• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Groeperen van Excel lijst

• Onderwerp starter Onderwerp starter 3lmo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

3lmo

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2013
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over een Excel file die ik aan het maken ben. Ik gebruik Excel 2003.

In bijgevoegd bestand ben ik bezig met een urenregistratie voor mijn medewerkers. Die registratie bevat een koppeling naar salaris, toeslagen etc in het volledige document.
De Salarisadministratie van het bedrijf waarvoor ik werk (Sodexo), rekent per 4-wekelijkse periode, bijvoorbeeld van 12 aug tot 8 sept. De doorbelasting naar de klant gaat op kalendermaand, dus van 1 t/m 31 aug.

Nu wil ik voor elke medewerker de gewerkte uren ingeven, zodat Excel netjes op een rijtje zet hoeveel uur mijn medewerkers tegen wélk tarief hebben gewerkt. Maar ik wil hier een levend document van maken, dus heb ik een 'lijst' gemaakt van het overzicht. Ik kan nu naar hartelust regels toevoegen. Maar als ik nu (in de toekomst) alléén de gewerkte uren in een bepaalde Periode (bijv. 12 aug-8sep) wil zien, zou ik nu de ingegeven werktijden in kolom B, C en D van de andere dagen moeten verwijderen... dat moet slimmer kunnen.

Kan ik de data op een of andere manier 'groeperen' waarmee de totalen onderaan de streep alleen optelt wat er in die selectie is gewerkt? Ik heb dat volgens mij ooit weleens gezien in een Excel bestand.

Let wel: ik ben een Excel hobbyist. Wat ik weet, heb ik van Google en fora als deze. Maak je antwoord dus niet té ingewikkeld ;-)

Alvast dank!
3lmo

Bijlagen

I.p.v. =SOM(F5:F45) gebruik je =SUBTOTAAL(9;F5:F45). Dan kan je filteren in je datumkolom en zal van de zichtbare cellen de SOM te zien zijn...

I.p.v. =SOM(F5:F45) gebruik je =SUBTOTAAL(9;F5:F45). Dan kan je filteren in je datumkolom en zal van de zichtbare cellen de SOM te zien zijn...

Thanks. Maar om een of andere reden lukt het me nu ineens niet om de data (kolom A) te filteren. Wat doe ik verkeerd? Bij elk (aangepast) filter, krijg ik nul resultaten...

Ik had nog nooit gehoord van de SUBTOTAAL functie, dus je hebt me weer wat wijzer gemaakt. Dank daarvoor.

Thanks. Maar om een of andere reden lukt het me nu ineens niet om de data (kolom A) te filteren. Wat doe ik verkeerd? Bij elk (aangepast) filter, krijg ik nul resultaten...

Ik merk dat als ik de celeigenschappen verander naar de datumnotatie '1 augustus 2013' wél kan filteren. Gek, maar werkbaar. Dan maar geen naam van de weekdag erbij...

Of is dit te omzeilen?

Zie bijlage, incl. SUBTOTAAL over de AANTALLEN

Ik snap niet precies wat je hiermee bedoelt. Het is me gelukt om de SUBTOTAAL functie onder elke optelsom te plaatsen. Dat werkt perfect. Maar lukt het jou om het Autofilter te gebruiken zodat je een bereik van data kan selecteren? Ik wil bijvoorbeeld weten hoeveel uur er gewerkt is tussen 10 en 15 augustus.

Ja dat lukt mij

Bijlagen

• screendump.JPG
    screendump.JPG
    48,2 KB · Weergaven: 69
Vreemd. Ik denk dat het komt omdat jij een nieuwere versie van Office gebruikt. Bij mij lukt het echt niet. Excel lijkt moeite te hebben met de notatie. Dus die pas ik aan naar iets waar Excel wél iets mee kan en ik ben klaar. Door de voorwaardelijke opmaak voor de weekends is het alsnog goed te zien welke weekdag het is.

Nogmaals dank voor je tip. Ik sleep de lijst ineens door naar 1 januari en ik heb een uitermate makkelijke tool in handen om alle uurtjes (inclusief de historische informatie) op te roepen.

Dat vermoed ik ook. Ik maak namelijk gebruik van Office 2010.
Veel succes met je tool.

Nog een vraagje hierover. Ik heb elders in de sheet een optelsom van het aantal keer dat een cijfer (opkomst) is ingevuld. (zie cel C51 in de bijlage). Hoe krijg ik die zover dat hij alleen de daadwerkelijk weergegeven opkomsten telt, na het ingeven van een filter?

in plaats van alle waarden te benoemen die een opkomst zijn, kun je eventueel ook zeggen dat hij de waarden 'invullen' 'OV', 'VAK', 'ADV' en 'TVT' niet meetelt.... Maar ik denk dat dat niet slimmer is.

Tips? Kan ik daar ook met de SUBTOTAAL functie aan de slag?

Bijlagen

Met SUBTOTAAL wordt geen tekst herkend. SUBTOTAAL is voor getallen.
Als je in C51 plaatst:
Code:
=SUBTOTAAL(2;C7:C48)
Krijg je alleen de aantallen van de getallen te zien...

Kijk voor meer info over SUBTOTAAL in de help van Excel (F1-toets). Daar wordt het allemaal uitgelegd.

Je hebt helemaal gelijk, Spaarie. Dank je wel. Het werkt als een dolle.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan