• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Toekomstige waarde voorspelen met polynoom formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

StefanJ

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2013
Beste dames en heren,

Ik heb een vraag met betrekking tot het voorspellen van de toekomstige waarde door middel van het gebruik van een polynoom (of hoe dat ook heet).

Mijn probleem is het volgende:
Ik wil graag een prognose maken van de koers van de AEX-index (ook wel technische analyse genoemd). Nou zijn er honderden zo niet duizenden methoden om een prognose te maken. Een van de bekendste is misschien wel het voortschrijdend gemiddelde (staat de koers boven dit voortschrijdende gemiddelde dan zitten we in een zogenoemde positieve trend, staat de koers onder het voortschrijdende gemiddelde dat zitten we in een negatieve trend).

Nou wil ik ditzelfde principe toepassen, maar dan met de polynoom-grafiek (het liefst met 6 machten) van verschillende perioden (200 dagen, 100 dagen, 50 dagen, 20 dagen, 10 dagen).
Het is niet zo moeilijk om op dit moment te bepalen of die lijn in een opwaartse of neerwaartse trend zit (gewoon grafiek maken, en een trendlijn door Excel laten maken). Mijn probleem zit hem in het feit dat ik wil controleren of deze 'techniek' in het verleden zou hebben gewerkt. Het idee hierbij is om alle koersen in een lijstje te zetten en vervolgens per dag uit te rekenen of de grafiek zich toen in een opwaartse of neerwaartse trend bevond (uiteraard per dag met alleen de koersen die tot dan toe bekend waren). Zodoende wil ik zien wat de omslagpunten waren (waar een opwaartse trend in een neerwaartse trend overging of andersom) om zodoende te bepalen of het een rendabele manier is.

Heeft iemand enig idee of er zo'n formule is om aan de hand van historische gegevens de verwachte koers voor de volgende dag te voorspellen (met de kennis van toen). Overigens als iemand een andere methode heeft om hetzelfde resultaat te bereiken is dit uiteraard ook prima:d

In de bijlage staat mijn bestandje zoals deze er nu uitziet.

Alvast bedankt,

Bijlagen

wat bedoel je juist met 10 dagen en 200 dagen, mag je dan enkel de data voor de voorliggende 10 of 200 dagen gebruiken om je polynoom te berekenen ?
Een 6de graadsvergelijking op 10 punten lijkt me alleszins niet al te zinvol, je krijgt teveel last van ruis.

Ik bedoel dat ik per dag verschillende polygonen wil.
Stel: Ik heb een lijst in excel staan met de slotkoersen van de afgelopen 400 beursdagen (voor het gemak even dag 1 t/m 400 genoemd).
Vervolgens wil ik per dag weten wat de verwachte slotkoers van de volgende dag. Bijv.:
dag 201: verwachte koers volgens 200-daags polygoon: 345,76
dag 201: verwachte koers volgens 100-daags polygoon: 344,99
dag 201: verwachte koers volgens 50-daags polygoon: 344,89
dag 201: verwachte koers volgens 20-daags polygoon: 345,90
dag 201: verwachte koers volgens 10-daags polygoon: 346,10

Zo'n lijstje wil ik dan per dag hebben (dus van dag 202, dag 203, dag 204, dag 205 etc.). Op die manier kan ik bepalen op welke dag ik aandelen zou hebben gekocht of verkocht (kopen/houden als de verwachte koers voor de volgende dag hoger is, verkopen als de verwachte koers voor de volgende dag lager is). Zodoende kan ik bepalen of dit een rendabele manier is, en wat voor tijdshorizon in moet gebruiken (want ik denk inderdaad ook dag 10 dagen veel te kort is, maar dat 200 dagen weer te lang is).

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben je aan het onderzoeken of je wil gaan beleggen of heb je al een "Broker"?

Ik volg een minor beleggen en ben gewoon geïnteresseerd in de verschillende stijlen van beleggen (technisch en fundamenteel).
Daarnaast beleg ik zelf een klein beetje maar dat stelt weinig voor.

Laatst bewerkt door een moderator:
in my humble opinion: is dit niet een te simplistische benadering?
Uiteraard kun je een fit, zoals dat heet, maken van de historische gegevens en die fitmethode geeft je dan de fit forumule, een eeenvoudig model kan bijv y=ax+b zijn.
Maar het woord model......het geeft het al aan... betekent dat er een wetmatigheid moet zijn tussen de component op de x-as as en die van de y-as.
Daar zit hem nu net de kneep... economie is geen wetenschap, als het dat wel geweest was hadden we nu geen crisis gehad...
Het ontwikkelen van aandelen hangt van zoveel zaken af, wereldpolitiek, oorlogen, nieuwe ontwikkelingen, etc....

Hoe kijk je hier tegen aan? Heb je dit ook tegen het licht gehouden? Hoe ga je dit in een model verwerken?
Als je er wel in slaagt om een goed werkend model te maken...... dan heb je waarschijnlijk een no time een super baan of je kunt het voor veel geld verkopen...
Maar ik denk dat zulk een model een droom blijft.... net zoals heel veel mensen die te veel met geld werken, altijd denken dat zij slimmer zijn dan de ander...
Ook zij hebben de crisis niet voorspeld..
En het is wachten... er komt vast weer een crisis, maar vast niet op een voorspeld tijdstip...

Succes met de uitdaging!

Toch zijn er mensen die met de zogenoemde technisch benadering hun brood verdienen. Laat duidelijk zijn dat ik echt niet denk dat ik het ei van columbus uitgevonden heb, ik ben alleen geintresseerd in de verschillende manieren en wat voor rendement dat over een bepaalde periode in een bepaalde index zou hebben. Ook al heb je daarmee geen enkele zekerheid voor de toekomst. Mijn interesse is meer theoretisch dan dat ik het werkelijk in praktijk wil uitvoeren.

Toch zijn er mensen die met de zogenoemde technisch benadering hun brood verdienen. .
Maar dat is iets anders dan dat het echt waar is....
Misschien dat zo een model op zeer korte termijn werkt, maar ik heb mijn twijfels.
Ze lieten ook compters aandelen kopen en verkopen obv veranderingen, maar de koop en verkoop op zich zijn al veranderingen.... als er meerdere van zulke systemen aan de beurzen gekoppeld zijn, kunnen ze zelf een daling van de koers veroorzaken.
Want opeen bepaald moment beslist de software dat er verkocht moet worden omdat dit voorspeld wordt. Andere pc's bij een ander voorspelde dat ook... en verkoopt dus ook...
Weer andere pc's merken dat weer op dat er nu toch wel echt verkocht moet gaan worden...
Ergo zo kun je softwarematig een niet bedoelde lawine veroorzaken. Alle systemen hadden gelijk maar toch kwam de lawine.
Het is al een paar keer gebeurd dat de beurs daarom dicht ging, men greep in.
En dan heb ik het nog niet gehad over de factoren die ik boven noemde...

Ieder zijn eigen stijl. De een gelooft heilig in het werken met historische gegevens (technische analist), de ander in het beoordelen van bedrijven (fundamentele analist) en weer andere zeggen dat de markt op geen enkele manier de verslaan is, en dat je maar gewoon het beste een mandje AEX-aandelen kan kopen en er vervolgens jaren niks mee doen (efficiente markthypothese).

Voorlopig heb ik geen voorkeur voor een van de drie dus zoek ik graag dingen uit, waarbij ik soms hulp kan gebruiken. Zoals hier met mijn Excel-probleempje.

:thumb:ik dacht dat de "monkey-strategie" al vaker de technische en de fundamentele analyst verslagen heeft

Zie bijlage, uitgerekend wat de volgende koers zou zijn als je de gegevens van de laatste 200 beursdagen gebruikte.
Gevoelsmatig denk ik dan dat een 6de graads wat te veel is, ik zou eerder stoppen bij een 3de of 4de graads (natte vinger), ik denk dat de uitschieters dan kleiner zijn.

In bijlage alleen de kale versie met de resultaten op 200 dagen, anders werd ze te groot (ook gerard).

Bijlagen

Altijd leuk dat er mensen zijn die een eigen systeem willen opzetten om wat te verdienen op de beurs. Het lijkt mij gezien jouw antwoorden dat jij je al aardig ingelezen hebt en redelijk weet waar je het over hebt. Ik weet niet wat de mogelijkheden voor TA via ING zijn maar ik denk dat deze in iedergeval te weinig tooltjes bevat om jouw vraag te beantwoorden. Hoe je jouw vraag in Excel kan berekenen heeft @cow18 beantwoord.

Zelf werk ik met Binck ProTrader. Hierin zitten een aantal standaard TA-tools. Maar hierin kan je ook je eigen TA-scripts programmeren. Zie bv http://www.ta-script.com/forum/

Als je niet wil overstappen kan je hier eens kijken: https://www.prorealtime.com/nl/members Volgens mij kan je je hier gratis aanmelden en krijg je ook veel tooltjes tot je beschikking. Ook is het mogelijk om zelf code te schrijven. Je kan bv hier kijken: http://www.beurskings.nl/viewtopic.php?t=38962&postdays=0&postorder=asc&start=30

Het voordeel van zulke applicaties is, dat je zelf geen data hoeft bij te houden en dat je veel meer data hebt dan alleen de slotkoersen. Het zijn maar wat tips die niet excel gerelateerd zijn, maar mischien kan je er wat mee.

Nb. Als je winstgevend systeem hebt, dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen.:d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan