5.1 aansluiten dmv S/PDIF 3.5mm jack

Status
Niet open voor verdere reacties.

repjas

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2009
Hallo allemaal,

Ik heb gisteravond geprobeerd om mijn Asus N53SV laptop aan te sluiten op mijn Bose 3 2 1 systeem. Mijn laptop heeft een gecombineerde 3.5mm jack / SPDIF koptelefoonuitgang en met een adaptertje heb ik de laptop met een toslink kabel verbonden met de Bose. Hiermee wilde ik dus een 5.1 surround geluid creëren, maar de Bose herkende alleen PCM 2.0. Het videobestand dat ik afspeelde had 6 kanaals AC3 formaat.

Ik weet verder niet of het probleem bij de Bose, de bekabeling of mijn geluidskaart ligt. Het gaat hier om Realtek high definition audio.

Zover ik weet kan SPDIF gewoon 5.1 aan? Misschien ligt het aan het adaptertje?

Als ik meer info moet geven hoor ik het graag.

M.v.g,
Jasper

Wat jij wilt kun je voor zover ik weet niet voor elkaar krijgen met een simpel adaptertje, je zou dan eerder een externe USB geluidskaart met SPdif moeten gebruiken .

Maar het digitale signaal komt dus al vanuit mijn laptop zelf. Het is niet zo dat ik die omzet van analoog naar optisch. Wat is daar dan het nut van?

Je hebt een elektrisch digitaal signaal en een optisch digitaal signaal.
Dus jij wilt zeggen dat er een optisch signaal uit jouw 3,5 mm jackplug komt.

Precies, mijn 3.5mm jackplug is een combinatie van de bekende jack voor een koptelefoon, maar geeft ook een optisch digitaal signaal uit. Als ik digitaal selecteer zie je ook het rode lampje uit de jackplug komen.

Nooit gezien, zou kunnen.
Maar ik zou de instellingen van de geluiskaart eens controleren.
Deze gaan niet automatisch op een andere instelling staan.
Moet je zelf doen.

Ik ben razend nieuwsgierig geworden, maar kon op de site van ASUS niets vinden over jouw 3,5/spdif combi ..
Welke type heb je exact?

raar, kan op 1 of andere manier mijn bericht niet editten ..
dus jij hebt zo'n adaptertje? Mini 3.5mm Optical Plug to Optical Socket - SPDIF TosLink Adapter

Naamloos.jpgDat is inderdaad het adaptertje dat ik heb whittey.

Het gaat om een Asus N53SV-SZ404V. Ik zal ASAP een foto uploaden van de jackplug.

Laatst bewerkt:
Ga je ook eens afvragen of je in je afspeelprogramma wel surround hebt aangegeven als geluidsspoor!
En interpreteer ik het goed dat jij zo'n systeem hebt dat geen surround doet, maar surround 'simuleert'?? Dus dat het een 2.1 systeem is ipv. een 5.1 systeem? Dat zou ook een verklaring kunnen zijn.

Tijs.

Laatst bewerkt:
In het afspeelprogramma heb ik maar 1 audiotrack om uit te kiezen, maar de codec informatie geeft aan: AC3, F3R2/LFE. Dit lijkt me dus in orde te zijn?

Je hebt gelijkt, het gaat om een Bose systeem met 2.1 die dan inderdaad surround simuleert. Ik dacht echter dat het display aangeeft wat voor audiosignaal hij ontvangt, dus ofwel PCM, ofwel DTS/Dolby Digital?
Ik heb ook een echt 5.1 systeem, maar die staat in mijn studentenkamer en daar kan ik helaas pas vanaf januari weer in.

Je hebt gelijkt, het gaat om een Bose systeem met 2.1 die dan inderdaad surround simuleert.
Deze 'ziet' hierom maar twee kanalen (stereo) ongeacht wat je over s/pdif stuurt. Het ligt dus niet aan je laptop, instellingen of adapter maar aan de Bose.

Voor een gedeelte gerustgesteld denk ik dus, nu een dikke week wachten voordat ie in zn studentenkamer zit..
We zijn reuze benieuwd naar de bevindingen aldaar!! heb je daar een digitale/optical ingang op?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan