Website maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

yoje4li

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2013
Hallo mensen, ik wil een eigen website maken alleen ik heb er niet veel verstand van dus mijn vraag is hoe maak je een website(met welke talen)
ik wil een simpele site maken (tekst enz.) en later wil ik denk ik php erin (of moet ik direct met php beginnen)
en welk programma is handig om een website te maken
groetjes yoje4li

Voor een webpagina/website is altijd HTML en CSS nodig. Hier kun je het beste mee beginnen. Goede hulp hierbij zijn deze tutorial (45 delig) en deze tutorial (50 delig). Voor php heb je een host provider pakket nodig want php is een serverside scripting taal. Een dergelijk pakket wordt vrijwel altijd aangeboden inclusief een eigen domeinnaam. De kosten liggen bij de meeste host providers tussen 20 en 70 euro per jaar. Bij php kun je een CMS gebruiken die gekoppeld is aan een database waar alles (dus ook alle pagina's) in worden opgeslagen. De MySQL database is inbegrepen in een pakket bij een host provider. Een CMS is gratis en eenvouidig te installeren. Voor elk CMS zijn er (gratis en betaalde) templates (sjablonen) te downloaden waarmee je vrij snel je eigen website kiunt opzetten.

Veel suc6 met je website. Have fun.

*** edit: je kunt op je eigen pc een webserver met php/mysql installeren. Dan kun je van alles uitproberen.

Laatst bewerkt:
ik ga hem op mijn pc hosten (aparte pc) met 2 gb ram

P.S. welke tutorial is beter?

Laatst bewerkt:
Begin met deze tutorial als het engels geen probleem is. Wil je de eigen webserver overal vanaf internet kunnen benaderen? Zo ja, dan zul je een poort moeten open zetten in de router én in de firewall van de pc. Je kunt de webserver alleen via het wan IP adres van de router benaderen. Eventueel kun je in dns het IP adres koppelen aan een subdomein naam. Hiervoor zijn er op internet dns services. Ik kan niets zeggen over je ram en hd want ik weet niet wat voor Windows je er op hebt en welke web applicatie je wilt draaien...

Voor php heb je een host provider pakket nodig want php is een serverside scripting taal. Een dergelijk pakket wordt vrijwel altijd aangeboden inclusief een eigen domeinnaam. De kosten liggen bij de meeste host providers tussen 20 en 70 euro per jaar.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Je kunt webontwikkeling op iedere willekeurige PC doen, inclusief HTML, CSS, PHP en MySQL, wanneer je daar XAMPP op installeert, een gratis pakket.
Het maakt daarbij zelfs niet uit of het een Windows, Linux of Apple PC is.

Klopt. Ik gebruik zelf ook Xampp voor de websites die ik bouw. Maar eigenlijk ben je dan gewoon zelf de host provider, hahaha. Alleen je betaalt er niet voor en je hebt geen echte .nl domeinnaam.

Als je in je hosts file domein.nl naar 127.0.0.1 laat verwijzen heb je een lokaal (nep) .nl domein :d :d :d

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan