Geen internetverbinding via LAN, wel via WLAN

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Sinds Windows Update van afgelopen donderdag geen email en internet meer op een PC die via LAN is verbonden met de router.
Bij zoeken naar internetpagina verschijnt foutcode 137.
Draadloos op de laptop is er wel gewoon verbinding.

Wat hebben we geprobeerd:
router en modem opnieuw opgestart
kabels gecontroleerd, groene ledjes branden
Norton Internetsecurity uitgeschakeld
CCleaner laten opschonen

Geen resultaat. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Overigens is er geen systeemherstelpunt gemaakt, dus terugzetten kan niet.

Ik zal eerst de netwerk verbinding controleren. Werkt de LAN kaart nog of is die toevallig uitgezet? Heb je een IP adres en kan je de router pingen?

Ik had vroeger bij 2 XP machines het probleem, dat de netwerk kaarten ongeveer 3 maanden niet ondersteunt werden. Ik heb het destijds opgelost door een ander netwerk kaart erbij te plaatsen. In de huidige tijd zal ik een usb wlan adapter bijplaatsen.

Even ter verduidelijking: betref de PC van een digibeet-collega die hier 100km vandaan woont, dus eea moet via telefonisch contact opgelost worden.

Jouw puntjes:
de netwerkverbinding is er, anders branden die groene ledjes toch niet?
kan de netwerkkaart door de update zijn uitgezet?? zij hebben in ieder geval zelf zoiets niet gedaan...
navragen IP adres en pingen geeft welke informatie? wil je me dat in stappen uitleggen dan kan ik dat doorgeven.

Een internet verbinding is in verschillende schillen opgebouwd, beginnend bij de physieke verbinding met draadjes (je netwerk kabels), vervolgens komt het Ethernet Protocol, erover zit het IP protocol. De lampjes zeggen alleen dat je netwerk kabels hebt ingestoken en dat er op kabel niveau verbinding is met de router.

Bij een Windows 7 computer klik je eerst op start, dan tik je in cmd, en dan druk je op enter. Een zwarte raam gaat open, genoemd terminal. In dat termina tik je in ipconfig , gevolgt door enter. Post het resultaat hier eens. Doe je digibeet collega de groeten.

Start -> uitvoeren -> smd -> ipconfig:

C:/users/famv
ipconfig

(leeg!)

Start -> uitvoeren -> services.msc:

services lokaal:
DHCP Client is niet gestart
opstarttype automatisch
aanmelden als Local service

IP Helper niet gestart
IPsec policy agent niet gestart

ip van de laptop
IPadress: 81.69.179.**
Provider: online.nl
Hostname: wv-c-19513.adsl.online.nl
Socket: 54133

(en de groeten terug met dank voor het meedenken!)

Laatst bewerkt:
Start -> uitvoeren -> smd -> ipconfig:

C:/users/famv
ipconfig

(leeg!)

(en de groeten terug met dank voor het meedenken!)

tikfout: men moet cmd intikken, niet smd...

Nog een tip: haal uit de eerder bericht de laatste cijfers van het ip adres weg, is nergens voor nodig.

Verder nog een vraag: heeft hetzelfde computer zowel een LAN kabel aangesloten alsook een WLAN verbinding?

Laatst bewerkt:
Ja dat was inderdaad een tikfout, cmd is uitgevoerd.
Bericht is aangepast.

Alleen met LAN. Ze hebben geen draadloos adapter oid, dat idee had ik ook al geopperd.

Lijkt erop dat de PC geen IP adres heeft. Maar het zegt mij allemaal weinig... helaas.
Denk je al aan iets bijzonders?
En is dat dan op deze manier op te lossen, denk je?

Zou het kunnen dat de router wel DHCP aan heeft staan, maar de computer niet? Er stond iets van DHCP client in de draad. Wat voor modem en router worden gebruikt?
Online heeft al vele jaren modem router combinaties. Misschien is het iets van een ander merk?

Indien men bij wijze van proef een ander computer bedraad kan aansluiten, dan weten wij gelijk of de router nog via DHCP een adres uitdeelt.

Hallo Lutz.
Ik ga deze vragen doorspelen, zal wel morgen worden eer er antwoord komt.
Wordt vervolgd... :-)

Het is een proces van kleine stappen. Eerst moet ik nog de hele nacht slapen. Morgen heb ik weer een hele dag werk voor de boeg. En morgen avond na het eten kijk ik weer.

Top!

Hieronder het antwoord op je vragen:

Ik heb het LAN kabeltje in mijn laptop gestopt en wireless uitgeschakeld. Internet doet het dan gewoon wel.
Er kwamen nu wel gegevens na ipconfig.

De router die wij hebben, hebben wij destijds zelf aangeschaft. Op de verpakkingsdoos van de router staat dat deze van Fon, la Fonera is. Model: FON2100.
Op de modem staat KPN Experiabox ST456. Verder staat er nog Thomson op, ik denk dat dit het merk is van de modem.

Of DHCP wel aan staat bij de eigenschappen van het TCP/IP protocol van de LAN verbinding ? ('Automatisch een IP verkrijgen'), heb ik gevraagd maar nog geen antwoord op gehad.
Mogelijk wordt het nu te ingewikkeld voor ze...

Wat wil je nog meer weten? Of heb je een andere suggestie?
Alvast dank!

@ TheKnight: bedankt voor het tijdelijke overnemen!

@ Mainanneke: Modem/router werkt goed. Je krijgt op de laptop een ip adres via dhcp: dat is dat automatisch een ip adres verkrijgen.

Ik denk dat men bij de ander computer dat heeft uitgeschakelt. Op mijn Duitse windows kan ik dat als volgt controleren:

Systemsteuerung > Netwerk und Internet > Netwerkverbindungen > dan de goede adapter kiezen.

Let op, ervoor moet het netwerk kabel ingestoken zijn. Ik denk dat Windows dan ook nog vermeld, of het kabel wel of niet is aangesloten.

In het algemeen moet je dan bij de eigenschappen van IP versie 4 zijn. De netwerk adapter moet zowel automatisch een IP adres verkrijgen als ook DNS server adressen.

Misschien hebben wij hier nog een mede forumer die de pad naar Nederlands kan vertalen?

Mocht je het niet werkend krijgen, dan kan je alsnog de instructies van TheKnight opvolgen. 2 minuten zijn rekbaar. 2 uren maken ook niet uit. Alleen liefst niet korter dan 1 minuut uitzetten. Voor het digibeet heb ik geprobeerd het eenvoudig de houden.

@TheKnight: gezien dat het ooit gewerkt heeft lijkt mij de wizard een overkill. Indien je weet waar iets fout zit, dan zou je kunnen leren ermee om te gaan. Op mijn werk zit ik aan een Engelse Windows XP, en thuis aan een Duitse. Maar hoe te termen in het Nederlands heten heb ik nooit meegekregen.

Neemt niet weg indien een digibeet zelfstandig zijn internet verbinding kan herstellen dan moeten wij forummers het goed kunnen uitleggen en de ts kan nog iets leeren.
Is dat een win-win situatie?

Heren, wat een team! :d
Dit is nou waarom ik nog steeds lid ben van Helpmij!! Super hoor! Inderdaad win-win.

Of DHCP wel aan staat bij de eigenschappen van het TCP/IP protocol van de LAN verbinding ? ('Automatisch een IP verkrijgen'), heb ik gevraagd maar nog geen antwoord op gehad.

Volgens mij zat ik in dezelfde richting te zoeken.
Ik heb hier nog geen antwoord op gehad, net zomin als op de vraag welke Windows op de PC staat. Zodra ik bericht terug heb zal ik het posten.
Voor nu welterusten...

Opgelost!

Het probleem is opgelost...
Gisteravond is een kennis geweest en die heeft de netwerkkaart vervangen en nu kunnen ze weer op internet.
Tsja... prima! :P

In ieder geval, ook van hen, dank voor het meedenken!!

(PS betrof Windows 7 Home Premium)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan