help nodig bij AMD Radeon 7990

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wp3
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wp3

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2013
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een nieuw pc gekocht. Ik zit nu met de vraag: Mijn amd 7990 heeft 2 CPU's, maar 1 werkt volgens "amd overdirve". Ik gebruik nu 1 monitor en "amd overdrive" zegt dat 1 CPU op deze monitor staat en de andere op niks.
Mijn vraag is nou kan de tweede CPU ook werken op de zelfde monitor?

Alvast bedankt.

Jup, deze videokaart heeft 2 GPU's op 1 videokaart.

Kijk eens wanneer je aan het gamen bent of er dan niet 2 GPU's staat. Volgens mij wordt de 2de GPU volledig uitgeschakeld wanneer je niets belastend doet met de videokaart (stroombesparing).

Ik heb mijn GPU getest met FurMark. Alleen de eerste GPU kon ik testen. "amd drive"gaf aan, dat de tweede GPU niks deed. Hoe kan ik nou Mijn tweede GPU aansluiten op mijn monitor? Bij de eerste GPU staat, tussen blockhaken mijn monitor.

Welke versie van de Catalyst Drivers heb je geïnstalleerd?

Als je kijkt in GPU-Z zie je dan dat Crossfire enabled is zoals op dit screenshot?
AMD_RadeonHD_7990GPUZ.jpg

Alles is het zelfde, alleen OpenCL is niet bij mij aangevinkt.

Ok, daar lijkt dan zo niets mis mee.
Merk je ook daadwerkelijk dat de performance er niet is? Want de koppeling overdrive en dat er maar 1 videochip werkt is mij nog niet helemaal duidelijk. Kan je wellicht een screenshot posten?
Een makkelijke om te testen is met de Basic (gratis) versie van Futuremark 3DMark. Volgens onderstaande resultaten zou jouw kaart zo rond de 11.500 punten moeten zitten in de Firestrike test (laatste test).
Mijn 7950 (zelf overgeclocked) scoort daar +- 6500 punten bijvoorbeeld.

http://nl.hardware.info/productinfo/183522/amd-radeon-hd-7990-official#tab:testresultaten

Laatst bewerkt:
Dit is wat ik bedoel:
PC Helpmij.png

Ik kon alleen alle tests doen. Ik doe dat dan ook zo.

Ah ok. Nee dat klopt helemaal. Je hebt 2 GPU's, maar er zit maar aan 1 een monitor verbonden. Dat is hetzelfde als wat je zou zien wanneer je 2 losse videokaarten in CrossFire zou draaien met 1 monitor.
Aangezien de 7990 maar 1 set aansluitingen heb vraag ik mij af of je wel een 2e monitor specifiek aan de 2e GPU zou kunnen toewijzen.

Dus wat je ziet is helemaal correct mijns inziens. Ik ga er dan ook vanuit dat het resultaat van 3DMark rond de waarde zal liggen die ik eerder heb gepost. Ben benieuwd naar de score van jouw monsterkaart :thumb:

Ik heb de test gedaan en het zag er wel netjes uit.
Pc helpmij 2.jpg
Kun je mij wel uitleggen hoe het nou zit, want als ik mijn tweede monitor wil aansluiten, gaat mijn 2 GPU alleen op de tweede monitor werken?

Bedankt voor je hulp Maniac2003

Mooie score :thumb:

De GPU's geven hun data gewoon door aan beide schermen. Het is dus niet dat je een bepaalde GPU aan een scherm toewijst.
Wat je op het eerdere screenshot ziet is dat de monitor gekoppeld is aan de aansluitingen van de 1e GPU / videokaart.
Na wat opzoekwerk:
CrossFire actief -->> Je sluit al je monitoren aan op kaart/GPU1 - GPU2 zorgt alleen voor extra power.
CrossFire inactief -->> Je kunt schermen op 2 videokaarten aansluiten als je dat zou willen. Dan wordt GPU1 voor bijv. games gebruikt en GPU2 voor internetten / GPGPU taken (Folding@home bijv.)

In jouw geval gaat alleen scenario 1 op aangezien je maar 1 set aansluitingen hebt. Bij jou is CrossFire dus altijd actief. Echt bedoeld voor de maximale graphics power.
Mocht je dus een 2e scherm aansluiten dan wordt je scherm 'getekend' door zowel GPU1 als GPU2. Zover bij mij bekend worden de beeldframes meestal om en om berekend. GPU1 = even frames GPU2 = oneven frames
Dit wordt geregeld door de AMD driver, maar dan is het ook technisch duidelijk hoop ik.

Extra info: http://www.amd-news.com/assets/files/amd-cn/Eyefinity_SetupGuide_v1_AMD.pdf

Zelf ook weer wat geleerd aangezien ik mij niet heel erg bezig heb gehouden met het CrossFire gebeuren.

Nou super bedankt!
Ik ben hier nieuw in, dus fijn dat je me geholpen hebt. Ik snap nu wat je bedoelt, want me tweede GPU staat soms uit.

Ja dat is zoals K1pje al zei om te besparen.
Graag gedaan, mocht je nog vragen hebben dan horen wij @helpmij het wel.
Veel game plezier alvast :D

even een vraagje van mijn kant,draaien bij jou wel aal drie fans of alleen de eerst 2.
Heb namelijk zelf ook zo een kaart en wat normaal schijnt te zijn is dat de 2 de gpu pas aanslaat als die het nodig heeft en dan zou pas ook de derde fan aangaan.
Er brand standaard dus een groen lampje op be bovenkant van de kaart en als hij de 2 de gpu gaat gebruiken gaat het lampje uit en de derde fan aan.
Bij mij deed hij dat niet en word dus opgestuurd.

Nou super bedankt!
Ik ben hier nieuw in, dus fijn dat je me geholpen hebt. Ik snap nu wat je bedoelt, want me tweede GPU staat soms uit.

Inmiddels heb ik hier sinds enkele dagen een Club3D 7950 Royalking 3GB Crossfire setup staan.
2e kaart schakelde de fans ook uit. Inmiddels ULPS (Ultra Low Power State) uitgezet via software (Sapphire Trixx) en overclocked via Overdrive in de AMD drivers.
ULPS is ook via het register aan te passen trouwens.
Bij beide GPU's blijven de fans nu draaien.
Werkt super nu iets meer dan 10000 puntjes in Firestrike, tevreden voorlopig maar er zit nog wel iets meer in denk ik.

Laatst bewerkt:
weet jij ook hoe ik dat kan instellen bij mijn saphire hd7990, moet ik daar een stukje software voor instaleren om dat te kunnen doen?

Inmiddels heb ik hier sinds enkele dagen een Club3D 7950 Royalking 3GB Crossfire setup staan.
2e kaart schakelde de fans ook uit. Inmiddels ULPS (Ultra Low Power State) uitgezet via software (Sapphire Trixx) en overclocked via Overdrive in de AMD drivers.
ULPS is ook via het register aan te passen trouwens.
Bij beide GPU's blijven de fans nu draaien.
Werkt super nu iets meer dan 10000 puntjes in Firestrike, tevreden voorlopig maar er zit nog wel iets meer in denk ik.

Kan dus of via deze software:
https://www.sapphireselectclub.com/ssc/TriXX/

Na het uitschakelen hoef je de software niet per se te laten opstarten met de pc.

Of ULPS uitschakelen via het register:
Here is how to do it:

Go to registry and disable Ulps:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\ControlSet001\\Control \\Class\\{4D36E968-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}]

and change "EnableUlps" to 0 under the 0000 and 0001 or 0003 keys.
Bij mij is het de 0000 en 0002 subkey

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan