebook-Processor.33940.0.html
en daar zou je blij mee zijn als je net windows 7 starter edition of iets dergelijks mee kan draaien

verder moet je windows update gewoon aan hebben staan dit zorgt voor betere beveiliging en een stabieler OS

Ik zie dat varken1995 geband is en nog geen week lid is dus ik denk dat je gelijk heb :)
Op mijn laptop stond(en staat) altijd Home Premium. Ik wil de overstap niet maken naar 8 ondanks dat het wat sneller qua specifieke dingen blijkt te zijn. Wellicht met een eventuele 8.1 wordt het interessanter voor mij.
Wat raad je mij aan. Heb je ervaring me een cpu swap ?

Thanks for de reacties btw !

je kunt misschien meer ram geheugen in je laptop plaatsen, want dat kan je laptop ook sneller maken.

extra werk geheugen kan ook geen kwaad

wat betreft het vervangen van de cpu dat zal een rot klus worden ik hoop voor je dat het een PGA socket is anders is er een kans dat je de cpu erop vast moet solderen

extra werk geheugen kan ook geen kwaad

wat betreft het vervangen van de cpu dat zal een rot klus worden ik hoop voor je dat het een PGA socket is anders is er een kans dat je de cpu erop vast moet solderen

6gb RAM met een max van 8gb is wat ik nu heb.
In de handleiding staat dat hij verwijderd kan worden, betekend dat dan niet direct dat hij iet vast gesoldeerd is ?

in die manual klik die je geplaatst hebt staat hoe je de processor kan verwijderen

Remove the processor:
1.
Turn the processor locking screw
(1)
one-half turn counterclockwise until you hear a click.
2.
Lift the processor
(2)
straight up and remove it.

pagina 82 chapter 4

het is een PGA socket dus moet lukken

En voor mijn overige vragen. Kan een nieuwe 35W processor in mijn laptop die nu een 25W zonder dat dit problemen oplevert ?
Als ik een processor erin gooi die in de manual staat ( of het nou 25 of 35 Watt is ) is deze dan automatisch compatible met mijn moederboard ?
En als laatste of deze gewoon verwisseld kunnen worden zonder iets te veranderen ( in de BIOS bijv.)

Dank trouwens voor je reacties tot zo ver :thumb:

Ligt eraan hoe groot je voeding is. Als je voeding te klein is, dan zal die niet genoeg stroom leveren en zal je nieuwe processor niet werken. (Het werkt niet op lucht)

Maar ik denk dat voor 10 watt, het niet zal uitmaken. Anders kijk je even voor de zekerheid hoe groot je voeding is.

Laatst bewerkt:
Ligt eraan hoe groot je voeding is. Als je voeding te klein is, dan zal die niet genoeg stroom leveren en zal je nieuwe processor niet werken. (Het werkt niet op lucht)

Maar ik denk dat voor 10 watt, het niet zal uitmaken. Anders kijk je even voor de zekerheid hoe groot je voeding is.

De batterij is een 6-cell Li-lon, 2.20 Ah, 47 Wh. Ik concludeer 47>35 oftewel compatible ?
verder hoeft er niets veranderd te worden qua BIOS settings ?

tnx for je reply!

Ja het is compatible. De accu zal iets sneller leeg gaan. Maar praten we over enkele minuten.
Normaal gesproken pakt hij hem automatisch op in je bios, maar je kan dit voor de zekerheid na checken als je de processor heb geinstaleerd.

Laatst bewerkt:
De batterij is een 6-cell Li-lon, 2.20 Ah, 47 Wh. Ik concludeer 47>35 oftewel compatible ?

Dit is onzin. De accu kan 47 Wh leveren, dat zegt iets over de tijd dat de batterij stroom kan leveren en niets over het vermogen van je voeding. Bij de je huidige processor van 25 W betekent dat (zonder rekening te houden met andere stroom gebruikers) iets minder dan 2 uur (bij volle belasting). Met 35 W gaat dat dus korter worden.

Wat interessanter is in dit geval of die 10 Watt extra ook afgevoerd kan worden of dat de PC veel warmer wordt. 10 W klinkt als niet veel maar het blijft een erg compact gebouwd geheel.

Ron

Wat interessanter is in dit geval of die 10 Watt extra ook afgevoerd kan worden of dat de PC veel warmer wordt. 10 W klinkt als niet veel maar het blijft een erg compact gebouwd geheel.

Ron

Hoe kan ik dot testen dan? De CPU staat wel in de handleiding wat naar mijn weten betekend dat er een laptop met dezelfde configuratie op de wereld is, maar dan met die CPU i.p.v. mijn AMD v120. Maar terugkomend op je antwoord, hoe kan ik dit zien/testen?

Het is een zware operatie geworden, maar hij zit er in. Windows Prestatie Index van 4,2 naar 6,2. Los van de cijfertjes merk ik ook verschil. De laptop lijkt veel minder warm te worden, wat waarschijnlijk te verklaren is door de 3 kernen die elkaar af kunnen wisselen. Als antwoord op me eigen vraag : Ja, zolang hij in de handleiding staat als zijnde 'replacement part' geeft dit geen problemen (uitzonderingen daar gelaten). Voor iedereen hier bedankt en deze gaat nu op slot.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan