• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal waarde verdelen over kolom met voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

ewoutd

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2011
Hallo,

Ik heb een schema waarbij een uitkomst van 1 vaste cel verdeeld moet worden over een lijst die kan verschillen van grote.
Er zijn voorwaarden wanneer een lijst de uitkomst van de vaste cel moet krijgen.

Ik heb een voorbeeldbestand toegevoegd waarin verdere uitleg staat. Ik hoop dat het duidelijk is ander greef natuurlijk graag meer uitleg.

alvast bedankt voor de hulp.

gr Ewout

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

hallo Ewout
je schrijft:
De cellen uit Kolom B moeten gevuld worden met de waardenuit cel F2 maar dat mag alleen als de waarde van de regel op kolom C en/of D "nee" is.
Herenfiets Banden Mountenbike BMX

nee dik ja ja
ja dik ja nee

in de laatste regel zou toch "dun" kunnen staan?
waarom staat daar "dik" ?

Dat komt omdat 'dun' maar 3 keer uitgegeven mag worden(zie cel G2)... Als er 4 waren geweest had die regel inderdaad dun mogen worden.

Ewout,
Ik begrijp net als Sylvester de logica niet meer.
In je voorbeeld dat je aanheeft voldoet de 2 rij als eerste aan de voorwaarden die je stelt. kolom A =ja; kolom C= ja;kolom D=,nee
dus zou er in kolom B dun moeten komen en toch staat er dik ?

Je hebt gelijk plongske dank voor je scherpte, er zit een fout in de regels die ik stel. De regel moet zijn dat alleen als kolom C en D "nee" zijn dun uitgegeven mag worden.
Ik heb het aangepaste bestand toegevoegd.

Voor de duidelijkheid: in het voorbeeld staat Rij 7 toch op "dik" terwijl kolom C en D "nee" zijn. Dit komt doordat "dun" maar 3x uitgegeven mag worden en de voorkeur uitgaat naar de "nee"-"nee" regels die in kolom A een "ja" hebben staan.

Bekijk bijlage voorbeeld2.xlsx

Laatst bewerkt door een moderator:
Ewout,
De formule houd wel degelijk rekening met het aantal dunne banden die mogen uitgegeven worden
Code:
=ALS(EN(C3="nee";D3="nee";A3="ja";[COLOR="#FF0000"]AANTALLEN.ALS(B$1:B2;"<G$2")[/COLOR]);$F$2;$F$3)

Maar hoe weet de formule nu dan of hij aantallen moet tellen? want er staat nergens beschreven dat hij alleen moet tellen als de waarde "dun" is toch?
Zoiets bijvoorbeeld? (heb hem niet getest...)
Code:
=ALS(EN(C3="nee";D3="nee";A3="ja";(AANTAL.ALS(B$1:B2;"dun")<G$2));$F$2;$F$3)

Ewout,
Heb de formule aangepast.
PHP:
=ALS(EN(C2="nee";D2="nee";A2="ja";AANTALLEN.ALS(B$1:B1;$F$2)<$G$2);$F$2;$F$3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan