Laptop loopt vaak vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

jasperkm

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2013
Hallo, ik heb een vraag over mijn asus K52JE laptop die ik ongeveer 2.5 jaar terug heb gekocht.

Ik heb het volgende probleem (al sinds de aankoop);
De laptop loopt willekeurig vast wanneer ik dingen aan het doen ben zoals internetbrowsen, iets installeren, email checken (vaak bij outlook 2013), gamen, whatever. Ik heb hier nog niet zoveel last van gehad maar omdat ik nu mijn harde schijf heb gewist en een schone windows 7 installatie (zonder bloatware etc) erop heb gezet hoopte ik dat dit het probleem zou verhelpen. Dit is dus niet het geval en het lijkt wel of de laptop nu zelfs vaker vastloopt dan voor het cleanen. Ik wil het nu dus wel graag fixen.
Nu gok ik dat het een hardwareprobleem is maar ik heb geen idee waar ik moet gaan kijken. Ik heb al een memtest gedraaid voor het RAM geheugen maar daaruit kwamen geen errors. ( ik dacht dat het misschien het ram geheugen was omdat ik een extra ram geheugen stick van 2gb bij de aankoop in de laptop heb geklikt zonder research)

Wat er gebeurt wanneer de laptop vastloopt; ik kan mijn muis meestal gewoon bewegen (heel soms niet), kan niet op dingen klikken (soms wel maar dan laadt het programma na het vastlopen) en het harde schijf lichtje (weet niet zeker wat het aangeeft) stopt met knipperen en blijft aan. Een paar seconden voor het voor het vastlopen stopt, komt er een ratelend geluid uit de laptop en het lichtje begint weer te knipperen. Dan stopt het vastlopen en kan ik verder. Dit proces duurt meestal een paar minuten, soms langer. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Ik zou hier graag wat hulp mee krijgen.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Jasper

Laatst bewerkt:
Als het na een schone Windowsinstallatie en ná het updaten van Windows en de juiste (volledige update) installatie van alle (Asus) drivers.................. ??? nog steeds zo is, haal dan de extra geplaatste RAM er eens uit en test dan nog eens.

Apparaatbeheer vertoont geen uitroeptekens en / of cirkels met kruizen erin?

Laatst bewerkt:
Als het na een schone Windowsinstallatie en ná het updaten van Windows en de juiste (volledige update) installatie van alle (Asus) drivers.................. ??? nog steeds zo is, haal dan de extra geplaatste RAM er eens uit en test dan nog eens.

Apparaatbeheer vertoont geen uitroeptekens en / of cirkels met kruizen erin?

Windows is volledig geupdate, alle asus drivers zijn correct geïnstalleerd, apparaatbeheer vertoont geen fouten. Heb nu geen schroevendraaiertje bij de hand, ik zal de RAM er zo snel mogelijk uithalen en dan testen. Bedankt voor het reageren.

EDIT: Ik heb de RAM kaartjes één voor één getest, ook verwisseld, etc. Bij allebei de kaartjes apart hang ie nog steeds vast. Daar ligt het dus waarschijnlijk niet aan? Moet er ook bij zeggen dat het nu echt drie keer zo vaak gebeurt als voor het formatteren en opnieuw installeren van windows.
Nog andere suggesties?

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Welkom op Helpmij.nl

Ik zie wel dat je windows opnieuw hebt geïnstalleerd maar lees niet dat je de hardware drivers hebt geïnstalleerd.

De hardware drivers zijn allemaal correct geïnstalleerd. Ik heb vannacht een seagate dos long test gedaan met de harde schijf en die gaf 1 error, die is opgelost maar het probleem blijft bestaan.

Hoi,

Wat als je bij energiebeheer je hd op altijd aan zet dit kan bij geavanceerd .

Hoi,
Ik heb nu ingesteld dat de harde schijf altijd aan is. Nog geen verandering.

Hoi,

Jammer dat je er nu echt last van hebt want Asus heeft een garantie periode van 2 jaar je zou het eventueel nog kunnen proberen wie weet ,denk dat dit misschien op het ogenblik het verstandigst is.

Hoi,

Op het proberen van een andere hd eigenlijk niet ,gezien dat je wat kan al geprobeerd hebt.En wat binnen je mogelijkheden ligt;)

Laatst bewerkt:
Hoe kan ik weten of het probleem bijv niet in het moederbord/CPU zit? Straks koop ik een nieuwe harde schijf en misschien is het dan nog steeds. Zijn er nog wat tests die ik kan doen?
Het lijkt trouwens ook dat de laptop minder vast loopt wanneer ik hem op de accu gebruik (op school). Wanneer ik hem thuis aan netstroom heb dan loopt hij vaker vast. Moet ik de accu erin laten op netstroom of er uit halen?

Laatst bewerkt:
Het is denk ik ook hopeloos. Tja wat kun je verder. In je eerste bericht spreek je al over, het is al vanaf het begin (sinds de aankoop). Nieuwe installatie mag niet baten. Fabrieksinstellingen werken kennelijk ook niet meer. Ik zou er eens mee naar de winkel gaan en hopen dat ze daar iets voor je kunnen betekenen. Laat je goed voorlichten voordat je te veel moet betalen enz enz. :rolleyes:

Ik wil nog wel proberen om een oplossing te zoeken. Zou de harde schijf dan toch defect zijn? Is het een goed plan om een goedkope harde schijf aan te schaffen om te testen of die wel goed werkt? Of zal dit probleem ook aan het moederbord / aan de processor kunnen liggen?

Laatst bewerkt:
Hoe zie ik of er geen conflicten zijn? Ik word er niet echt wijzer van. Bij de logboeken zie ik geen errors bij hardware.
Het is nu zo erg dat ik niet eens een film of iets kan kijken via vlc player, hij loopt om de 5 minuten vast. Voor het "cleanen" van de harde schijf was dit nooit het geval. Als ik de film echter op een usb stick zet en hem vanaf daar afspeel zijn er geen problemen...?

Bij system event logs (engelse windows versie) staan heel veel "atapi" errors met event id 11. beschrijving: "The driver detected a controller error on \Device\Ide\IdePort0."
Ik heb een beetje gezocht op het internet en misschien is er een probleem met de sata drivers of iets dergelijks? Misschien kan het met drivers worden opgelost?? veranderingen in de bios?? (ik heb trouwens nooit bios drivers erop gezet) Ik heb namelijk veilige modus geprobeerd en daar is het probleem weg... dus de harde schijf is oké?
Ik hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen!

Laatst bewerkt:
Hoi,

En je weet zeker dat je alle drivers hebt geïnstalleerd gezien vorig bericht lezende? Misschien de Intel Rapid Storage Technology driver.

Nee, dat weet ik toch niet zeker. Ik heb wel iets gelezen over de Intel rapid storage technology driver maar ik weet niet welke ik dan moet hebben?

Hallo lange Pier ja vergelijkbaar in #3. ;)

Lange Pier schreef: Welke versie W7 gebruik je? of staat het ergens en heb ik het gemist.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan