Luchtstroming

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dylanh

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2013
Hallo,

Nu ik mijn pc wil gaan optimaliseren wil ik ook een goede luchtstroom hebben, maar daar heb ik een paar probleempjes mee;

[smallimg]http://img18.imageshack.us/img18/1016/siy2.png[/smallimg]

Hoe krijg ik de warmelucht eruit? De voorkant houd namelijk de warme lucht tegen?
Hoe krijg ik koude lucht aan de onderkant van de videokaart, daar zit namelijk de fan? Zelf heb ik misschien wel een oplossing, maar ik wil eerst weten of er beter zijn.

met vriendelijke groet,

Dylan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou zeggen de airflow omdraaien. nu blaas je de warmte van je warmste element de rest van je kast door

Hoi,

Mijn voorganger haalt me de woorden uit mijn mond en daarbij warme lucht stijgt dus ook nog tegendraads aan het koelen

Oke, denk dan andersom, hoe krijg ik dan koude lucht naar binnen?

Goeddeels vanzelf. je moet natuurlijk de stoffilters dan wel voor hebben. Zolang de uitblazende fans maar hetzelfde of meer vermogen hebben dan de inblazende komt het vanzelf goed

aanzuigen vanaf de voorkant, en afblazen naar de achterkant.
Daarom vond ik de Coolermaster Centurion 5 zo'n fijne kast.
Voorkant helemaal fijnmazig honingraat.
Met stoffilter.

Oke, nieuw plan:
[smallimg]http://oi40.tinypic.com/r5vc.jpg[/smallimg]

Het ronde gedeelte en het 'ronde' vierkant (onderin) word de invoer(met stoffilter) en dan de 2 achterste worden afvoer (zie start post).

Wat vinden jullie hiervan?

Je zult de gaten aan de voorkant ook nog steeds van filters moeten voorzien. Als je dat niet doet verlies je een hoop koelvermogen door de gaten in de voorkant. Voor de rest zijn fans op de zijkant vaak wel een goede oplossing, hoewel ik zelf zeer gecharmeerd ben van de fans bovenin mijn kast en de voeding onderin.

Aangezien het hier een vraag betreft over koeling:

Topic verplaatst van Hardware - Casemodden ---> Processor/koeling.

Succes met je vraag.

Je zult de gaten aan de voorkant ook nog steeds van filters moeten voorzien. Als je dat niet doet verlies je een hoop koelvermogen door de gaten in de voorkant. Voor de rest zijn fans op de zijkant vaak wel een goede oplossing, hoewel ik zelf zeer gecharmeerd ben van de fans bovenin mijn kast en de voeding onderin.

Ik had zelf liever dit:
[smallimg]http://images.ukcs.net/10892/PC_Cable_Management.jpg[/smallimg]

Maarja, dit is de eerste keer dat ik een computer bouw dus wist ik dat niet. Dan is bij deze ook de vraag opgelost!

Ik heb nu 2x 80mm als uitgang (achterkant)
Ik heb nu 1x 80mm als ingang (side paneel, dan de onderkant)
Ik heb nu 1x 120mm als ingang(side pabeel, dan de boven kant)

Ik kan zelf 1 van de uitgangen controlle en en de 120mm fan. Is dit een goede opstelling? Want de CPU fan moet nu vaak 5000+ RPM maken?

Normaal is de intake voorin en de outtake achterin voor een goede airflow, zie dat je de optie om voor 2 fans te plaatsen niet hebt gebruikt.
Heb zelf maar 2 fans, 1 120mm front in en 1 120mm achter uit met een passief gekoelde Sapphire 7750 kaart, temps zijn allemaal dik onder de 50 graden.

Denk dat je een betere cpu koeler moet aanschaffen.

Laatst bewerkt:
Helaas is de bracket van de nieuwe CPU afgebroken dus daar ga ik nog even naar opzoek. In mijn kast heb ik allemaal ruimte voor 80mm fans, voor die 120mm heb ik 2 gaatjes geboord. En voorin is kan niet omdat die dan geen lucht kan krijgen omdat het voorpaneel ervoor zit.

Onderin het voorpaneel zit dan meestal ruimte/sleuf om lucht naar binnen te laten voor die fans.
Maar goed, alles staat en valt bij een goede airflow.

Mooi, dan nu nog een goede CPU koeler, en done.

Maaruh, ik krijg misschien ook nog RAM koeler, is dit echt nodig of valt dat wel mee?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan