Blue screen DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Status
Niet open voor verdere reacties.

blackjacker2

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
Goeiedag HelpMij gebruikers,

Ik wou hier eens vragen of jullie eventueel een oplossing zou kunnen hebben voor dit probleem,
Vanaf circa vorige week heb ik deze Blue screen gewoon random,
Soms bij het surfe en soms bij een game, of tijdens het 3D printen (bij het laatste kwartiertje van 7 uur printen was dat niet leuk haha :P)

Ik heb ook geen MiniDump van geen enkele blue screen wat ik ook maar heel raar vin. (Heb dit zowat elke 1-2 dag/en)

Ik hoop jullie hier misschien een oplossing op weten want ik begin te denken gewoon windows 7 of 8 opnieuw te installeren.

Alvast bedankt voor uw hulp !

Groeten,
Blackjacker

Laatst bewerkt:
Hallo BlackJacker,

Onder voorbehoud( een andere persoon moet dit even bevestigen ) maar ik VERMOED 2 dingen

1 : Misschien is 1 van je hardware onderdelen kapot ..

- Heb je een onboard videocard of een externe ?..

2. : Heb je al eens je drivers ge-update en dan bedoel ik echt alle drivers !

Het lijkt erop alsof hij een conflict maakt zoals je topic naam al beschrijft '' DRIVER NOT LESS or EQUAL ''

ben wel redelijk goed in engels maar wat dit betekend weet ik niet precies kan er wel uithalen vanwege die blue screen dat het eventueel aan je drivers kunnen liggen

succes :)

Ik heb een asus p8z77-v board, met 3570k en 7950 graphics card,
Met Corsair Vengeance 8gb (2 sticks dus)

Ik heb enkel drivers gedownload van de motherboard website asus, Nadat heb ik er nietmeer aangeweest dus een kleine jaar (na me intel hardeschijf driver)

Ik vin het wel raar hij dit nu pas doet, een week geleden.
Ik heb al gedacht een Memtest86 uit te voeren, maar ik wou hier eens vragen wat jullie ervan dachte.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is zeker vaag dat hij pas deze kuren geeft na een jaar !

Ik raad je aan om even de Drivers te update/instalerren van je Grafische kaart met name al helemaal voor het game .. je heb een goeie kaart :)!

dus even naar amd website gaan en daar je drivers downloaden het is overigens een beta versie ( de laatste nieuwe ) en ik kan je bevestigen

deze draait als een tierenlier met overdrive kan jeje kaart iets overclocken mocht je dat willen !

ook eventueel effe checken of er nieuwe updates zijn van je moederbord.. ?

Succes maar denk dat je met dit al een heel eind zou moeten komen waar je ook voor kan kiezen is :

Een fresh install van windows wat je al van plan was en vanuit daar ALLE drivers update het beste denk ik is eerst alles op een USB stickie zetten of DVD

en dan herinstalleren en vervolgens alle drivers installeren dan nog eens windows update uitvoeren kan ook veel helpen mijn PC en notebook zijn up to date

met de laatste drivers en updates.. behalve me notebook doet een beetje vaag dat wordt binnenkort verholpen :)

Succes nogmaals en laat me even weten of het is gelukt..

tja windows erop nieuw opzetten is echt de laatste optie ik wil hoor ;P

Al die dingen ik dan terug moet zetten argh xD

aleen de gedachte al..
Ik betwijfel eigelijk dat het de GPU zal zijn, sinds die draaien toch goed zelfs zijn ze een jaar oud?

Btw is er geen programma die automatisch je updates zoekt en download en installeert?

als ik hierna nog dat scherm krijg eens een Memtest dacht ik, er zo wat anders aangeraden worden.

Dat kan ik me goed voorstellen omdat als laatste optie te nemen

ik denk dan toch dat je alsnog effe je drivers van je grafische kaart moet update/installeren en btw heb je in dat jaar gegamed ?

Zoniet, dan is het logisch dat ie nu pas zo reageert.. en anders inderdaad effe memtest doen

Je heb een programma genaamd DriverGenius is wel een betaald programma maar ja jij en ik weten beter ;)!

Neen helemaal niet haha ;P ik game nu zelfs wat minder,
En begon het vorige week bijna elke dag bij een spel te hebben,
Dus ik denk misschien het de RAM wel kan zijn,

Of eventueel de 3d printer driver die ik pas 3 weken heb, maar dat betwijfel ik ten sterkste. sinds dat gewoon een COM driver is zodat de machine hem herkent.
Ik zal eens die update, en zien wat dat geeft.

Anders een memtest.
Ik betwijfel het sinds hij het anders altijd goed heeft gedaan.

Blackjacker02,

zoals je aangaf game je pas sinds een week ongeveer.. + je heb gezegd dat je alleen je mobo drivers heb geinstaleerd nu weet ik voor 90% WEL zeker dat het je videokaart drivers zijn

hij heeft die AMD drivers nodig als extra ondersteuning je COM driver zal het niet zijn na mij idee .. een memtest kan altijd handig zijn en nooit kwaad..

check trouwens eens of je ram geheugens goed zitten .. als je meerdere geheugenbanken vrij heb .. verplaats ze dan eens let wel op hoe je ze verplaatst 1 op 3 en 2 op 4 ( geloof dat het zo zat in volgorde anders leest hij ze niet goed )

ik zal eerst die update eens doen, Erna zullen we zien,

Ik betwijfel het sinds ik nu de laatste officieele update heb van ATI, dus normaal moet die vlot kunnen draaien,

Eens die geinstalleerd is zal ik Memtest voor 1-3 uur runne

Ahaa de laatste drivers van ATI sja, nee indd dan zou hij niet moeten crashen o.i.d hmm wordt wel iets lastiger nu ik wacht je resultaat af van de memtest

net 2 uur memtest, 2 passes en geen errors dus als hij kapot was zouden er wel genoeg van die errors zijn buitgemaakt.
heb ook die nieuwe ATI beta drivers erop gezet dus met wat geluk..

Maar die crashs waren ook niet enkel during ingame maar out of game.

Als het kan helpen, vin ik wel dat er erg veel errors zijn in mijn logboek..
4fGy6.png

Is het normaal er zoveel fouten zijn? ^

Well zo ver heb ik het nietmeer gehad,
al denk ik dat het nog niet opgelost zal zijn.

Hopelijk van wel natuurlijk.

Ok, ik zit al sinds de start naar dit onderwerp te kijken...

Om te beginnen je laatste vraag: Alleen die onder Kritiek, want dat zijn de BSoD's.

Even Ockham's Scheermes: Je hebt net een nieuwe 3D-printer, die je misschien een week in gebruik hebt, & sindsdien beland je regelmatig in Blauwe Smurfen Scherm...???...

Makkelijkste methode om van die BSoD, of zijn tegenhanger IRQL_NOT_GREATER_OR_EQUAL 0x00000009, is een keer opstarten in de Veilige modus. Na in Veilige modus volledig te zijn opgestart, herstarten naar Normale modus.

Heb je wel de juiste & alle stuurprogramma's voor die printer geinstalleerd?.. Plug & Pray plus 3D lijkt me niet echt goed samen gaan nog...

Dan dat AMD-Beta-stuurprogramma: Het heet niet voor niets Beta, die worden ter beschikking gesteld op eigen risico voor test-doeleinden.
Die dus maar beter deinstalleren & de laatste standaard versie voor jouw systeem installeren.

@blackjacker2
Gebruik de knop "Bericht aanpassen" (zolang er nog niemand gereageerd heeft) als je iets aan je bericht wilt toevoegen en maak er geen extra reactie van a.u.b.

Ok, ik zit al sinds de start naar dit onderwerp te kijken...

Om te beginnen je laatste vraag: Alleen die onder Kritiek, want dat zijn de BSoD's.

Even Ockham's Scheermes: Je hebt net een nieuwe 3D-printer, die je misschien een week in gebruik hebt, & sindsdien beland je regelmatig in Blauwe Smurfen Scherm...???...

Makkelijkste methode om van die BSoD, of zijn tegenhanger IRQL_NOT_GREATER_OR_EQUAL 0x00000009, is een keer opstarten in de Veilige modus. Na in Veilige modus volledig te zijn opgestart, herstarten naar Normale modus.

Heb je wel de juiste & alle stuurprogramma's voor die printer geinstalleerd?.. Plug & Pray plus 3D lijkt me niet echt goed samen gaan nog...

Dan dat AMD-Beta-stuurprogramma: Het heet niet voor niets Beta, die worden ter beschikking gesteld op eigen risico voor test-doeleinden.
Die dus maar beter deinstalleren & de laatste standaard versie voor jouw systeem installeren.

Tja het is niet na de printer,
Ik heb de printer al zo een 3-4 weken,
Ik heb dit probleem zo een 4-7 dagen.

Ik moet wel zeggen na die beta driver ik nog geen gehad heb, dus met wat geluk,

Ook dat van kritiek zegt hij gewoon dat de PC opeens was uitgevallen
(Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.)
Staat bij algemeen

Dat van Veilige modus, tja ik zal het nog eens proberen, Maar normaal gezien wanneer ik dit vroeger probeerde wanneer veilige modus opgestart was, start hij direct terug opnieuw op.

edit: is nog altijd zo net geprobeerd,
Ik heb dit vanaf dat ik een SSD heb en daarop windows 7 had gezet, op mijn oude HDD heb ik die er nooit afgedaan voor backup redenen gewoon voor IF er iets gebeurdt kan ik daar nog files van trg halen.
(Samsung 840 250gb)

Laatst bewerkt:
Nog altijd geen blue screen meer gehad, wieweet was het toch AMD zijn driver?

Jammer!
Net terug hetzelfde gehad :/
http://puu.sh/4ktx8.jpg

Nu had ik hem ingesteld zodat hij me wat tijd geeft voor een foto te nemen, sinds er geen .dmp file te bekennen is in mijn SSD.

Iemand een idee ? ;/

Edit:
Ik heb ernet even me GPU en CPU gestressed om te kijken daar niks mis mee is, die doen het prima,
Ik heb ook me RAM al met memtest 2 volledige passes laten doorlopen en ook niks mis mee.

Laatst bewerkt:
Ik kan me pc zelfs nu nietmeer aan doen.
Na boot screen is het direct blues screen

Ik hoop echt ik et niet of te herinstalleren :-\

edit:
Ik herinner me net dat ik gisteren nog Verifier.exe ofzo had gebruikt omdat een website zei dat drivers opzocht etc.
De verifier in je windows folder.

Ik denk het dat kan zijn?

Ik heb nu ook al gehad hij gewoon bij de windows logo blijft hange en niet overgaat naar bluescreen.

Edit:

Ernet Kaspersky Resque disk gebruikt,

Windows Bootmanager zei dat Winload.exe niet goed was,
Dus ik heb met kaspersky via 1 van mijn oude windows files op me HDD op mijn huidige SSD gezet,

En nu laad de PC toch al terug op, dat daarmee ook de andere problemen zijn opgelost van die Driver irql not less or equal betwijfel ik,

Die oude windows files waren nog van toen ik geen SSD had, en ik wou de files houden just in case anything happens, zoals nu

Btw nu heb ik 5 bluescreens gehad minimum omdat hij niet wou opstarten,
Geen 1 DMP file in mijn SSD, nergens te bevinden.

Laatst bewerkt:
Ok, we doen het even anders: Je start op met F8 naar Veilige modus.

Je gaat naar Apparaatbeheer, & verwijderd de grafische kaart, & de printer.

Je gaat naar Configuratiescherm, Software,, & je verwijderd alle ATI, & alles wat verder met je beeldscherm te maken heeft.

Herstart

Laat Windows opnieuw de drivers vinden.

Herstart.

Ga naar Windows of Microsoft Update, kies Aangepast, na scan kies hardware-updates.

Na Voltooid:

Herstart.

Normaal gezien kan ik niet in Safe Modus, ik zal zo nog eens proberen maar ik betwijfel het nu wel zal gaan,
Normaal is het zo als ik het probeer dat hij dan heropstart als hij net naar het bureaublad gaat van safe modus.

Edit:
Net geprobeerd, hij herstart nog altijd.

Wil je een programma gebruiken dat het probleem kan diagnosticeren?

Microsoft heeft de Debugging Tools for Windows om crashdumps in te lezen & analyseren.
Let op:
De Windows 8 download van de Debugging Tools ondersteunt Windows 8, Windows Server 2012, Windows 7, Windows Server 2008 R2 & Windows Vista. (zie System requirements)
De Windows 7 download van de Debugging Tools ondersteunt Windows 7, Windows Server 2003 R2 Standaardeditie (32-bit x86), Windows Server 2003 R2 Standaardeditie x64 , Windows Server 2008, Windows Server 2008 R2, Windows Vista & Windows XP Service Pack 3.

Selecteer bij installatie de optie Debugging Tools onder de Common Utilities als je de x86-versie v/d Debugging Tools wilt.
Deze optie detecteert automatisch de CPU architectuur van de computer waarop je de installatie uitvoert & het is de snelste methode voor het installeren van de tools.

Vul in op de WinDbg prompt & druk dan de Enter-toets in:
.sympath SRV*C:\localsymbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols

Vul in op de WinDbg prompt (incl. het uitroepteken aan het begin):
!analyze -show
Met dit commando worden de stop foutcode & bijbehorende parameters weergegeven

Vul in op de WinDbg prompt (incl. het uitroepteken aan het begin):
!analyze -v
Met dit commando wordt de stop foutcode & uitleg weergegeven.

Hier kun je informatie vinden van Microsoft.

Tenslotte kun je hier informatie over de gevonden foutcodes vinden.

Laatst bewerkt:
Ik zal dit onmiddelijk eens uitproberen,

Ik vin aleen wel geen MiniDumps terug tijdens een BlueScreen dus ga ik ervan uit hij niks opslaat, Maar ik zal kijken of deze dat wel zou kunnen vinden,
En hopelijk wat meer informatie over het probleem kunnen vinden .

Bedankt voor de hulp ^^

Groeten,
Blackjacker

Edit:
Ik vraag me aleen nog af waar de prompt is?

Check waar de minidumps worden opgeslagen. Combineer [windowstoets & r] → typ:control sysdm.cpl,,3.
Klik op Instellingen bij Opstart- en herstellingen. Staat hier onderaan: %SystemRoot%\MEMORY.DMP worden de .dmp's in de Windowsmap opgeslagen.

Wat betreft de prompt in Windbg; deze is onderin te vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan