"err_name_resolution_failed" fout Chrome onder Windows8

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johan59

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2011
Als ik in Chrome page op wil starten krijg ik vaak bovenstaande fout i.p.v. opstarten page.

Oplossing?

Johan59

Nogal duidelijk: De website waar het document op staat is niet meer bekend op Internet, oftewel er bestaat geen DNS ingang (meer) voor.

Overigens kan iets dergelijks ook optreden als je router te zwaar belast is (geweest), bijv. voor Torrent-downloads. In dat geval herstart je router en kijk of je daarna wél de pagina kunt openen.

Tijs.

Tijs

Dank je. Downloaden doe ik bijna nooit meer. hier komt het niet van.
Naar aanleiding van je antwoord hetvolgende:

Wat ik wel al enkele malen heb gehad is het navolgende: Als de computer de hele morgen aanstaat en gebruik veel "Chrome", dan is al enkele malen voorgekomen ( vanmorgen nog), dat de computer met het gebruik van "Chrome", langzamer de pages vindt en na diverse uren helemaal niet meer.
Computer is aangesloten met ADSL op router. Meerdere apparaten maken gebruik van wifi-verbinding van router, maar van deze apparaten staat alleen tablet op"pauze", andere apparaten, zoals smartphone staan niet aan.

Zit probleem misschien in router?

Johan59

Dat zou kunnen, maar heeft ook te maken met de huidige ip-instellingen op je computer (specifiek: De DNS-server instellingen).
Als daar als DNS-server het ip-adres van je router staat aangegeven, dan zou de router het probleem kunnen zijn.
Staat daar echter een DNS-server van je provider aangegeven dan heeft de router er niets mee te maken. Je zou dan contact kunnen/moeten zoeken met je provider.

[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all > ipconf.txt && notepad.exe ipconf.txt
Kijk na welke DNS-server(s) er staan ingesteld op jouw actieve (draadloze/bedrade) verbinding. Is dat hetzelfde ip-adres als je Standaardgateway, dan is je router de schuldige. Staat daar echter een ip-adres van je provider (dus géén 192.168.x.x ip-adres), dan lijkt het een probleem van (de DNS-servers van) je provider.

Tijs.

Hieronder een gedeelte van de "cmd/, etc:

Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 264790016
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-18-29-80-15-C8-60-00-8E-05-FA
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 88.159.1.200
88.159.1.201
192.168.1.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Is dit goed zo?

Johan59

Ok, dus de DNS-server is er eentje van je provider, niet je router.

Betekent dat als adres-resolving (bijv. www.google.nl naar ip-adres 173.194.113.183) op DNS-servers van de provider gebeurt.

Wat mij betreft dus tijd om met de provider te gaan praten.

Overigens kun je zélf (als test) in de IPv4 instellingen van de verbinding die je gebruikt eens de ip-adressen van de Google DNS-servers invullen in de 2 plekken die daarvoor zijn aangegeven:
8.8.8.8
en
8.8.4.4
en kijken of je probleem dan wegblijft. Is dat het geval, dan is er zéker een probleem met de DNS-servers van je provider.

Overigens: 88.159.1.200 is nscache1.edutel.nl en 88.159.1.201 is nscache2.edutel.nl

Tijs.

Laatst bewerkt:
Als ik google op 173.194.113.183 krijg ik bv. onderstaand resultaat:

173.194.113.183 whois dnsbl ptr/24 srv traceroute dnstrace search
173/8 IANA Designation ARIN, Feb 2008
Regional Internet Registry
ARIN - North America
IP Prefix 173.194.0.0/16
Autonomous System Number 15169 whois pdb prefixes gadv search
AS assignee Organization GOOGLE - Google Inc.
Country United States
Region California
City Mountain View
Mean ( Latitude, Longtitude ) ( 37.4192 , -122.0574 ) gmap
Reverse IP DNS Record ham02s12-in-f23.1e100.net.
ham02s12-in-f23.1e100.net A 173.194.113.183
Reverse IP DNS Record
Domain Name 1e100.net whois dns
1e100.net does not resolve to an IP address.
Base 10 Integer 2915201463

Wat kan ik nu het beste doen?

Johan59

Ik geef een voorbeeld van een DNS-resolve, en jij gaat dáár op in??? Dat is alleen ter illustratie wat een DNS-resolve (="name resolution") nu eigenlijk is, zodat je snapt wat die err_name_resolution_failed betekent.

Lees gewoon wat ik verder schrijf in mijn vorige posting.

Tijs.

Heeft dit ook niets te maken met een bepaalde instelling in "Chrome"?

Johan59

Zou je niet eerst gewoon doen wat ik schrijf?
En NEE, het ligt niet aan een bepaalde instelling in Chrome tenzij je last hebt van malware!

Tijs.

Ik weet niet of het de bedoeling is, maar bij deze een wat oudere post ophalen, waar naar mijn idee geen duidelijke oplossing uit komt.

Op het internet al naar meerdere oplossingen gezocht; waaronder deze naar voren kwamen:
netsh winsock reset

en de combinatie:
ipconfig /flushdns
ipconfig /release
ipconfig /renew

Geen van beide lost het probleem op. Zojuist mijn DNS naar die van google vervangen (hij stond op 192.168.1.1 = m'n modem); het probleem lijkt afwezig.

De DNS van google gebruiken lijkt mij een tijdelijke oplossing. Heeft iemand een idee voor een geschikte oplossing?

Overigens, zoals Tijs al suggereerde in eerdere posts: het was niet een probleem in Chrome zelf, ook IE gaf het probleem (firefox niet geprobeerd), al leek Chrome 'gevoeliger'

Laatst bewerkt:
@tomahawk: Begrijp ik goed dat het wel werkt als je de DNS servers van Google gebruikt ipv. je modem? Indien ja, dan zijn er meerdere oplossingen (ook afhankelijk van bepaalde voorwaarden):
a. Is het puur een overbelastingsverhaal, dan de routermodem herstarten (=stroom eraf en er weer op). Test dat zowiezo even uit.
b. Als het niet a. is, dan in je routermodem kijken welke DNS server díe gebruikt. Test dan daarmee (ipv. de Google dns-servers). Werkt dat wel, dan zijn er blijkbaar problemen met de manier waarop de routermodem de DNS aanvragen afhandelt. Bel dan je provider helpdesk voor hulp, waarbij je vooral niet moet vergeten te vermelden WELKE servers de DNS blijkbaar niet goed door je routermodem kan afhandelen (ik neem aan dat dan BEPAALDE websites niet bereikbaar zijn, dus dat de DNS resolving voor de meeste websites lukt maar voor sommigen niet).
c. Heb je getest met de DNS servers van je provider, maar die resolven sommige websites niet terwijl die DNS servers van Google het wel lukt, dan je provider bellen en klagen over de werking van hun DNS servers. Is dus bijna hetzelfde als b., alleen klaag je bij b. over de routermodem en bij c. over de DNS servers van de provider.

Meer smaken zijn er vlgs. mij niet.

Tijs.

sorry, ik heb niet meer gekeken, mijn gezondheid is momenteel niet zoals ze zou moeten zijn, verdiepen in problemen zoals dit is er dan helemaal niet bij.

Johan59

Vervelend te horen Johan, beterschap gewenst.

Tijs, dank voor je smaken ;) ik ga eens kijken welke het lekkerst is.

Vooralsnog: modem opnieuw laten aanzetten. Zou best kunnen dat het een overbelasting is geweest, onlangs windows 8 geïnstalleerd, veel updates en games (steam) opnieuw moeten downloaden. Wel gek dat tablet/telefoon/andere pc's hier geen last van hebben.
Ik ga kijken of nu ook Deezer weer werkt (aantal songs (random) wouden niet afspelen) en hoe lang het goed blijft werken.
DNS server nu weer als oud: 192.168.1.1. Mocht het weer fout gaan dan laat ik het weten!

Vooralsnog dank!

Dank je, ( zo straks vergeten ) ik heb gisteren om diverse redenen een nieuwe router gekocht via internet. Meld me als storing weg zou zijn.

Johan 59

1 dag later; probleem weer terug. Nog niet zo frequent als de dagen voor vandaag, waarbij de error bij herhaaldelijk refreshen verscheen (om uiteindelijk wel te loaden). Probleem is dat het zoals Tijs beschrijft niet 'bepaalde' sites zijn, maar het lijkt haast willekeurig. Open site A, werkt, B werkt niet, open 5 min later A weer, geeft A de error.

Hoe kom ik achter de DNS servers van mijn provider? Overigens zag ik in een topic dat Tele2 DNS servers redelijk schijnen te zijn, en een volledige reset van modem werkt. Zal dit zo nog eens proberen.

[...]Hoe kom ik achter de DNS servers van mijn provider? Overigens zag ik in een topic dat Tele2 DNS servers redelijk schijnen te zijn, en een volledige reset van modem werkt. Zal dit zo nog eens proberen.

Ik schreef al: Kijk in de routermodem (log er op in via je webbrowser) en zie welke DNS servers díe gebruikt (zal op een status scherm staan, waar ook het publieke ip-adres staat dat is toegekend door de provider).

Als het probleem niet optreedt als je de Google DNS servers gebruikt, dan moet het dus óf in de routermodem liggen óf in de DNS servers die de routermodem gebruikt (=de DNS servers die de provider aan de routermodem opgeeft). Dat zijn de smaken b. en c. waar ik het over had. Natuurlijk kan het ook smaak a. zijn, maar dan ligt het niet aan die DNS servers van de provider maar aan overbelasting van de routermodem.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan