Oem Licentie Windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertjuhhh1993

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2010
Goedemiddag dames en heren,

Ik wil binnenkort overgaan van Windows XP naar Windows 7, maar mijn huidige pc behouden. Nu is het geval dat er van Windows 7 alleen nog maar OEM licenties te verkrijgen zijn. Er staat een hele lading informatie op de website van Microsoft, maar daarmee is me nog niet alles duidelijk.

• Wat zijn precies de voor en nadelen van een OEM licentie?
  • Is er verschil met de 'normale' versie van Windows 7?

Met vriendelijke groet,
Gert

OEM licenties mogen in principes alleen geleverd worden bij aanschaf van hardware, een nieuwe laptop heeft bijvoorbeeld een OEM licentie. Ze mogen in principe niet gebruik worden op "eigen" hardware om het zo maar te noemen maar werkt wel gewoon.
Er is geen verschil verder.....

Lees ook dit even onder het kopje software

http://nl.wikipedia.org/wiki/Original_equipment_manufacturer

Laatst bewerkt:
Dat zul je aan een jurist moeten vragen en niet aan de technici hier. Zwart/wit genomen mag je een OEM alleen los verkopen als je die gebruikt voor een nieuwe pc in onderdelen. Maar dan ga je er wel van uit dat de regels zoals Microsoft die voorschrijft rechtsgeldig zijn.

In de praktijk komt het er op neer dat de OEMs gewoon los verkocht worden (ook bij de grotere ketens) en dat Microsoft hier niet actief tegen optreedt. Voor de rest werkt het gewoon en zul je geen verschil merken of problemen ondervinden met de activering.

Beste gertjuhhh :D

Het grootste verschil tussen een OEM versie en Retail versie is dat je een OEM versie niet van computer naar computer mag verplaatsen. Een OEM versie is gekoppeld aan de eerste pc waar je hem op installeert / waar je hem bij koopt. Deze koppeling wordt gelegt op de hardware en voornamelijk op het moederbord. Als je dus je moederbord vervangt moet je in principe een nieuwe licentie kopen of een goed verhaal ophangen bij Microsoft waarom je het moederbord moest vervangen (stuk gegaan).

Een ander verschil tussen OEM en Retail is dat je bij een OEM versie geen support krijgt. Deze support moet geleverd worden door degene die windows geinstalleerd heeft. Als jij zelf je systeem in elkaar zet ben jij dus zelf degene die de support levert. Een systeembouwer als Dell moet dat dus doen als je een computer bij hen koopt.

Je mag als eigen systeembouwer ook gebruik maken van OEM versies van windows. Je moet alleen zelf je support leveren :(

Een paar centjes meer en dus liever een retail ( ! ) ...licentie :D

Laatst bewerkt:
Ik vind over het algemeen de forums een betere helpdesk dan de suppliers....
Bij Linux is er zelfs een community.. ik heb Mr Linux nog nooit hoeven te bellen ;) ...
En van die open source mag je dan ook nog gratis gebruik van maken... Draai hier al sinds '99 Linux systemen, eerst Red Hat, de laatste jaren Debian.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan