Goedkoopste oplossing qua upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

vdkraan

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2014
Beste,

Op een ander forum heb ik dezelfde vraag gesteld maar hoe meer meedenkende mensen hoe beter.

Heb een zelf gemaakt computertje staan (uit de tijd van win me/xp dacht ik). Xp draaide nog wel soepel maar heb wind7 erop gezet en ben toe aan een upgrade.
Er zat 3x 512 ram in, 1 strip heb ik van de week gesloopt en er zit nu 2x 512 en een 256 in.
In het kort zit dit er in: maxpower max 300w voeding, win7 ulti 32, amd 2600+ @2,1, 1,25 gb ram, mobo msi kt4v, 80 gb maxtor waar windows op draait en een extra 200gb hdd, 16x brander, nvidia 128mb, sound blaster 5.1 kaart.
Heb een speccy link om precies te kunnen zien wat er in zit: http://speccy.piriform.com/results/tjvLVzwdEK6Iqknte1og0p4
Speccy zegt dat er 1gb ram draait... Windows zegt 1,25 gb. Beide te weinig om de boel soepel te houden. Opvullen naar 2gb ram zou mss nog kunnen maar dat is dan ook gelijk het max van mn mobo.

Voor mij is het momenteel belangrijk dat mn computer iig werkt en dan werkt voor het huis tuin en keuken gebruik (geen games). Zwaarste gebruik voor nu zijn de nieuwsgroepen proggie's waaronder quickpar. Verder had ik wel een een virtuele muziek studio draaiende echter is het nu niet van belang dat ik die nog kan gebruiken.
Worden nu nog 2 frontspeakertjes en een sub op gebruikt ipv de 5.1 van vroeger. 5.1 is niet meer nodig, subje moet het wel kunnen blijven doen :)

Het voorstel op een ander forum was dit: http://azerty.nl/winkelmandje/winke...635654]=1&product[581359]=1&product[649116]=1

Dus ook een nieuwe hdd ivm sata aansluiting en eventueel nog een ide naar sata adapter om mn oude hdd en/of dvd brander nog te kunnen gebruiken.

Momenteel wil ik er eigenlijk zo min mogelijk aan uitgeven, en omdat de portomoniks leeg is en omdat ik waarschijnlijk over een jaar een nieuw systeem ga bouwen met een ssd ed.

Wat ik wel belangrijk vind is dat het voor nu allemaal rap werkt, klikken is meteen krijgen zonder teveel nadenk gedoe. Meerdere programma's tegelijk open moet ook geen probleem opleveren, denkend aan een reparerende quickpar, uitpakkende winrar en een int browser met een x aantal geladen tab's.
Lijkt me dat je met 2gb goed zit voor wind7 en dat je met 4gb dit soort werk al helemaal goed kan doen.

Wat is nou wijsheid want een nieuw mobo + cpu + ddr3 ram kost je toch al gauw €150.. Danwel 2ehands danwel deels nieuw. Maar is er mss nog een goedkopere oplossing?
Als er maar op te werken valt zonder langzaam gedoe, thats all.

Alvast dank voor het meedenken!

Op zich is dit een prima upgrade, maar als je echt wilt dat de wachttijden bij het starten van applicaties verdwijnen, dan zou je echt een ssd aan moeten schaffen. Het nadeel van de hdd blijft dat deze moet zoeken naar de data die je nodig hebt op applicaties op te starten.

Verder is het een prima cpu. Het is geen sterk werkpaard, maar het zal al stukken sneller werken dan wat je nu hebt en zal voor de meeste toepassingen goed genoeg moeten zijn.

Het geheugen dat je daar hebt is van een nogal onbekend merk, en daarnaast ook niet op voorraad, ik zou in plaats daarvan voor deze gaan: http://azerty.nl/8-750-555276/corsair-value-select-geheuge.html

Een tweeddehands pc bied misschien nog wel wat meer.

Zo iets is waarschijnlijk ook wel interessant:
http://tweakers.net/aanbod/647367/complete-pc-aangeboden.html

Laatst bewerkt:
Op zich zou Windows7 prima en vlotjes moeten werken op een oude(re) pc. Heb kortgeleden nog een Pentium4 3Ghz geüpgraded van XP naar Win7. Werkt als een zonnetje.

MAAR….. bedenk dat het een oude pc is, en die zal je moeten behandelen naar zijn leeftijd. Tegenwoordig is het heel normaal om 6 programma’s open te hebben, terwijl je ook nog eens een paar GB aan het downloaden bent, en ondertussen naar een online muziek-stream luistert. In de tijd dat jouw oude pc’tje nog nieuw was, deed je dat nog niet. Dat kan je nu dus ook niet van het ding verwachten, en dat geldt natuurlijk helemaal wanneer je ook nog eens nieuwe(re) software gebruikt. Om een voorbeeldje te noemen… Office 365 stelt andere eisen aan je systeem dan Office XP.

Gezien de specificaties van je oude pc is het het zonde van het geld om er ook nog maar één euro aan uit te geven. Je kan het geld immers maar één keer besteden, dat doe je dan beter aan iets waar je ook wat aan hebt.
Wees verstandig, stop dat geld in je spaarpot en rommel nog even door met die oude pc tot je voldoende geld hebt voor een nieuwe. De eerste de beste recht-toe-recht-aan pc van 300 euro is 10x beter dan die oude.

Er valt nog wel een beetje winst te halen door wat te tweaken misschien:
Om te beginnen lijkt Win7 Home Basic of Home Premium méér dan hoog genoeg gegrepen is voor dat oude beestje. Vervolgens zou je eens kritisch kunnen kijken wat je zoal nodig hebt, en onnodige services uitschakelen. Kijk eens op www.schoonepc.nl voor wat tips mbt tweaks in windows services, opstart-onderdelen etc. Ook kan je afvragen of je bepaalde (onderdelen van) Windows en/of programma’s wel echt nodig hebt, want dat is allemaal overbodige ballast. Ook je virusscanner kan een behoorlijk beslag leggen op de resources van je pc, zeker Norton is wat dat betreft berucht…. een goed (voor persoonlijk gebruik gratis) alternatief is bijvoorbeeld Avira www.avira.com en voor een paar euro per jaar koop je gewoon een reclamevrije licentie.

Op zich is dit een prima upgrade, maar als je echt wilt dat de wachttijden bij het starten van applicaties verdwijnen, dan zou je echt een ssd aan moeten schaffen. Het nadeel van de hdd blijft dat deze moet zoeken naar de data die je nodig hebt op applicaties op te starten.

Verder is het een prima cpu. Het is geen sterk werkpaard, maar het zal al stukken sneller werken dan wat je nu hebt en zal voor de meeste toepassingen goed genoeg moeten zijn.

Het geheugen dat je daar hebt is van een nogal onbekend merk, en daarnaast ook niet op voorraad, ik zou in plaats daarvan voor deze gaan: http://azerty.nl/8-750-555276/corsair-value-select-geheuge.html

Een tweeddehands pc bied misschien nog wel wat meer.

Zo iets is waarschijnlijk ook wel interessant:
http://tweakers.net/aanbod/647367/complete-pc-aangeboden.html

Thnx voor het meedenken en opzoeken. Een heel systeem thuis laten bezorgen geeft waarschijnlijk wat ellende en ophalen is geen optie...
Denk dat ik toch voor een upgrade ga, ssd nog mooier maar hdd prima voor nu.

Zie dat ik bij Azerty alsnog zou moeten wachten op mn moederbord en wil eigenlijk zo snel mogelijk wat te knutselen hebben...

En zo iets.. Is dit niet voldoende voor mij.. https://www.dealstunter.nl/info/1/123/N68-3s-ucc-set 4gb/ASRock_N68-S3_UCC_+_Athlon_II_X2_280_+_4GB_

Zet ik er een gebruikte 80 gb sata hdd bij, kost bij hun 12,50.. Laat ik daar windows op draaien en gebruik dan nog mn oude 200 GB schijf dmv een ide naar sata connecter. Mn dvd brander heb ik eigenlijk toch niet nodig dus 1 connector voor die schijf is dan voldoende. Ben ik klaar voor €120 ipv €170.. Toch weer 50 euries...
Het werk wat ik op die pc doe moet toch vlot zat gaan met een 3 ghz amd + 4gb 1333 ram van kingston...

Op zich zou Windows7 prima en vlotjes moeten werken op een oude(re) pc. Heb kortgeleden nog een Pentium4 3Ghz geüpgraded van XP naar Win7. Werkt als een zonnetje.

MAAR….. bedenk dat het een oude pc is, en die zal je moeten behandelen naar zijn leeftijd. Tegenwoordig is het heel normaal om 6 programma’s open te hebben, terwijl je ook nog eens een paar GB aan het downloaden bent, en ondertussen naar een online muziek-stream luistert. In de tijd dat jouw oude pc’tje nog nieuw was, deed je dat nog niet. Dat kan je nu dus ook niet van het ding verwachten, en dat geldt natuurlijk helemaal wanneer je ook nog eens nieuwe(re) software gebruikt. Om een voorbeeldje te noemen… Office 365 stelt andere eisen aan je systeem dan Office XP.

Gezien de specificaties van je oude pc is het het zonde van het geld om er ook nog maar één euro aan uit te geven. Je kan het geld immers maar één keer besteden, dat doe je dan beter aan iets waar je ook wat aan hebt.
Wees verstandig, stop dat geld in je spaarpot en rommel nog even door met die oude pc tot je voldoende geld hebt voor een nieuwe. De eerste de beste recht-toe-recht-aan pc van 300 euro is 10x beter dan die oude.

Er valt nog wel een beetje winst te halen door wat te tweaken misschien:
Om te beginnen lijkt Win7 Home Basic of Home Premium méér dan hoog genoeg gegrepen is voor dat oude beestje. Vervolgens zou je eens kritisch kunnen kijken wat je zoal nodig hebt, en onnodige services uitschakelen. Kijk eens op www.schoonepc.nl voor wat tips mbt tweaks in windows services, opstart-onderdelen etc. Ook kan je afvragen of je bepaalde (onderdelen van) Windows en/of programma’s wel echt nodig hebt, want dat is allemaal overbodige ballast. Ook je virusscanner kan een behoorlijk beslag leggen op de resources van je pc, zeker Norton is wat dat betreft berucht…. een goed (voor persoonlijk gebruik gratis) alternatief is bijvoorbeeld Avira www.avira.com en voor een paar euro per jaar koop je gewoon een reclamevrije licentie.

De pc zoals het nu loopt is geen doen. Loop er ook al een tijd tegen aan te hikken en nu sinds wind xp niet meer ondersteund wordt moet ik wel iets anders.
Aanmodderen is voor mij geen optie, €100/€150 kom ik ook nog wel mee weg.
En een 2e systeem wat ik dan zakelijk ga gebruiken zal aangeschaft moeten worden zodra de zakelijke inkomsten dit toelaten. Tot die tijd gebruik ik gewoon hetgene wat ik nu weer werkbaar wil maken...

Laatst bewerkt:
Ja idd. 2e hands maakt me ook allemaal niet zoveel uit, tis toch om de rest van mn leven te gebruiken.
Wat denk jij van zo'n setje: https://www.dealstunter.nl/info/1/123/N68-3s-ucc-set 4gb/ASRock_N68-S3_UCC_+_Athlon_II_X2_280_+_4GB_ ?

Btje knutselen vind ik toch leuker dan een complete 2e hands dell of iets te kopen, hebben we nog wat te doen en iets werkend krijgen is altijd leuk.

Zie op marktplaats ook setjes staan, 5 tientjes..

Twijfel twijfel, zoek zoek. Liefst zo snel mogelijk in huis ook. Tis nu mn verstand tegen mn gevoel in mn hoofd hahaha.
Marktplaats ook goedkoop maja particulieren + bij diverse mensen onderdelen vandaan gaat ook weer drama worden voor de korte termijn.

Dat setje van dealstunters is echt veels te duur, voor dat setje zou ik niet meer dan 30 euro neerleggen.

Hoezo is die te duur? Als ik los die onderdelen opzoek kom ik op €120..

Voor de prestaties die het oplevert zou een tweedehands pc meer waar voor je geld zijn. misschien is er een leuke advertentie in de buurt?

Excuus voor de late reply, was dit forum helemaal vergeten!

Ben ondertussen tot een oplossing gekomen, heb het oude systeem van een bekende overgenomen.
Systeem is sneller dan mijn systeem, nieuwer ook.

Heb voor €17 er nog wat ram bijgeprikt en alles draait voor mijn doen als een zonnetje.
Perfect geregeld, oude ide schijven konden ook nog op het mobo.
Alles netjes geformateerd en gepartioneerd, windows 7 erop en gaan. Enkelt is de processor wat traag maar om 2e hands een processor aan te schaffen kost me ook nog €40... Niet echt de moeite waard dus.

Iedereen iig bedankt voor het meedenken!

Idd. Dit systeem heb ik dan gekregen maar bijna alle 2e hands systemen die te koop aangeboden worden zijn prima oplossingen.
Als je dat, zoals inderdaad aangegeven, vergelijkt met zo'n upgradeset dan ben je 2e hands veel beter uit.

Voor de volgende dus, niet upgraden maar gewoon her en der op zoek naar een 2e handsje!

tenzij je het nieuwst van het nieuwst wil, en het budget ervoor hebt. Niet iedere oplossing past het best bij een budget. Fijn dat je blij bent met je 'nieuwe' tweedehands pc :D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan