Partitie verkleinen met ruimte van de ander

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcop1989

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2012
Zie bijlage voor een screenshot van Windows schijfbeheer voor verduidelijking.

De situatie
Ik heb 4 partities:

Schijf C: - de standaard C-schijf waarop Windows etc. staat
Schijf R: - de partitie van gebruiker Remco
Schijf D: - de partitie van gebruiker Frans
Schijf E: - de externe harde schijf

Schijf C: heeft te weinig schijfruimte.
Schijf D: heeft schijfruimte over, omdat Frans de PC amper gebruikt.

Wat wil ik bereiken
Ik wil de schijfruimte op schijf C: uitbreiden met een deel van de schijfruimte op schijf D:.

Het probleem
Schijf D: krijg ik niet verwijderd, enkel verkleind.
De vrije ruimte die ontstaat door verkleinen van schijf D: kan NIET samengevoegd worden met schijf C:. Waarom weet ik niet.

Wat heb ik al geprobeerd
Ik heb het geprobeerd met schijfbeheer zoals standaard in Windows opgenomen. Zoals in het probleem omschreven lukt dit niet. De opties in het menu zijn inactief.
Ik heb het ook al geprobeerd met Partition Magic, maar die is niet compatibel op Windows 7 en functioneert niet (ook niet in compatibiliteitsmodus).

Wie helpt mij naar de oplossing toe?

Bijlagen

• Partities.jpg
    Partities.jpg
    93,6 KB · Weergaven: 60
dit komt volgens mij omdat op D het wisselbestand staat wat windows gebruikt

Ik heb GParted geprobeerd.

Ik heb geprobeerd ongebruikte ruimte te maken met ruimte die ik over heb op R:.
Dit lukt. Echter kan ik C: niet uitbreiden met deze nieuwe vrije ruimte.

Ik heb nu nog maar 2 partities:

C: met te weinig ruimte. Hier staat Windows op.
R: met meer dan voldoende ruimte

De ruimte van F: heb ik naar R: gezet omdat een groot deel hiervan ongebruikt was.

Wie helpt mij verder om C: uit te breiden?

Kun je eens een schermafbeelding plaatsen?

R is een logisch station.... dus binnen die ruimte die je daarvoor hebt en er achter kun je resizen... maar het begin vh logisch station zit het resizen van C in de weg.
Das imho het probleem.
Hoe zou ik het oplossen.
Een onzekerheid ik weet niet of je ACHTER een logisch station je een primaire part kunt maken (part=partitie).
Proberen dus....
Met GParted vanaf CD booten
1. Maak de part R zo klein mogelijk
2. maak de logische ruimte zo klein mogelijk
3. maak een primaire part achter het logische station
4. formatteer die als geschikt NTFS of exFAT of FAT32
5. kopieer alle data van R naar de nieuwe primaire part
6. OK?.... Dan R verwijderen
7. het logische station verwijderen....
En NU pas.....
8. Kun je C resizen met de ruimte waar eerst het logische station zat.....

MAAR EERST BACKUPS MAKEN VAN ALLE DATA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Met dit soort zaken weet je het nooit 100% zeker....

PS: ik weet niet of GParted een logisch station om kan zetten in een primaire part... maar dat lost je probleem niet op om C te resizen...
want je begin van die ruimte achter C ligt vast en daar zit je mee.
Daarom mijn strategie....

En NU pas.....
8. Kun je C resizen met de ruimte waar eerst het logische station zat.....

Dit lijkt me een beetje erg ingewikkeld. De rechttoe-rechtaan methode is:
1. Verklein de R: partitie (Remco genaamd) aan de linkerkant, zodat daar de ruimte vrij komt.
2. Omdat R: een logisch station is moet ook de 'Uitgebreide partitie' verkleind worden. Ook dat doe je aan de linkerkant
3. Je kunt nu de C: partitie aan de rechterkant uitbreiden.

Ik vermoed dat TS niet goed op de hoogte is van het verschil tussen primair en extended partities. Dat is ook lastig, maar in dit geval essentieel om te weten hoe je hier mee om moet gaan.

Ter verduidelijking: http://gparted.org/screenshots.php
Bekijk het 5e screenshot en let op dat je hier onder "Free space preceding" moet invullen hoeveel MB je aan de linkerkant wilt vrijmaken.

Laatst bewerkt:
Het is mij inderdaad niet helemaal duidelijk wat het verschil tussen primair en extended partities is. Ik vermoed dat primaire partities in dit geval de C: partitie is en de R: de extended?

Wat wordt precies bedoeld met
Dit lijkt me een beetje erg ingewikkeld. De rechttoe-rechtaan methode is:
2. Omdat R: een logisch station is moet ook de 'Uitgebreide partitie' verkleind worden. Ook dat doe je aan de linkerkant

Alvast bedankt voor de hulp tot nu toe!

Verkleinen aan de linker kant wordt niet altijd toegestaan..... dus ik heb voor de zekere iets langere route gekozen...(heb al eea gezien dat niet lukt...)
Overigens...data backuppen bij welke methode dan ook blijft noodzakelijk...

Ik vermoed dat primaire partities in dit geval de C: partitie is en de R: de extended?

Het is inmiddels al weer een tijdje geleden, dus ik weet niet of het nog relevant is, maar toch maar ter leeringhe ende vermaeck:
Je kunt op een HDD 4 primaire partities maken. En C: is altijd primair omdat je er van op moet kunnen starten, maar R: is niet extended! maar een logisch station. Om ondanks de beperking toch meer dan 4 partities te kunnen maken kun je één van die primaire partities ombouwen naar een uitgebreide (=extended) partitie. Vergelijk dat met een container waarin je meerder pallets (=logische stations) kunt plaatsen. En dat kunnen er best flink wat zijn. In jouw geval is mij niet helemaal duidelijk waarom je een uitgebreide partitie hebt, want je had helemaal niet meer dan 4 partities, dus die konden in principe allemaal primair zijn.
Je ziet de uitgebreide partitie als een groene balk om de logische stations heen staan. En om de container kleiner te kunnen maken moeten eerst de pallets kleiner worden of helemaal verdwijnen. Zodra dat gebeurt is kun je de container/uitgebreide partitie verkleinen. Deze laatste heeft dus géén driveletter en ook geen naam. Maar hij bestaat wel, en in GParted kunnen deze dus ook manipuleren. Je kunt rustig experimenteren, zolang je niet op Apply drukt kun je met Cancel alle wijzigingen weer ongedaan maken.
Het is natuurlijk waar dat er programma's zijn waarin je beperkt bent in de mogelijkheden. Maar als je de interface van GParted bekijkt zie je duidelijk genoeg dat je ruimte vóór een partitie kunt aangeven, en dat is dus hetzelfde als verkleinen aan de linkerkant. GParted is wat dat betreft redelijk uitgebreid, hoewel ik nog steeds nostalgische herinneringen heb aan Partition Magic....

Laatst bewerkt:
Het is inmiddels al weer een tijdje geleden, dus ik weet niet of het nog relevant is, maar toch maar ter leeringhe ende vermaeck:
............ GParted is wat dat betreft redelijk uitgebreid, hoewel ik nog steeds nostalgische herinneringen heb aan Partition Magic....
Komt me vooral over als vermaak.... :evil: en gezien de laatste opmerking kun je je beter bezig houden met "ter leeringhe" ... want waarom zou je naar die oude muk terug willen gaan naar PM terwijl het "redelijke" GParted .... PM compleet outsmart...:d

PS: ik had het dus gewoon niet gezien, en dat lijkt me meer de menselijke norm en das normaler dan dit zgn vermaeck.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan