Vandaag toch maar even goed voor gaan zitten. Ben opzich een eind gekomen, echter wel steeds met de codes die mij bekend (geworden) zijn. Een stap verder lukt slecht. Google geeft helaas niet altijd antwoord. Er werd al eens gezegd: "Niet handig dat je niet van te voren een plan hebt opgesteld zodat goed te zien is wat je wilt bereiken". Ik merk dat nu ook, echter ik weet ook niet precies wat de mogelijkheden zijn (en het gemakkelijkste is). Op basis van de reacties ben ik al stukken verder gekomen en heb ik nieuwe ideeën opgedaan.
Plan 1: In hetzelfde formulier (dat gegeven was) de data zo veel mogelijk aanpassen (mislukt)
Als ik nu de data aanpas, dan vult Access gegevens aan in een tabel waar het niet hoort of moet. De keuzes zijn namelijk al gegeven in een tabel. Meer zijn er niet en mogen er niet bijkomen. Pas ik dit aan (dus de besturingselementbron weglaten) dan laat hij alle vakken leeg(afgezien daarvan een keuzelijst werkt ook niet). Dus daar heb je niets aan. Daarbij komt natuurlijk dat ik een tabel heb gemaakt waarin de combinaties staan. Uit vier 'keuzelijsten met invoervak' zou dan in principe een Plaatsbepaling (combinatieID) moeten komen die Access apart overneemt en opslaat in de andere tabel(Inventaris). Dacht al aan systemen om de eerste twee categorieën m.b.v. keuzelijsten uit te kiezen, waarna de ID opgeslagen wordt doormiddel van een keuzelijst met invoervak waarbij de keuze door de eerste twee gemaakte keuzes een stuk kleiner is. Echter dit gebeurd niet, en er moet natuurlijk veel meer gebeuren dan alleen het wijzigen van een plaats van een product.
Plan 2: Wat mooier lijkt mij (vastgelopen)
Ik dacht, als ik nou een formulier laat openen bij het aanklikken van de rechtermuisknop op een bepaalde rij met gegevens zodat deze op die manier wordt aangepast. Hierin wordt in dat formulier een subformulier gewijzigd a.d.h. van de bovenstaande gegevens (selectievak toename, afname, wijziging etc). Wat er verder moet gebeuren met de record bij het wijzigen (etc) is dan volgende lastigheid, echter het is volgens mij de enige mogelijkheid. (In sommige gevallen hangt het product niet helemaal af van productID (want Merk doet er dan vaak niet toe, maar wel de productnaam, type en maat(en deels Houdbaarheidsdatum), dus hierop moet dan gesorteerd en gezocht worden om te kunnen aangeven wat ter vervangen op voorraad ligt).
Wat moet er gebeuren:
- In het eerste formulier (precies te zijn subform): als er met de rechtermuisklik op een cel wordt geklikt: De record van deze cel (uit de query dus) opslaan in variabele en een formulier openen.
- De inhoud van het subformulier afhankelijk maken van het gekozen selectievakje.
Ik hoop dat steeds meer duidelijk wordt wat er mijn doel is. Als er andere oplossingen zijn (afgezien inventarissoftware kopen

) sta ik daar altijd voor open.
Mijn dank,