bios update nodig of niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

carl0956

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2011
Mijn computer is nu 3 jaar in gebruik met regelmatig software matige problemen en een dvd rom die wel zichtbaar is in windows maar niet leest of afspeelt.

Ik had gehoopt de problemen op te lossen door windows 8 te installeren maar dit bracht geen verandering. Wat er nu speelt is langzaam opstarten 90 sec tot 2 min, bevriezing van het hele systeem zelfs de audio slaat op ruisen met kans op niet meer uitgezet kunnen worden via de uitknop en traag zijn met websites laden, tot gateway meldingen van websites aan toe.

Het trage websites laden heb ik een beetje kunnen oplossen met deze - Install_Win8_8.1_8018_07232013 - lan drivers, van de Realtek website.
Problemen zijn echter niet geheel weg, het kan alsnog gebeuren dat een website laden me 30 sec kost.

Mijn concrete vraag is dan ook of het zinvol is het moederbord te updaten, hiervoor heb ik deze - mb_bios_ga-h55m-s2_f4 - gevonden op de dynabite website.

Is er een nederlandstalige handleiding voor de bios update...

Gigabyte GA-H55M-S2
Bios versie F4
NVIDIA GeForce 210
CPU Type QuadCore Intel Core i5-760, 2933 MHz (22 x 133)
Microsoft Windows 8 Professional

Ik zou eerst goed lezen wat die update inhoudt ...
Welk geheugen gebruik je?

EDIT: je maakt volgens de gegevens die je in je startpost zette al gebruik van Bios versie F4, waarom upgraden naar F4?? die heb je dus al ..

Laatst bewerkt:
F4 is de laatste bios en heeft alleen een verbetering in de geheugen compatibiliteit.

Zou bij alle 3e party chips op dat bord, zoals de chipset en videokaart, bij de fabrikant kijken of er windows 8 drivers zijn.

Dat heeft niets met BIOS updates te maken. Heb je al een keer alle BIOS instellingen gecontroleerd? Misschien is ook echter geheugen kapot. Ik zal met memtest86 of memtest86+ testen. Je kan ook gelijk een Linux LiveCD of DVD branden, daar zit memtest op. Ook kan je kijken, of je slechte performance misschien is te wijten aan Windows.

Hoi, ik doe in zo'n geval het volgende:

- Eerst al je eigen data veilig stellen (op een usb harddisk).
- Dan een Fabrieks-Restore van Windows.
~ of, als er geen fabriek-restore is, Windows installeren op een geformatteerde partitie
- Daarna de laatste drivers installeren en Windows Updte draaien.

Als het dan niet is opgelost is het waarschijnlijk een hardware probleem.
Suc6. Hopen dat het lukt. Roon

/*edit*/ Het is volkomen normaal bij Windows dattie na 3 jaar volledig vervuild is. Kom ik vaak tegen.

Laatst bewerkt:
F4 is de laatste bios en heeft alleen een verbetering in de geheugen compatibiliteit.

Zou bij alle 3e party chips op dat bord, zoals de chipset en videokaart, bij de fabrikant kijken of er windows 8 drivers zijn.

Bedoel je deze;

Netwerkkaart Realtek PCIe GBE Family Controller // Win8 and Win8.1 Auto Installation Program (SID:1594877) zit er reeds op

Memtest uitgevoerd 0 errors

Waarom upgraden naar Bios versie F4

zit er inderdaad al op,
het is software, deze kan beschadigd zijn?

Bios controleren,
ik heb alleen de opstart volgorde aangepast voor herinstall en deze ook weer terug gezet.

Welk geheugen er in zit

DIMM1: Transcend JM1333KLU-2G 2 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (9-9-9-24 @ 666 Mhz) (8-8-8-22 @ 609 Mhz) (7-7-7-20 @ 533 Mhz) (6-6-6-17 @ 457 Mhz)
DIMM3: Transcend JM1333KLU-2G 2 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (9-9-9-24 @ 666 Mhz) (8-8-8-22 @ 609 Mhz) (7-7-7-20 @ 533 Mhz) (6-6-6-17 @ 457 Mhz)

Laatst bewerkt:
Bios update is echt het probleem niet.
Na 3 jaar kun je de stofzuiger wel gebruiken denk ik (letterlijk dus, binnenkant schoonmaken!)
De ventilator is een goede stofverzamelaar.

En hoe vol is de harde schijf? Bij XP moest nog 25% leeg blijven, bij Windows 7 was dat nog maar 15%. Via deze computer, rechter muis click op harde schijf kom je in de eigenschappen van de harde schijf. De tweede tab gaat dan over wat vroeger checkdisk heette. Graag alle beide opties aanvinken en beide tests laten uitvoeren. Windows zal dat inplannen bij de volgende keer opstarten. Rustig wachten totdat is afgerond. Kan uren tot de hele nacht duren.

Indien nog steeds geen verbetering: heb je de harde schijf opnieuw geformatteerd voor het installeren van Windows 8.1? Anders heb je de fouten van de oude schijf meegenomen naar de nieuwe Windows versie. Enige oplossing die dan nog blijft: harde schijf formatteren en dan pas Windows 8.1 installeren, dus geen upgrade...

Het is niet anders. Linux is ook niet beter: regelmatig opnieuw installeren, maar Linux doet langer over om zo vervuild te raken.

Bios update is echt het probleem niet.
Na 3 jaar kun je de stofzuiger wel gebruiken denk ik (letterlijk dus, binnenkant schoonmaken!)
De ventilator is een goede stofverzamelaar.

Let op, statische oplading! Ik los het als volgt op: je mag van buiten eens stofzuiger gebruiken, maar je moet dan de fans blokkeren. Een opengebogen paperclip doet wonderen.
Het binnenkant van de kast blaas ik buiten het huis (of op het balkon) schoon met perslucht uit een blikje: de stof wordt naar buiten geblazen, een geen extra stof in huis. Na het uitblazen rond een kwartier wachten totdat alles weer tot kamertemperatuur is gekomen.

Lutz, dat werkt goed op 1 dinetje na. Met blazen (zoals perslucht) zal er ook vuil juist nog dieper tussen de componenten worden geblazen. En juist het "iets kleverige" vuil is dan funest voor bijvoorbeeld connectoren. Liever eerst buiten leegschudden en daarna de stofzuiger gebruiken. Wel even vooraf beide handen op het metalen chassis van de pc leggen. Maar we raken off topic. Hier geldt ook weer: 10 mensen, 10 meningen.

Let op, statische oplading! Ik los het als volgt op: je mag van buiten eens stofzuiger gebruiken, maar je moet dan de fans blokkeren. Een opengebogen paperclip doet wonderen.
Het binnenkant van de kast blaas ik buiten het huis (of op het balkon) schoon met perslucht uit een blikje: de stof wordt naar buiten geblazen, een geen extra stof in huis. Na het uitblazen rond een kwartier wachten totdat alles weer tot kamertemperatuur is gekomen.

Bedankt voor jullie reacties maar graag hetvolgende;

Ik heb win8 op 7-8-2013 geinstalleerd op de HDD die eerst door mij is ontdaan van de partities dmv delete en zeker 7 keer geformateerd (helaas is dit snelformateren van windows)
Als er een betere manier is hoor ik dit graag.

Gisteren nog de kast uitgezogen, heeft tot resultaat dat de vin een stuk rustiger draait.

Je kunt "snel formatteren" uitzetten maar dat duurt eeeeeerg lang bij een grote HDD.
NTFS van Windows heeft error correctie (tot op zekere hoogte).
Als je Windows terug zet van een image (Ghost, Partition Manager) dan heb je een kleine kans op iets wat niet goed werkt (zelf nog nooit meegemaakt). Maar dit is bij jouw niet het probleem.
Mijn gevoel zegt: harddisk probleempje, maar ik kan het niet onderbouwen.
Veel suc6. Roon

Laatst bewerkt:
Ik kan mij alleen bron aansluiten. Of je formatteert je harde schijf NIET SNEL, of je plaatst een ander harde schijf, of zoekt wat test programma's op de site van de fabricant van de harde schijf. Ik zal de eerste optie kiezen. Is de schijf niet meer goed dan komt er Windows laatsteindelijk ook achter...

ja, en juist daarom zou ik dan als eerste een testprogje van de HDDfabrikant kiezen ...

Ik kan mij alleen bron aansluiten. Of je formatteert je harde schijf NIET SNEL, of je plaatst een ander harde schijf, of zoekt wat test programma's op de site van de fabricant van de harde schijf. Ik zal de eerste optie kiezen. Is de schijf niet meer goed dan komt er Windows laatsteindelijk ook achter...

Als het aan de HDD ligt?

Sinds de schoonmaak draait deze rustiger, maar iedere actie op de computer doet hoorbaar het toerental stijgen.
zie bijlage.Doc1-page0001.jpg

@carl0956. Warmte afvoeren wordt steeds een belangrijker onderdeel binnen een pc. Fluctuerende ventilator snelheden zijn heeeel irritant. Ik zal geen merk noemen (4 letters)...

Ik heb de bios opnieuw gereupdate met de laatste versie pc start nu normaal op en reageert goed

Wat nu nog speelt is dat de besturing vastslaat, er echt niets meer mogelijk is en de audio ruist dan.
De computer is dan zelfs niet meer uit te zetten met de uitknop dus stroom onderbreken is het enige mogelijke.
Na opnieuw opstarten werkt de computer weer normaal voor zolang dat duurt.
Na het volledig deleten van NVIDIA driver software is dit euvel drastisch teruggelopen

En, wat niet aan een besturing licht; het lawaai maken, na opstarten of uit slaapstand komen, er is iets dat veel toeren maakt

Doc1-page0001.jpgDoc2-page0001.jpg

Dit speelt al 18 mnd met zowel windows 7 als 8

Ik koop nooit meer bij een computer stunter

Laatst bewerkt:
Laatste bericht heb ik aangepast

Ik vraag jullie opnieuw mee te denken...

Ik heb ooit mijn pc gerepareerd door alle kaarten eruiit te halen (ook nVidia) en alle apparaten los te koppelen.
Dan een tijdje met de pc werken met alleen toetsenbord, muis, monitor op de onboard vga, en lan.
Bleek bij mij de nVidia hardware te zijn die af-en-toe vast liep.

Die herrie die je hoort is zeer waarschijnlijk van de CPUfan, haal de kap eraf, start de pc op (voor zover mogelijk..) en wanneer de herrie zich voordoet zet je de fan EVEN stil, door met je wijsvinger op het midden van de fan te drukken totdat ie ook echt stil staat ..
Is die herrie er nog? dan zou je moeten kijken naar een andere fan in je systeem, (videokaart, case-fan of de voedingsfan)

Uitproberen maar!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan