• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst zoeken en waardes optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Devilkiller

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2013
Ik zoek al een tijdje een formule die een bepaalde tekst zoekt en de waarde in de cell rechts ervan optelt.
Heb een voorbeeld file gemaakt met daarin wat uitleg in het rood. De waarden die ik wil verkrijgen, hebben een oranje achtergrond.

De file bevat een paar maanden om de kosten weer te geven.
Ik wil bijvoorbeeld alle brandstof kosten opgeteld hebben als jaaroverzicht zonder manueel de vakjes selecteren bij SOM functie. Moet dus een soort zoek functie zijn die naar "brandstof" zoekt, dan de cel rechts nemen met de waarde en die optellen van alle cellen waar hij "brandstof" vind.

Bekijk bijlage Zoeken en optellen.xlsx

Iemand die kan helpen?

Als je de layout iets aanpast wordt alles een stukje eenvoudiger.

Maak de layout:
Kolom A: Datum
Kolom B: Kosten
kolom C: Waarde

Bestaat deze mogelijkheid?

@edmoor: Dat heb ik ook eens geprobeerd maar kan dit niet korter?
Je hebt bijna een nieuwe tabel eronder als je meerdere dingen zoekt. Zou handig zijn als die formule "=SOM.ALS(A3:A12;"Brandstof";B3:B12)" kan uitbreiden en alles achterelkaar zet ipv tussenstap.

Als ik het bij auto probeerde wil hij dit wel niet. Je moet volledige tekst nemen zoals =SOM.ALS(A3:A12;"Reparatie auto";B3:B12) en niet =SOM.ALS(A3:A12;"auto";B3:B12).

Indien het niet anders kan zal ik het op die manier wel moeten doen.

@Popipo: Dat zou het inderdaad makkelijker maken. Maar heb het op deze manier gedaan aanzien schermen meer zicht geven in breedte dan hoogte (=beter overzicht).

Laatst bewerkt:
Je moet volledige tekst nemen zoals =SOM.ALS(A3:A12;"Reparatie auto";B3:B12) en niet =SOM.ALS(A3:A12;"auto";B3:B12).
Het lijkt me vrij logisch dat je het in de formule moet opnemen zoals het gevonden kan worden, dus zoals het in de cel staat.
Ik zou het in ieder geval met die hulpregel doen. Die kun je ook op een ander tabblad zetten of de regel verbergen.
Je kunt ook de verschillende onderdelen op een vaste regel zetten, dan heb je die hele SOM.ALS niet nodig.
Nu staat Brandstof iedere maand op een andere regel en dat maakt het nodeloos ingewikkeld.
Tevens is het m.i. dan een netter overzicht.

Laatst bewerkt:
Zoiets dan? Ik heb overigens wel de dubbele punten weggehaald die achter de zoektermen stonden.

Bijlagen

Met een matrix formule, wat lastiger met uitbreiden, maar netjes ook :thumb:

Dubbele punt weg.
Code:
=SOM.ALS($A$3:$J$12;"*"&A19&"*";$B$3)

Ja dat is het! Dankjewel rebmog en anderen :) Zal dit in mijn financieel overzicht zeker kunnen gebruiken:thumb:

Als ik wat tweak aan de code toont het altijd "0" als resultaat. Bijvoorbeeld een rij lager starten van de vind en verschuiving functie. + de { } accolades vallen weg. Als ik ze er terug bij zet toont hij gewoon de gehele code :confused:

Het gaat hierbij om matrix-formules. Deze moet je afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER. Daarna verschijnen automatisch de accolades. De formule van HSV is overigens geen matrixformule en is wat eenvoudiger. Als ik jou was zou ik die gebruiken.

Ah inderdaad! Die van HSV is eenvoudiger en snap ik als excel leek :) zal deze dan gebruiken:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan