Nieuwe Router Instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

StijnE

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2013
Hallo,

Vandaag heb ik mijn nieuwe router binnen gekregen, namelijk deze: http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=257631
Ik heb hem meteen proberen te installeren, alleen het lukt me niet om verbinding te krijgen met het internet via de router.

Ik woon op dit moment op kamers en alles wat ik heb is 1 ingang voor een lan-kabel. In principe zou dit genoeg moeten zijn om een router te laten werken toch?
Het lukt me wel om de router te configureren en te laten verbinden met mijn laptop. Ook wireless werkt. Alleen lukt het uiteindelijk niet om verbinding te maken met het internet, terwijl alle instellingen wel kloppen volgens de setup assistant.

Ik weet niet wat voor informatie ik nog meer kan geven om mijn probleem te verduidelijken, als je iets moet weten vraag het dan!
Ik hoop dat iemand me met dit probleem kan helpen.

Met vriendelijke groeten,

Stijn

Vragen die beantwoord moeten worden:
a. Welk LAN ip-adres heeft de router nu?
b. Welk ip-adres heeft je laptop als je de router uitzet en (in plaats van je router) je je laptop bedraad aansluit aan die ene LAN-kabel?

Tijs.

a. Hoe zie ik dat? Ik heb op dit moment de router nog niet aangesloten, zodat ik nu wel internet heb.
b. 195.169.204.173 is het IP-adres zonder router.

Stijn

Ok, Je hebt een publiek ip-adres. Dat betekent dat er niet een thuisrouter nog voor staat.
Wat je moet doen is het volgende: Het ip-adres weer vrijgeven en dán de router aansluiten en die dan aanzetten.

Vrijgeven ip-adres etc.:
a. Sluit de laptop nog/weer aan aan de netwerkkabel.
b. Maak een snelkoppeling op de laptop naar de volgende opdrachtregel:
cmd /k ipconfig /release
Rechtsklik op de snelkoppeling en kies "Als Administrator uitvoeren"
c. Haal meteen de netwerkkabel los van de laptop.

Dan het volgende doen:
Sluit de LAN kabel die je net hebt losgemaakt aan op de blauwe aansluiting van de router.
Zet de router aan en wacht (bijv.) een minuut of 2 totdat die helemaal is opgestart.
Verbind (bedraad of draadloos) met de router.
Je zou Internet moeten hebben. Indien niet, log in op je router en kijk bij Status, de paragraaf WAN (zie pagina 16 en 17 van de handleiding). Daar zou een publiek ip-adres moeten staan, mogelijk dezelfde als dat 195.169.204.173. Er mag niet 0.0.0.0 staan, want dan heeft de router geen ip-adres gekregen. Staat er wel 0.0.0.0, doe dan het volgende:
Kijk onder Network -> WAN op de router of er staat ingesteld: Dynamic IP
Indien niet, dan moet je dat instellen en vergeet niet op Save te klikken. Kijk daarna weer bij Status of er nu wél een ip-adres is toegewezen. Indien niet:
Ga naar Network -> MAC clone en klik op Clone MAC address (klik op Save, natuurlijk). Herstart de router, wacht weer 2 minuten en kijk of je Internet hebt. Indien niet, dan weer nakijken bij Status in de router of die een ip-adres heeft gekregen.

Laat maar weten wat hier uitgekomen is.

Tijs.

Ip adres lijkt mij uitgeven door de router van de Uni en zou je de router als access point kunnen instellen.

@Tijs, moet ik voordat ik die stappen volg eerst de router resetten?

@Langepier, volgens mij is de lijn die we hier in dit complex hebben inderdaad doorgetrokken van de Radboud.

Edit:
Ik niet inloggen in mijn router op het punt waarvan jij zegt dat ik in zou moeten loggen. Dit kan wel als ik de setup assistant eroverheen haal, maar die setup assistant zegt dan wel dat mijn default gateway niet klopt.

Laatst bewerkt:
Reset de router dan naar fabriekswaarden en probeer het dan opnieuw. Zal dus betekenen dat je bedraad moet aansluiten om in de configuratiewebsite van je router te komen.

@Lange Pier: Lijkt me niet dat er onbeperkt publieke ip-adressen beschikbaar worden gesteld, dus ombouwen van de router naar accesspoint/switch lijkt me niet verstandig.

Tijs.

Router achter router gaat niet werken, dat ding zal als switch/access point moeten worden ingesteld.
Zet de dhcp server ervan uit en kijk of het dan wel wil, vind niet echt de bridge mode (bridge mode met de radio aan zou ook nog kunnen) in de manual van dat ding.

@Lange Pier: Ik heb werkelijk geen idee wat je schrijft in posting #8. Router-achter-router(modem) is een veelvoorkomende constructie, lees de verschillende vragen daaromtrent er maar op na.
En omdat via de kabel een publiek ip-adres wordt uitgereikt zal (als je meer dan 1 apparaat er achter wilt hangen via je eigen router) toch wel degelijk de eigen router zich als een NAT router moeten gedragen, dus niet als accesspoint/switch.
Natuurlijk is dat anders als Radboud aan ALLE apparaten die je aan die LAN kabel hangt (via een switch en/of accesspoint) een publiek ip-adres zal/kan uitreiken, maar daar ga ik toch echt niet vanuit.

Tijs.

Lol, tis een universiteitsnetwerk en hij hangt nu aan een switch, daarvoor zit de router van de uni en dat ip adres is van het Radboud.

@Lange Pier: Je wilt dus zeggen dat er voldoende publieke ip-adressen beschikbaar zijn in de 195.169.200.0 - 195.169.226.255 reeks om alle apparaten die je maar aan je LAN kabel hangt (via accesspoint en/of switch) een publiek ip-adres (kunnen) krijgen? En dat de DHCP server van Radboud dat ook ondersteunt/toestaat?

Tijs.

Bedankt voor je reactie.

Aangezien ik vandaag geen tijd meer had en ik dit weekend weer thuis ben zal ik maandag vertellen of het gelukt is.

Stijn

Met een gekloond MAC adres in je router zou het (eigenlijk) 100% zeker moeten werken. Per slot lijkt het voor de Radboud DHCP servers dan net alsof je laptop verbonden is.

PS: Ik ga ervan uit dat je op je laptop geen instellingen hebt hoeven doen (vanuit Radboud gestuurd), zoals aanpassing van de computernaam, instellen vast ip-adres etc.
Dus dat alles (zonder verdere aanpassingen) gewoon allemaal op "Automatisch instellen" staat m.b.t. je IP(v4) instellingen van je (bedrade) aansluiting op de laptop.

Tijs.

PS: Ik ga ervan uit dat je op je laptop geen instellingen hebt hoeven doen (vanuit Radboud gestuurd), zoals aanpassing van de computernaam, instellen vast ip-adres etc.
Dus dat alles (zonder verdere aanpassingen) gewoon allemaal op "Automatisch instellen" staat m.b.t. je IP(v4) instellingen van je (bedrade) aansluiting op de laptop.

Wat bedoel je hier precies mee?
Normaal gesproken als ik internet wil via de LAN-kabel moet ik een Static IP nemen met de gegevens die ik heb gekregen van de beheerder. Als ik die instellingen bij IPv4 automatisch laat ontvangen werkt het niet. Ook geeft de router aan dat een dynamic IP niet werkt omdat hij ziet dat ik een static IP heb als ik een dynamic IP probeer te detecteren.
Ben ik hier te zuinig geweest in mijn informatie?

Verder heb ik nogmaals geprobeerd om alle stappen te volgen, maar er wordt constant geen IP aan de router doorgestuurd en als ik dan inlog in de router staat hij ook automatisch op dynamic IP, terwijl erbij staat dat ik dus alleen een static IP heb.

Stijn

Ps. Sorry dat ik niet eerder kon reageren, ik heb nog geen tijd gehad sinds nu.

Die informatie was inderdaad 100% belangrijk! Ik was er vanuit gegaan dat dat 195.x.x.x ip-adres automatisch was toegewezen aan je laptop, niet dat je die handmatig had ingesteld!

Wat je dus moet doen is in de Wan instellingen van je router die gegevens overnemen die je van Radboud gekregen hebt. Betekent dus dat je eerst de router NIET aansluit aan de Radboud kabel, je laptop ip-instellingen op Automatisch toekennen moet zetten (zowel ip-adres als DNS-server), je daarna je laptop met een losse netwerkkabel moet aansluiten aan 1 van de LAN aansluitingen van de router en moet inloggen op de router en daar die vaste gegevens die je van Radboud gekregen hebt instellen op de WAN/Internet instellingen van de router. Zie pagina 25 en 26 van de eerder gelinkte handleiding, waarbij je dus aangeeft dat de router "Static IP" heeft en de gegevens van Radboud invullen, incl. het juiste subnetmasker, default gateway en DNS-servers en die instellingen opslaan.

Daarna (zie pagina 46, paragraaf 4.7.1) de DNS server gegevens van Radboud ook in de DHCP setup invullen (Primary DNS en Secondary DNS).

Staat dat goed, dan kun je de WAN aansluiting van je router gaan aansluiten aan de LAN kabel die Radboud beschikbaar stelt. Laat je laptop nog steeds bedraad aangesloten aan de router en herstart je laptop. Die zou nu een ip-adres in de 192.168.1.100 t/m 192.168.1.199 reeks moeten krijgen én Internet zou moeten werken. Werkt dat allemaal, dan kun je daarna de draadloze instellingen van je router gaan instellen, die je daarna test door de netwerkkabel van de laptop af te halen en draadloos te verbinden, gebruikmakend van de draadloze instellingen die je zojuist gedaan hebt.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Oké, ik deze methode lijkt al een stuk logischer en ik begrijp ook waarom hij normaal gesproken zou moeten werken, maarrr..
Op het moment dat ik mijn pc opnieuw opstart en ik een random ip-adres gekregen zou moeten hebben is dat alsnog niet gebeurd en heb ik geen verbinding met het internet.

Ik heb exact de stappen gevolgd zoals je ze hebt geformuleerd. Het enige wat anders is, is dat de router wordt gereset nadat ik de DNS-gegevens heb ingevuld bij de DHCP setup. Maar goed, dat moet ook wel, anders worden die instellingen niet opgeslagen.

Ik heb zelf geen idee waarom het niet werkt en ik heb ook nergens iets afwijkends of verkeerds gezien.. Ik het meerdere malen geprobeerd incl. een restore van de instellingen in de router.

Ik kan me ook niet voorstellen dat ik een een kapotte router heb gekregen of iets dergelijks, aangezien hij voor de rest wel werkt zoals een router normaal zou werken.

Ik heb ook iemand anders die ik ken van het Hoogeveldt die wel een werkende router heeft hoe hij het heeft gedaan, maar die heeft het ook laten doen door iemand anders. Verder had hij er ook niet echt verstand van.

Misschien weet iemand anders of we nog ergens iets missen??

Stijn

Oké, ik deze methode lijkt al een stuk logischer en ik begrijp ook waarom hij normaal gesproken zou moeten werken, maarrr..
Op het moment dat ik mijn pc opnieuw opstart en ik een random ip-adres gekregen zou moeten hebben is dat alsnog niet gebeurd en heb ik geen verbinding met het internet.

Stijn

je laptop ip-instellingen op Automatisch toekennen moet zetten (zowel ip-adres als DNS-server), je daarna je laptop met een losse netwerkkabel moet aansluiten aan 1 van de LAN aansluitingen van de router en moet inloggen op de router en daar die vaste gegevens die je van Radboud gekregen hebt instellen op de WAN/Internet instellingen van de router.

Hier klopt iets niet:
a. Je beweert dat je mijn instructies hebt gevolgd, en een vast ip-adres hebt ingesteld op de WAN van de router. Enige wat je aan het LAN/Wifi gedeelte van de router hebt gedaan is in het DHCP server gedeelte de DNS-server zo aangegeven zoals ook in de WAN instellingen is
Je laptop heeft op dat moment al een "random ip-adres" van de router gekregen, namelijk via de DHCP server-functie van de router. Daar verandert niets aan, ook niet na de herstart van de router en is precies zoals we het willen hebben. Daar heb je ook niets aan veranderd in de router. Dus tijdens én na de aanpassingen in de router zou je laptop een ip-adres in de reeks 192.168.1.100 t/m 192.168.1.199 moeten hebben (hoogstwaarschijnlijk 192.168.1.100 uit die reeks).
b. Jij schrijft: "en ik een random ip-adres gekregen zou moeten hebben is dat alsnog niet gebeurd." Dat strookt niet met mijn instructies en met wat ik bij a. schrijf. Je laptop zou (bedraad aangesloten aan de router, want je hebt nog niets ingesteld m.b.t. wifi/draadloos) nog steeds 192.168.100 moeten hebben!

Kijk nog eens goed hoe het zit, en noem check/verifieer bij elke stap welk ip-adres je laptop heeft.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nog een paar toevoegingen:
a. Je hebt toch wel in het DHCP server gedeelte van de router alleen de Primary DNS en Secondary DNS-server aangepast, dus de 3 opties daar boven gewoon gelaten zoals ze al stonden? Want dat is wat ik wilde dat je deed: Alleen het Primary en Secondary DNS-server adres aangepast, de rest gewoon laten zoals het standaard staat.
b. Als tests na je aanpassingen aan de router, daarna het aansluiten van de WAN aansluiting van de router aan de Radboud kabel en de herstart van je laptop (nog steeds aangesloten aan een van de 4 LAN aansluitingen van de router) kun je diverse tests uitvoeren om te zien hoe 'goed' het werkt:
1. Een ping uitvoeren naar de router zelf vanaf: [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ping 192.168.1.1
moet opleveren 4x een succesvolle respons/antwoord van de router.
2. Een ping uitvoeren naar iets op Internet: Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ping 8.8.8.8
moet opleveren 4x een succesvolle respons/antwoord van 8.8.8.8

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nogmaals bedankt voor je reacties.

Ik heb de stappen nog eens goed door gekeken en een aantal keer geprobeerd, maar hoe zie ik dat ik daadwerkelijk een IP-adres heb gekregen via de dhcp-functie tussen de 192.168.1.100-192.168.1.199?

Als ik namelijk die stappen uit voer staat er bij mijn wan instellingen gewoon nog mijn static IP wat ik zelf heb ingevoerd. Maar kijk ik bij de status bij IP-adres, dan staat hier constant 192.168.1.1. (En ja ik heb alles juist ingevuld en ik heb ook de stappen gevolgd in de volgorde zoals jij ze hebt geformuleerd.)

Ook heb ik die testjes gedaan om de verbinding te testen. De test naar de router zelf werkt perfect. De test naar een iets op het internet werkt niet.

Stijn

Plak het volgende in het Uitvoeren vakje ( [Windows-toets]r toetscombinatie )
cmd /k ipconfig /all > ipconf.txt && notepad.exe ipconf.txt

Je kunt dan bij jouw gebruikte apparaat (wifi of bedraad) zien welk ip-adres die heeft, of DHCP erop aan staat of niet, wanneer de DHCP lease is uitgereikt en door wie en tot wanneer die geldig is etc.
Plak die informatie (ook) in je volgende posting.

En verder: Jij schrijft: "De test naar iets op Internet werkt niet". Is dat incl. de test van de ping naar 8.8.8.8 ??

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan