router heeft in pc andere "naam" dan op wifi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ooooooooh, zou dat het zijn? Maar waarom kan ik die gekke naam dan nergens terugvinden?
Overigens, die dlink_nomap komt wel voor in alle beschikbare netwerken als je hier binnenkomt met een op wifi aan te sluiten apparaat, maar dan staat er altijd bij: niet bereikbaar. En dat was ook al het geval voordat ik vrijdagmiddag deze router in huis haalde en aansloot.
Volgens mij haal je draadloosnetwerk en bedraad met cat5e door elkaar, wees eens wat duidelijker waar het nu omgaat.

Ik zal proberen duidelijker te zijn. Aan het modem zit een cat5e draad naar de Dlink en van de Dlink gaat een cat5e naar de pc. Dus: de pc is bedraad. Alle andere apparatuur (smartphones, laptop en 2e pc) zijn via wifi verbonden met 'Berin'. Draadloos dus.
Bij die andere apparatuur (zie hiervoor tussen haakjes dus) kun je zien bij 'beschikbare netwerken' dat verbonden is met Berin maar in de rij niet bereikbare verbindingen zie je dlink_nomap staan.
In het scherm van de router komt die naam niet voor. (alleen ssid gegeven Berin - is dus draadloos: dank voor die uitleg by the way).
Het zal toch niet zo zijn dat onze dlink overruled wordt door het draadloze netwerk van iemand anders dan?

Nee: Dlink_noname is niet jouw draadloze netwerk maar dat van iemand anders. Anders had ook niemand bij jou thuis kunnen verbinden met je eigen netwerk "dlink" (of, zoals later genoemd: Berin).
Dat de naam een beetje lijkt op de standaardnaam die jouw draadloze netwerk had is puur toeval en zal gekozen zijn om conflicten met andere dlink netwerken in de buurt te voorkomen.

Tijs.

Oke Tijs, ik ben van '58 en van mezelf blond, dus...
Ik begrijp uit je bericht dat het met het draadloze netwerk dus wel oke zit.
Nog steeds begrijp ik niet waarom, als ik op het netwerkicoontje rechtsonderin ga staan, de melding is: dlink_nomap en daaronder internettoegang.
Maar goed wat ik niet begrijp is dan niet zo belangrijk als het maar geen kwaad kan. Ik vraag me dus af: kunnen wij op deze manier wel veilig internetbankieren? Het lijkt me nogal omslachtig om bij elke 'bankgang' de pc rechtstreeks met het modem van upc te gaan verbinden met een héle lange kabel. Toch?

Maak eens een schermafdruk van dat netwerkicoontje met de melding (kun je in paintbrush even croppen zodat de rest van je bureaublad er niet op staat. Wij kunnen dan aan het type icoontje wel zien wat het is.
Ik ga er nog steeds vanuit dat het hier het bedraadde gedeelte betreft.

ik had de 14e een foto gemaakt die heb ik bijgevoegd. (wel geprobeerd met printscreen, maar dat ding blijft 4 mb en ik heb nog nooit met dat programma gewerkt. Sorry)

Bijlagen

• icoontje.jpg
    icoontje.jpg
    101,4 KB · Weergaven: 40
Dat is gewoon het icoontje van je bedraadde netwerk en NIET draadloos. Hier een voorbeeld van een draadloos icoontje (verbonden en niet verbonden)
http://ww2.justanswer.com/uploads/hongkongpom/2010-07-05_120918_geierfig01.jpg
https://docs.math.osu.edu/files/6413/0713/4169/7-wireless-1.jpg

Jouw router geeft (heeft gegeven?) het bekabelde netwerk een DNS naam: in dit geval dlink_nomap. Bij mij is het naam van het netwerk. Aan deze naam (eigenlijk onderliggende ID) kun je een firewall setting toekennen - openbaar, thuis, zakelijk.
Je hoeft je dus echt geen zorgen te maken dat je met 'het verkeerde' netwerk verbonden bent.

Ja het gaat dus om het bekabelde netwerk. Ik wist niet dat de router het bekabelde netwerk ZELF een naam kan geven.
Dus als dan de firewall settings (daar moet ik dan nog even naar kijken) op thuisnetwerk staan, is alles oké en heb ik me een hoop zorgen gemaakt om niets vanwege een naam?

Precies. Maar beter té voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg. Mijn server regelt DNS en domein voor mijn netwerk hier. De netwerkkaart neemt daardoor de naam over. Zo werkt het bij sommige routers ook. De oudere series Ziggo (@Home) routers noemden het lokale netwerk bijvoorbeeld altijd home.plaatsnaam_van_hub.

Bijlagen

• nwk.png
    nwk.png
    6,8 KB · Weergaven: 15
Ik zal er als ongelooflijke leek dan maar van uit gaan dat mijn server dat geregeld heeft. En als jij het zegt zal het zo zijn. Moet ik dat nog controleren en hoe dan? Of is het wel goed zo en kan ik dus bijvoorbeeld ook weer 'de bank in' ?

SSID is alleen voor draadloos dus kan zijn dat als je met een cat5e bent aangesloten de router zelf een naam aangeeft
Was al eerder aangegeven jammer dat het niet begrepen is.

Ja, ik zie dat nu ook. Idd jammer. Maar ja, ik begrijp routers en bedrading en draadloos en alle verschillen in wat ze kunnen/doen niet zo, zoals je hebt kunnen zien. Ik geloof dat ik er nu in ieder geval wel meer gerust op ben dat het toch gewoon in orde is. Ontzettend bedankt voor het geduld en alle hulp, jullie alle 3!!
Groetjes,
Ingrid

Ja, ik zie dat nu ook. Idd jammer. Maar ja, ik begrijp routers en bedrading en draadloos en alle verschillen in wat ze kunnen/doen niet zo, zoals je hebt kunnen zien. Ik geloof dat ik er nu in ieder geval wel meer gerust op ben dat het toch gewoon in orde is. Ontzettend bedankt voor het geduld en alle hulp, jullie alle 3!!
Groetjes,
Ingrid

Al doende leert men en geduld is een schone zaak ;):thumb: zo hebben wij ook nog wat geleerd.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan