• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Scannen OCRen en Excellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

fanis01

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2011
Hallo,
Mijn doel is A4 enveloppen met daarop geplakt een smalle strook met gegevens (altijd gelijksoortige gegevens) onder de scanner te leggen op de knop te drukken en gelijk daarna moet in een excel-bestand 1 rij toegevoegd worden met die gegevens.
In detail:
Hoe kan ik een excel-bestand aanleren dat die een foto oppikt en OCRt en gelijk ook zich zelf aanvullen met 1 rij.
Dus de scanner legt een foto neer [van altijd het zelfde beeld (strook met 8 gegevens)]
Dan een OCR moet dat beeld vertalen naar 8 gegevens.
Dan moeten die 8 gegevens in een excel-rij komen onder 8 kolommen.
Die 8 gegevens op de strook zijn: Naam, werknemersnummer, cursusnummer, cursusdatum v/a, cursusdatum t/m, cursustype 1, 2, 3, 4, Vernietigingsjaar, Datum opleggen.
Is dit mogelijk?
Bij voorbaat dank,
Fanis

Eigenlijk geheel afhankelijk van je OCR oplossing en dus niet eenduidig te beantwoorden

Ik snap het niet, wat bedoelt u?

Laatst bewerkt door een moderator:
Excel kan geen grafische gegevens omzetten in ascii-tekens.

Waar komen de gegevens op de envelop vandaan ?

Het zijn enveloppen met persoonlijke papieren waarop wij die strookje opplakken met plakband. Dat strookje is geprint uit een access-bestand.
Het idee is een archiverings idee van die enveloppen. Wat we willen is dat we op een excel-bestand kunnen zien welke cursist-enveloppen we in het archiefkast hebben.
Maar als excel geen grafisce gegevens kan omzetten, kan een scanner dat misschien wel?

Daar komt de "OCR" dus om de hoek. Dat is het programma dat de conversie moet doen tussen scan en bruikbare tekst voor excel. Als je dit wil automatiseren moet het gebruikte OCR programma dus aanstuurbaar zijn vanuit excel OF het programma moet excel aan kunnen sturen.

Als je bij binnenkomst het werknemersnummer op de envelop invoert in Excel, kunnen wij wel een macro maken die de gegevens uit het accessbestand haalt en vervolgens in het Excelbestand aanvult. (Dit is al minder werk dan een envelop onder een scanner leggen)
Maar het is natuurlijk veel eenvoudiger het Access bestand te gebruiken om de ontvangst van de envelop en de archiveringsgegevens op te slaan.

Daar komt de "OCR" dus om de hoek. Dat is het programma dat de conversie moet doen tussen scan en bruikbare tekst voor excel. Als je dit wil automatiseren moet het gebruikte OCR programma dus aanstuurbaar zijn vanuit excel OF het programma moet excel aan kunnen sturen.
Dus je opent het excel-bestand en die activeert automatisch de OCR die dan weer automatisch de gegevens aanlevert aan die zelfde excel. Dat lijkt me wel een mooie oplossing. Is het echt uitvoerbaar?

Zie ook SNB's post, access en excel zijn oneindig veel makkelijker te koppelen.

Er is commerciële software die dit kan. Dit loopt van 80 euro tot meer dan duizend. Is het echt uitvoerbaar? ja. Persoonlijk zou ik echter naar een andere oplossing kijken tenzij het echt duizenden items zijn. Zelfs dan is het echter waarschijnlijk sneller om met minimale invoer en koppeling aan access het op die manier te automatiseren.

Als je bij binnenkomst het werknemersnummer op de envelop invoert in Excel, kunnen wij wel een macro maken die de gegevens uit het accessbestand haalt en vervolgens in het Excelbestand aanvult. (Dit is al minder werk dan een envelop onder een scanner leggen)
Maar het is natuurlijk veel eenvoudiger het Access bestand te gebruiken om de ontvangst van de envelop en de archiveringsgegevens op te slaan.

Dit zou een mooie archiverings oplossing zijn. Maar het is niet uitvoerbaar bij ons vanwege hele specifieke moeilijkheden met de archivaris.

Zie ook SNB's post, access en excel zijn oneindig veel makkelijker te koppelen.

Er is commerciële software die dit kan. Dit loopt van 80 euro tot meer dan duizend. Is het echt uitvoerbaar? ja. Persoonlijk zou ik echter naar een andere oplossing kijken tenzij het echt duizenden items zijn. Zelfs dan is het echter waarschijnlijk sneller om met minimale invoer en koppeling aan access het op die manier te automatiseren.

We praten inderdaad over duizenden van die enveloppen en voor de archivaris is dit het max. acceptabele digitalisering. Kunt u mij een paar merken noemen waar ik naar kan zoeken?

Een organisatie moet niet rondom personen georganiseerd worden maar rondom processen/taken.

De OCR weg wordt een hele dure, inefficiënte en waarschijnlijk ook niet-foutloze.

Laatst bewerkt:
Ik accepteer de organisatie zoals die is nu en probeer acceptabele en uitvoerbare oplossingen te vinden. Ik heb natuurlijk ook mijn ideeen over hoe het beter had kunnen zijn.

Ik had het niet over de organisatie maar de personen.
Laat mij een halfuurtje met de archivaris spreken en het probleem is weg.

Misschien moet je met barcodes gaan werken.

Zou het mogelijk zijn om de excel-bestand via een opstart-macro een OCR proces te laten starten en daarna de uitkomst ervan te importeren in een new rij?

@fanis01 Onnodige quotes verwijderd. Wanneer je direct reageert op een reactie is het niet nodig om dat bericht te quoten. Onnodig quoten heet dat, hetgeen niet gewenst is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan