Qnap nas geeft melding: Raid device inactive

Status
Niet open voor verdere reacties.

FTWLTG

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2011
Hallo,

Ik heb een probleem met een Qnap TS-210 deze heeft (had) 2 schijven in RAID-1, deze geeft nu de melding: Raid device inactive
hierdoor staat een disk nu ook als "undefined" in het lijstje

ik heb een aantal fotos toegevoegd

Screenshot 2014-01-03 17.24.02.jpgScreenshot 2014-01-03 18.06.46.jpgScreenshot 2014-01-03 18.11.26.jpgScreenshot 2014-01-03 18.11.46.jpgScreenshot 2014-01-03 18.12.01.jpg

er is een herstelfunctie maar als ik deze kies is hij even bezig en daarna is de RAID nog hetzelfde,dit staat bij de uitleg van de herstelfunctie:

Deze functie kan een defect RAID volume herstellen van "niet actief" naar normale toestand (voor RAID 1, 5 en 6 naar gedegradeerde toestand, voor RAID0 en JBOD naar normale toestand). Alvorens deze functie te activeren, controleer eerst of alle schijven van het volume correct zijn ingeplugd. Na het uitvoeren van deze functie is belangrijk om zo snel mogelijk een back-up te maken van uw gegevens in geval van eventueel opnieuw falen van het schijf volume.

Opmerking: Niet alle niet actieve RAID volumes kunnen hersteld worden naar de normale toestand.

ik krijg zelf de indruk dat de RAID kaart defect is , iemand ervaring met dit soort problemen?

Bij Voorbaat Dank!

Zou het kunnen dat een schijf kapot is? Zijn het misschien WD green power schijven?

de schijf is ok,dit geeft de test ook aan...hij doet t ook gewoon als ik ' m aan de pc hang.

ja ' t is een Wd green disk...

WD green disks geven soms problemen met RAID, omdat ze een variable toerentaal hebben. Ik heb destijds bij mijn QNAP om die redenen RAID 0 of just a bunch of disks JBOD gebruikt, totdat ik ander schijven had gekocht. Nu zou ik WD red gebruiken.

Er is veel over wd greed disk en raid op internet te vinden.

ik moet erbij zeggen dat ik al 6 jaar zonder problemen gedraaid heb met deze 2 schijven en tot nu eigenlijk geen problemen heb gehad....
ik ga nog even wat tests uitvoeren , maar ben al bijna zeker dat t aan de RAID controller ligt die in de QNAP zit, maarja mooi excuus voor een nieuwe NAS!

bedankt

ja een backup had ik gelukkig al gemaakt...
ik heb nu de Nas volledig gereset en 'm opnieuw geinstalleerd en nu heb ik weer een werkende Raid setting :-)

nu alles weer terug pompen!

Heb je dan gelijk de firmware bijgewerkt?

nee ik had al de laatste firmware versie en dacht ik probeer het even en kijk hoe de NAS zich gedraagt...

ik draai momenteel 4.0.2 ja
met beta versies wacht ik altijd even...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan