• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sjabloon automatisch sorteren in werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roylievers

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2013
Hallo allemaal.

Ik ben bezig met een engineeringsprogramma (Eplan).
Nu kan ik hier bedradingslijsten automatisch genereren naar Excel.
Dit doe ik dmv een Excel sjabloon.

Dit werkt allemaal prima, echter er is iets wat mijn werk een stuk makkelijker zou maken.
In deze bedradingslijst, komen alle verbindingen uit meerdere besturingskasten.
Nu zou ik graag willen dat Excel alle gegevens uit kolom A eerst sorteert op besturingskast,
en vervolgens per besturingskast een werkblad aanmaakt.
Het mooist zou zijn als de werkbladen de naam van de besturingskast krijgt.

Om het helemaal mooi te maken zou het voorgaande moeten gebeuren, maar met kolom A en B.
Dan heb ik een werkblad per potentiaal. maar dat is misschien te veel gevraagd....

Ik zal proberen een voorbeeld van het sjabloon, en van de export te plaatsen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Alvast bedankt voor de moeite.

Roy

Bekijk bijlage 02 Excel sjabloon t.b.v. potentiaallijst.xlsx
Bekijk bijlage 000 Potentiaallijst.xls

Dit werkt in elk geval voor alleen de kasten.

Bekijk bijlage 189073

Je moet er wel altijd voor zorgen dat je een tabblad hebt dat Summary heet.

Ben voor je tweede vraag nog bezig. :thumb:

Ik zie nu inderdaad de verschillende tabbladen ontstaan, echter blijft alle info in het eerste tabblad staan.
deze info wordt nog niet verdeeld over de tabbladen.

Maar diep respect voor alleen dit stuk al! :thumb:
Ik heb nog een hoop te leren. :o

Edit: Ik heb nog iets gevonden, Als ik de code kopieer in de sjabloon, en de knop, en ik genereer hem, komt de lijst er netjes.
Als ik vervolgens op de knop druk gaat hij netjes sorteren, maar op de achtergrond opent hij het bestand dat jij hebt meegestuurd.
Wat heb ik hierin fout gedaan?

Edit 2: Edit 1 is opgelost.......:o

Laatst bewerkt:
Roylievers,

Kun je handmatig een paar tabbladen maken als voorbeeld hoe e.e.a. er uit moet komen te zien?
Dan kan ik daar naartoe werken.

Het is me ook niet helemaal duidelijk of je voor elke kast en elk potentiaal een apart tabblad wilt of voor een combinatie van kast en potentiaal een apart tabblad.
Krijg je een lijstje per kast en potentiaal of staat er op elk tabblad maar één regel?
Etc.

Laatst bewerkt:
Beste r3000,

Ik heb het 1e doel nu in de bijlage staan.
Als ik dat al eens bereikt heb ben ik heeeeel tevreden.

Een eventuele 2e stap (en ideaal) zou zijn als kolom B ook nog op de een of andere manier duidelijk gescheiden kan worden (dus per potentiaal).
dwz. een andere kleur of een paar lege rijen er tussen oid.

Alvast super bedankt voor de moeite!!! :thumb:

Bekijk bijlage 000 Potentiaallijst Doel 1.xls (deze moet je hebben. die hier onder zit nog een macrotest en fout in)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Allemaal.

Mede dankzij de hulp hier, en wat proberen en proberen en proberen......
Heb ik onderstaand resultaat.

Ik heb het nu in formuliertjes gemaakt.
1 om de tabbladen te maken (met dank aan r3000 :thumb:) en die werkt perfect!
en 1 om de gegevens te sorteren.
Daar heb ik nog een probleem. hij werkt voor dit project goed, maar geen enkel project heeft precies het zelfde aantal kasten.
Nu heb ik elke kast apart benoemd in verschillende acties en commando's, maar dat zou ik graag koppelen aan de summary map.
Ik weet zeker dat het mogelijk is, maar hoe weet ik niet.:o

Verder zou ik graag de inhoud van A1:A5 op elk tabblad hebben. dat wil ook nog niet lukken.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!!!

Roy

Bekijk bijlage 000 Potentiaallijst.xls
Bekijk bijlage 02 Excel sjabloon t.b.v. potentiaallijst test.xlsm

Bijlagen

Beste Roy,

Zoals gezegd ben ik voor je tweede vraag nog bezig.
Zoals jij het nu doet is het te omslachtig.
Ik ben bijna zover, even geduld nog.

Beste Roy,

Zoals gezegd ben ik voor je tweede vraag nog bezig.
Zoals jij het nu doet is het te omslachtig.
Ik ben bijna zover, even geduld nog.

:o:o sorry :o:o
Maar desalniettemin is het erg leuk om me te verdiepen in het VBA gebeuren.
Ik heb al veel geleerd, maar idd ik was me er al van bewust dat dit erg omslachtig is.
Ik wacht rustig jouw "meesterwerk' af. :thumb:

Nogmaals mega bedankt!! :thumb::thumb:

Beste Roy,

Zo was het ook niet bedoeld. Ik ben ook niet zo lang bezig in VBA en het is inderdaad verslavend.

Hierbij het bestand, dat nu goed werkt. Bekijk bijlage 000 Potentiaallijst rev r3000-02.xls

Het werkt wel onder een paar voorwaarden, namelijk:
1) Zorg ervoor dat het tabblad waar je je basis gegevens hebt altijd de naam "Basic" heeft;
2) Zorg ervoor dat het tweede tabblad altijd de naam "Summary" heeft";
3) Zorg ervoor dat de eerste 6 regels op het blad "Basic" er altijd zo uitzien zoals ik het nu heb gemaakt. Dus liever niets aanpassen aan de inhoud/opmaak. Je kunt het wel proberen maar je zult vanzelf zien of het foutmeldingen geeft of niet.
Het is in elk geval noodzaak dat regel 5 leeg blijft, regel 6 de kopteksten bevat en op regel 7 de waardes beginnen.
4) De naam van het bestand moet hetzelfde blijven. Anders moet je het aanpassen in de code.

Je kunt als het goed is nu zoveel of weinig kasten invoeren als nodig. Dat moet je maar even testen.

Als je het hebt getest verneem ik graag van je als iets niet goed werkt, daar leer ik ook weer van.

Waarschijnlijk zijn er makkelijkere en kortere methodes maar ik ben nog maar een beginner wat betreft VBA. Maar zoals gezegd, ik doe het met plezier!

Succes!

Groeten,
Remco. :thumb:

Beste Remco,

Ik ga hier even mee stoeien om dat in mijn sjabloon te krijgen.
Wat ik er nu van zag is het perfect!
Super bedankt voor alle moeite en tijd die je er in hebt gestoken!

Ik houd je op de hoogte! (heb vanaf morgen wel vakantie, dus kan even duren ;) )

Nogmaals bedankt!

Roy

Beste Remco,

Ik heb hem geïntegreerd in het sjabloon, en het werkt als een zonnetje!
Ik heb de bladnamen en zo wel aan moeten passen, maar verder heb ik (gelukkig) geen fouten kunnen ontdekken!
Super super bedankt!! je bent de goeiste! ;):thumb:

Ik ben er blij mee en ga een hoop uurtjes besparen zo!
Ook fijn dat je elke stap beschrijft. dan snap ik ook een beetje wat je doet ;)

Roy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan