Externe hardeschijf werkt niet meer nadat het was aangesloten op XP

• Onderwerp starter Onderwerp starter str
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

str

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2009
Mijn zus wilde een aantal bestanden van haar oude XP computer naar een 2.5" externe hardeschijf verplaatsen en sinds dien doet die schijf het niet meer. Zowel op een PC met Windows 7 als op een PC met Windows 8.1 als op de XP computer zelf wordt de schijf in zekere zin niet herkent. Als ik schijfbeheer open blijft deze leeg en laat hij geen enkele schijf zien, en in verkenner krijgt de schijf geen naam of volume. exhddfaal.pngexhddfaal2.png

Als ik in verkenner ook maar klik op de schijf loopt Windows vast tot ik de externe schijf los koppel van mijn PC. Aangezien er belangrijke data op de externe schijf staat, zou ik deze graag willen recoveren.

De schijf is niet gevallen of wat dan ook, dus fysieke schade zou er niet moeten zijn. Ik weet overigens niet zeker meer of de schijf in NTFS, FAT32 of exFAT als bestandssysteem ingesteld was.

Is de harde schijf misschien kapot? Het zal vermoedelijk om een usb schijf gaan. Zie je dan iets van de harde schijf in apparaat beheer staan? Indien niet, is misschien alleen het kastje kapot en de harde schijf nog goed.

Het is inderdaad een usb-schijf, en volgens apparaatbeheer werkt deze schijf correct.... exhddfaal3.png

Ik heb overigens inmiddels wel een error gekregen na lang wachten nadat ik op de schijf klikte in verkenner (in plaats van dat Windows vast liep): "G:\ is niet toegankelijk. Gegevensfout (cyclische redundantiecontrole)"

update Ik ben op CRC gaan googlen en ben een stapje verder, maar heb nog niet de oplossing gevonden. Ik heb in commandprompt CHKDSK G: /f /r /c gebruikt, maar die hielp niet. Ik kreeg een nieuwe interessante error: "Unreadable master file table"

Laatst bewerkt:
TestDisk is nu aan het draaien. Zo te zien duurt het nog wel een paar uur voordat ik resultaat heb

Ik kom er niet helemaal uit met TestDisk.

Als eerst heb ik de schijf op partities geanalyseerd, dat duurde ongeveer 2 uur en dat ging goed.

Wanneer ik data wilde herstellen bij Advanced --> List, kreeg ik de melding "Can't open filesystem. Filesystem seems damaged"

Vervolgens kwam ik bij dit scherm terecht:
66ahbr.png

Repair MFT gaf de melding "Can't read NTFS MFI." Bij ok kwam ik weer terug op vorige scherm

Rebuild BS gaf de melding "Can't read mft_sector"

Bij ok is TestDisk gaan zoeken naar mft, en nu staat het 45 minuten vast op dit scherm:
160y2iw.png

wat moet/kan ik doen?

Je kan natuurlijk ook heel brutaal eerst met schijfbeheer partities weggooien en vervolgens een nieuw partite aanmaken. Maar dan ben je alle data kwijt.

Het gaat er om dat ik alle data behoud. Die schijf boeit mij niet zo veel, de data wel

Ik ben nu trouwens bezig met het programma Recoverer Ultimate. Het duurt heel erg lang, maar zoals het er nu uit ziet lukt het om bestanden terug te halen

2iacqye.png

update: remaining time staat op 25 dagen...

Laatst bewerkt:
Zo. Door een beetje slim uit te zoeken wat wel en wat niet geback-upt hoefde te worden, is het gelukt om in minder dan 30 uur alle bestanden die nodig waren terug te krijgen. (30 uur runtime, verspreid over een week tijd).

Ik heb uitgezocht of ik op een of andere manier de schijf kon formatteren en dat is niet gelukt. Niet met Diskmanager, niet met TestDisk, diskpart of andere tools. Nu een creatieve manier bedenken om de schijf voorgoed te vernietigen

Denk je dat het aansluiten aan een XP computer misschien helemaal niets te maken heeft met het potentiele overlijden van de schijf?

Mijn USB stick, die thuis gewoon onder Ubuntu en Windows 7 draait, wordt, nadat die aan XP heeft gehangen als foutief herkend en Windows 7 voert een schijfcontrole door.
Maar een ontbrekend of beschadigt MFT is een teken voor beginnend falen van de schijf. Omdat je al zoveel tijd hebt geïnvesteerd zal ik nog met een diagnostisch programma van de schijffabricant de SMART waardes uitlezen.

Volgende stap: probeer met de schijf eens onder Windows 7 eerst de partities weg te gooien en partitioneer opnieuw en formatteer opnieuw. Voer dan nog een keer een schijfcontrole uit en rapporteer het resultaat.

Schijf vernietigen: mijn broer spant zo een schijf in een bankschroef en pakt een 10mm boor. Ermee maakt hij vele gaten in de schijf.

Mijn eigen procedure is van de harde schijf meerdere keren in de lucht gooien en op stoeptegels laten landen. Dat is funest voor de schijf en de kopen.

Hoe ga jij de schijf vernietigen.

Ik weet niet wat exact de oorzaak is geweest dat de schijf het niet meer doet. Ik weet alleen dat hij het niet meer deed nadat hij aan die oude XP pc was aangesloten. Misschien een kortsluiting gemaakt, misschien iets anders.

Misschien dat ik nog ga kijken om die SMART waardes die je benoemt uit te lezen. De volgende stap die jij benoemd heb ik al geprobeerd, maar bij het maken van een nieuwe partitie krijg ik bij iedere poging een foutmelding.

Ik zat er aan te denken om het als schietschijf te gebruiken voor mijn luchtbuks. Misschien dat ik het ook nog even in de magnetron stop en op de brandstapel gooi. Ik ga er in iedergeval nog een beetje plezier aan beleven ;-)

Waarom heb je de netwerk versie genomen van Recoverer Ultimate?
De gewone versie kost de helft...

Laat ik het zo zeggen: ik ben een student zonder geld ;-)

Ik zat er aan te denken om het als schietschijf te gebruiken voor mijn luchtbuks. Misschien dat ik het ook nog even in de magnetron stop en op de brandstapel gooi. Ik ga er in iedergeval nog een beetje plezier aan beleven ;-)

Met een gewoon luchtbuks kom je niet door de behuizing heen.

Niet spectaculair, maar ook onderdompelen in zout water wil helpen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan