• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel (2010) blijft datum zien als tekst (14-03-2014)

Status
Niet open voor verdere reacties.

arwen

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2007
Hallo,

ik heb een rapportage 'uitgespuugd' door een rapportagetool en die wil ik verder bewerken in Excel 2010.
Er staan allerlei kolommen in met gegevens, waaronder datums. Deze staan genoteerd als tekst, zonder dat Excel er een foutmelding van geeft. Uiteraard heb ik de celeigenschappen al wel aangepast naar datum, maar dit maakt geen verschil.
Het probleem is dat ik de lijst wil sorteren op deze datums, maar hij dus de DD als sorteergegeven pakt, waardoor er een verkeerde sortering gemaakt wordt.
1-1-2012
1-1-2013
1-1-2014
2-1-2012
2-1-2013

ipv
1-1-2012
2-1-2012
1-1-2013
2-1-2013
1-1-2014

Het rare is dat Excel zelf niet vindt dat de notatie fout is, dit itt andere kolommen met cijfers waar dat wel opgemerkt wordt. Met de standaard sorteerknop A/Z is de optie oud/nieuw ook niet beschikbaar in deze kolom.

Zie ik iets over het hoofd?

Vermenigvuldig alle datums met 1 en excel zal ze wel als datum zien

Wellicht het bestand zelf voor nodig.

Als ik het probeer te krijgen zoals jij omschrijft, komt er een foutmelding bij te staan. Misschien iets in de regels voor foutcontrole in opties aanpassen? Bij mij staan bij de regels voor foutcontrole alles aangevinkt. Als Excel de foutmelding weergeeft, kan hij het zelf aanpassen.

Probeer de functie =DATUMWAARDE(A1) eens...

waarbij A1 uiteraard de cel is met de datum in tekstformaat.

Wellicht het bestand zelf voor nodig.

Als ik het probeer te krijgen zoals jij omschrijft, komt er een foutmelding bij te staan. Misschien iets in de regels voor foutcontrole in opties aanpassen? Bij mij staan bij de regels voor foutcontrole alles aangevinkt. Als Excel de foutmelding weergeeft, kan hij het zelf aanpassen.
Daar stond alles al aan, dat heb ik inderdaad gecontroleerd! :)

Haha, moet je dat even bovenaan doen he. Bij je eerste berichtje waar je je vraag in hebt gesteld, kun je de status op opgelost zetten!

Dit werkt waarschijnlijk ook:

Code:
Sub M_snb()
    For Each cl In Cells.SpecialCells(2, 2)
       If IsDate(cl.Value) Then cl.Value = CDate(cl.Value)
    Next
End Sub

Dit werkt waarschijnlijk ook:

Code:
Sub M_snb()
    For Each cl In Cells.SpecialCells(2, 2)
       If IsDate(cl.Value) Then cl.Value = CDate(cl.Value)
    Next
End Sub
En waar plaats ik dat dan? :@

in de codemodule van het werkblad (zie Alt F11 )

svp niet citeren/quoten !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan