query sorteren op jaar + weeknummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

rebirth

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2008
Ik heb een query waarbij ik de gegevens graag wil sorteren op jaar + weeknummer.
Het jaartal heb ik, dit is geen probleem. Voor het weeknummer gebruik ik weeknummer: Format([datum];"ww";2;2), welke me ook perfect een weeknummer geeft. Echter bestaat dit weeknummer niet altijd uit 2 cijfers (1-9), waardoor mijn sortering niet klopt wanneer ik het jaartal en het weeknummer aan elkaar plak. Is er een manier om altijd 2 cijfers bij het weeknummer te krijgen?

Voor het weeknummer gebruik ik weeknummer: Format([datum];"ww";2;2), welke me ook perfect een weeknummer geeft.
Lijkt me stug, want de formule is a) niet foutloos, en b) levert geen getal, maar tekst. Maar in dit geval wíl je ook tekst dus dat zou geen probleem moeten zijn. Voorloopnullen doe je in beginsel met Format, dus die zou je er omheen kunnen bouwen. Of, wat ik zelf tegenwoordig doe, met Right werken.
Code:
Right("00" & Format([datum];"ww";2;2),2)
zou de truc moeten doen.
Maar google maar eens op IsoweekNumber, en gebruik die voortaan om weeknummers te generen. Je krijgt een getal terug (wat het ook is) en de berekening klopt altijd.

wel, het werkte in elk geval prima voor hetgeen ik het maar nodig had. Maar ik ga die IsoweekNumber inderdaad eens wat van naderbij bekijken, want die lijkt me voor een andere toepassing wel een stuk beter te zijn. Alvast bedankt voor de tip én de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan