Pc valt uit vlak na het opstarten (hij boot wel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

kakysan

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2011
Hallo allemaal, ik zit met een pc probleem.
Ik heb een pc die ermee stopt na het booten van de harde schijf. Ik krijg nog wel te zien dat Windows niet goed was afgesloten etc, maar zodra ik hem door laat gaan loopt hij hooguit 5 seconden verder en valt dan spontaan uit.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

Opgestart met USB (Ubuntu en Windows) = geen veranderingen, hij begint met laden maar valt dan ook uit.
Voeding vervangen = geen veranderingen.
Harddisk vervangen voor andere = duurde iets langer maar ging uiteindelijk toch uit (klein minuutje). Harddisk is in orde omdat ik hem aan een andere pc heb gehangen. Dus data kan ik veilig stellen (gelukkig).
Ik kan dus niks doen met deze pc. Geen hardware test, geen update van het moederbord etc.

Wat kan ik nog meer doen ? Iemand een idee of tip ?

Groeten van Karel,

Alle hardware afkoppelen van het moederbord, dus alleen is opstarten met videokaart en geheugen.
Loopt die die de bios wel door dan stuk voor stuk je hardware weer op moederbord aansluiten.
Geeft die nog problemen dan zou je eens een andere videokaart kunnen proberen.
Zou eerst onderstaande proberen.
Koeling van je processor al nagekeken of deze goed werkt.
Koelpasta tussen processor en koelblok is dit nog wel goed.
Chipset koeler geeft ook vaak problemen, als dit alleen een koelblok is zou je er eens een koelertje op kunnen plaatsen en kijnken wat die dan doet.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, ik zit met een pc probleem.
Ik heb een pc die ermee stopt na het booten van de harde schijf. Ik krijg nog wel te zien dat Windows niet goed was afgesloten etc, maar zodra ik hem door laat gaan loopt hij hooguit 5 seconden verder en valt dan spontaan uit.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

Opgestart met USB (Ubuntu en Windows) = geen veranderingen, hij begint met laden maar valt dan ook uit.
Voeding vervangen = geen veranderingen.
Harddisk vervangen voor andere = duurde iets langer maar ging uiteindelijk toch uit (klein minuutje). Harddisk is in orde omdat ik hem aan een andere pc heb gehangen. Dus data kan ik veilig stellen (gelukkig).
Ik kan dus niks doen met deze pc. Geen hardware test, geen update van het moederbord etc.

Wat kan ik nog meer doen ? Iemand een idee of tip ?

Groeten van Karel,

Alle hardware afkoppelen van het moederbord, dus alleen is opstarten met videokaart en geheugen.
Loopt die die de bios wel door dan stuk voor stuk je hardware weer op moederbord aansluiten.
Geeft die nog problemen dan zou je eens een andere videokaart kunnen proberen.
Zou eerst onderstaande proberen.
Koeling van je processor al nagekeken of deze goed werkt.
Koelpasta tussen processor en koelblok is dit nog wel goed.
Chipset koeler geeft ook vaak problemen, als dit alleen een koelblok is zou je er eens een koelertje op kunnen plaatsen en kijnken wat die dan doet.

Heb je wel gekeken of je pc niet te warm wordt??

Bedankt voor jullie reacties.

De pc wordt niet te warm omdat hij het ook doet als hij een dag heeft stil gestaan. Bios geeft ook netjes aan 38 graden etc.
Ik heb al geprobeerd om zo kaal mogelijk op te starten (zonder HD) op te starten en dat werkt goed. Stop je daarna en opstart bare cd/dvd erin (of USB) dan stopt hij na een paar seconden.
Koeling en ventilator is schoon geblazen met perslucht en loopt soepel.
Koelpasta kan ik niet controleren omdat ik geen nieuwe in huis heb (eenmaal los gehaald moet je het ook vernieuwen).
Ik heb zelf ook verder gezocht (Google) en het enige wat ik tegen kwam was de stand van de fan op auto staat en bij sommige pc dit niet voldoende is. De pc heeft 5 jaar probleemloos gedraaid dus denk ik niet dat het daar aan ligt.
Ik ga vanavond weer eens verder testen.
Bedankt voor de tips !

Groeten van Karel,

Als je zegt dat je pc werkt wanneer er geen hd is aangesloten of een optische drive dan denk ik dat je controller gewoon kapot is. Fans hebben niks te maken met jou probleem. jou pc is 5 jaar oud zeg je .. dan heb je vast geen IDE controller in je pc zitten maar een SATA controller. En ben je niet in staat om te booten via USB? Zo niet , is de usb - controller ook kapot. Als je onboard sata-controller kapot is, kan je een pci of pci express sata controller kopen en die in je pc pluggen.. alleen ik moet er bij zeggen.. de garantie dat die dingen werken is %50....! Veder ga je bios eens reseten. Haal de batterij uit je mamo en druk die op het zelfde wijze erin. Wel natuurlijk ervoor zorgen dat je pc stroom vrij is. Dit noemen we een hardreset. Bij een softreset wordt lang niet alles terug gezet. Wanneer alles op fabrieksinstellingen is dan 1 voor 1 dingen aanpassen in de bios. Waar je vooral moet wezen: Advanged Boot Management , Advanged Setup , Boot Theroity , Controller Setup , eventueel Power Management en PC Health. ik heb zelf ook een oudere pc en ik moet vaak dingen aanpassen voordat ik me controllers aan de praat krijg. Veder nog een tip. Als je pc is overgeklokt dan is de kans groot dat de controllers niet meer werken. Ik heb dat probleem ook. wanneer ik me pc ga overklokken dan werkt me sata controller niet meer. Wordt daarna niks herkent en starten is dan onmogelijk. Mja, mischien dat het bij jou anders uit pakt. Probeer gewoon met een rustige hoofd alles uit. Succes. Hou ons op de hoogte als je wat hebt geprobeerd etc. en of het heeft gewerkt.

Laatst bewerkt:
Nee, er zit maar één koeler, en dat is die van de CPU. Werkt prima.
Chipset koeler nog gecontroleerd?

Ik heb besloten om deze pc te slopen en een ander moederbord in te zetten. Geheugen en HD kunnen nog prima mee. Ik denk dat de controler(s) niet helemaal oke meer zijn.

Bedankt allemaal voor het mee denken.

Groeten van Karel,

Nee, er zit maar één koeler, en dat is die van de CPU. Werkt prima.

Ik heb besloten om deze pc te slopen en een ander moederbord in te zetten. Geheugen en HD kunnen nog prima mee. Ik denk dat de controler(s) niet helemaal oke meer zijn.

Bedankt allemaal voor het mee denken.

Groeten van Karel,

Graag gedaan. Weet je zeker dat je geen externe controller erin wilt pluggen.. Niet dat het mij uitmaakt maar extra veel geld uitgeven dan nodig lijkt me onnodig . Het leven wordt al zo duur gemaakt ........ Mja, mocht je nog hulp nodig hebben dan helpen we je wel :-)

jij met je chipset koeler.. kakysan heeft toch geen warmte probleem.. dat geeft die toch duidelijk aan?
Hallo chipset temp wordt niet in de bios aangegeven alleen temperatuur van de processor

Graag even wat beleefder we hoeven elkaar niet af te katten hier.

@Tgokhan91 ,

We hebben allemaal een eigen idee over een probleem en er wordt een optie gegeven over de chipset koeler na te kijken daar zou je wat genuanceerder reactie kunnen geven dit komt niet echt vriendelijk over daarom ook even je bericht aangepast.

Hallo chipset temp wordt niet in de bios aangegeven alleen temperatuur van de processor

Graag even wat beleefder we hoeven elkaar niet af te katten hier.

ten eerste ik kak je niet af... ik vindt je reactie onnodig, kakysan zegt dat die geen warmte probleem heeft en jij komt met chipset koeler? Als hij überhaupt een warmte probleem zal hebben had die dat wel aangegeven... Tenminste dat verwacht ik van een persoon die hulp wilt. Ik werk al 15 jaar met computers en een computer die een kapotte chipsetkoeler heeft laat staan booten zal niet eens opstarten.. doet die dat wel dan is de moederbord verbrand. Dan ruik je dat lucht wel. Veder in minn Bios wordt wel alle temperaturen gewoon goed weergegeven. Dus ook hier heb je het fout.

@Tgokhan91 ,

We hebben allemaal een eigen idee over een probleem en er wordt een optie gegeven over de chipset koeler na te kijken daar zou je wat genuanceerder reactie kunnen geven dit komt niet echt vriendelijk over daarom ook even je bericht aangepast.

Hoezo komt me reactie niet vriendelijk over? Mag ik tegenwoordig ook geen eerlijke mening geven bedoel je dat te zeggen ofzo? Sorry maar als iemand zegt ik heb geen warmte probleem dan is het gewoon dom om te zeggen dat je chipset koeler wel in orde is... Als die koelers niet werken dat zal je pc niet eens opstarten gaat die kapot. En ga je pc ruiken naar verbrand metaal. Heb ik het mis?

Foutje heb zelf dat probleem gehad chipset koeling deed het prima maar koelde toch niet goed.
Misschien eens een goede optie om je koelpasta eens te vernieuwen baad het niet het schaad ook niet.

De pc blijft normaal draaien zolang je maar niet opstart met een opslag medium (HD of CD/DVD of USB). Ik ga er nu vanuit dat het te maken heeft met een controller die aan het mobo vast zit. De pc is het voor mij niet waard om een nieuw moederbord in te zetten. Bedankt allemaal voor jullie reacties en ik zal deze topic afsluiten (helaas niet opgelost).

Groeten van Karel,

Foutje heb zelf dat probleem gehad chipset koeling deed het prima maar koelde toch niet goed.
Misschien eens een goede optie om je koelpasta eens te vernieuwen baad het niet het schaad ook niet.

Chipsetkoeling nog gecontroleerd, zit er een ventilator op of een koelblok.
Je kunt de koelpasta eens vernieuwen en als er een koelblokje op zit een ventilator plaatsen van een paar euro op het koelblok.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan