Monitor geeft stroom af

Status
Niet open voor verdere reacties.

mitchell

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2000
Pc en monitor staan in een kast.
Alles stekkers zijn aangesloten op een stekkerdoos met schakelaar.
Nooit stroom gehad op monitor of als ik de pc aan raak.

De schoonmaker heeft vandaag de vloer schoon gemaakt met water en zeep.

Bij het opstarten van de pc krijg ik stroom,zij het heel erg ligt van zowel de monitor als van de pc!

Nu heb ik de stekker van de pc uit doos gehaald en ik krijg nog stroom.
Nu heb ik de stekker achter de pc eruit gehaald en is de spanning er af.

Vragen?

Waar kan dit aan liggen
Hoe kan ik dit oplossen
Als de pc moet aarden waarop/aan moet de aarde draad bevestigen. Er lopen geen verwarmingsbuizen in de directe omgeving

Zijn je stopcontacten gezekerd? indien dit het geval is kun je eventueel de aarding van het stopcontact gebruiken.

Allen bedankt voor jullie reacties.
Jelee hoe kun je achterhalen of de stekkerdoos gezekerd is? De stekkerdoos is afkomstig van de action
Er moeten geaarde stekkers in

De pinnen die je aan de zijkant, zijn volgens mij de aardings pinnen als de stekker dezelfde pinnen heeft en het stopcontact in de wand ook.
Dan zou je eventueel een draadje kunnen aanbrengen op zoon pin. maar het is ofcource op eigen risico

GAO-DY-03-Stekkerdoos-zonder-schakelaar-3-voudig-Geaarde-stekker-Wit

ik wil men niet de kost geven die pc-systemen in een geaarde stekkerdoos stoppen, die een kleine 2 meter verderop in een ongeaard WCD zit..

Om dan ook maar een 'aardse' opmerking te plaatsen : sinds begin jaren '80 heb ik computers gehad, startende met MSX2 en via de AT's en de XT's, naar de PC's van Tullip en via werkgeversprojectjes van Gateway2000 en Dell naar vandaag de dag. Een pc heeft bij mij nog nimmer in een geaarde wandcontactdoos gezeten en ik heb nog nooit 1 probleempje gehad / stroom gevoeld.

Kortom, ik betwijfel of het al dan niet geaard aangesloten zijn een rol speelt voor 'voelspanning'.

[edit] ja, mijn huidige laptop mag wel eens mee met mij naar buiten. Als dan elders een geaarde wcd aanwezig is, dan gaat de adapter daarin, maar thuis zit de hele handel gewoon weer in / aan een niet geaarde wcd. [end edit]

Laatst bewerkt:
Lees de eerder gegeven link, er staat ALTIJD 115V op de computerkast dus ook op alles wat aan de massa hangt, massa hangt in de voeding aan de aarding.

Als je een cat kabel en/of TV kaart aan de kabel gebruikt dan wordt het op de massa/ aarding daarvan afgevoerd, kan wel bij die lage amperages maar als de kast werkelijk aan 230V komt te hangen werkt die summiere aarding niet meer en zul je een aardige schok krijgen afhankelijk van het type vloerbedekking.

Overigens hangt het hier ook aan een niet randaarde contactdoos maar dat neemt niet weg om anderen er wel attent op te maken en geen foutieve aanbevelingen te doen.

Ik heb het verhaal nog es gelezen, zou het ook kunnen door statische elektriciteit?
wat betreft de gegeven link:
Op de pc-kast (zonder aarde) kan een spanning komen te staan tot zo'n 115 volt. Sommige mensen zijn hier gevoelig voor

http://www.trinitycomputers.nl/n aarde.htm

Zonder aarding staat er altijd 115V op de kast, gelukkig maar een paar miliamp die erdoor kan.

Dit is werkelijk de grootst mogelijke onzin die er bestaat.
Dit zou betekenen dat alle elektrische apparatuur welke niet op een geaarde wandcontactdoos is aangesloten aan de buitenkant een spanning van 115 V zou voeren ?

Denk je nu werkelijk dat deze apparatuur dan goedgekeurd zou worden voor gebruik op de Nederlandse markt ? Waarom worden er dan regelmatig elektrische spullen terug gehaald / uit de markt gehaald wanneer blijkt dat er ergens een heel klein deeltje dat onder spanning staat aangeraakt kan worden ? Vaak alleen bereikbaar door met een pennetje in een gaatje te gaan zitten porren ?

Kun je dan ook verklaren waarom er slechts een paar mili-ampère op kan komen te staan ? Zo ver ik weet wordt de stroom begrenst door de zekering welke in Nederland bijna altijd 16 ampère is.

Waarom zijn er in Nederland nog steeds woningen met wandcontactdozen zonder randaarde wanneer dit zo gevaarlijk is ?
Waarom worden er nog steeds wandcontactdozen zonder randaarde verkocht wanneer dit zo gevaarlijk is ?

Wat betreft de link welke jij als bron noemt, dit is uiteraard een volkomen onbetrouwbare bron.
Ik kan wel op een webpagina schrijven dat mannen ook kunnen bevallen van een baby maar daarom is dat nog geen feit doch slechts een fabel.

Overigens, wat betreft gezekerde stekkerdozen, ook die kom ik niet bepaalt dagelijks tegen in de Nederlandse winkels, wat niet wil zeggen dat ze absoluut niet bestaan uiteraard.

Laatst bewerkt:
Je reactie is buitengewoon droevig, als je erin had verdiept had je deze onzin reply niet gegeven.
Het netfilter zonder aarding geeft 115V af, doet je reply helemaal niets aan af.
Maar ja, je kennis erover kan wel wat updates gebruiken.

Ik zou je willen adviseren om eens een meter te hangen aan een PC-kast die niet op een geaarde wandcontactdoos is aangesloten. Ik garandeer je dat er geen 115V op staat.

Jouw bewering betekend bovendien dat, wanneer de wandcontactdoos achter een aardlekschakelaar zit, (en dit zijn nagenoeg alle WCD's in een huisinstallatie tegenwoordig) de aardlekschakelaar er uit vliegt zodra iemand de niet geaarde PC-kast aanraakt aangezien er stroom de keten verlaat buiten de reguliere route (de nulleiding) om.

Hallo

Deze site wordt gebruikt als vraagbaak door beginnende (onervaren) p.c. enthousiasten.

Ik was echt "verbaasd" door de reaktie van gast0158 (is trouwens door mij ook gemeld aan de beheerders van deze site...)

Laat het voor iedereen duidelijk zijn ---> een p.c. die voorzien is van een aardingsaansluiting (geaarde netstekker) , dient te worden aangesloten op stopkontakt met een korrekt werkende aarding !!!!

Sommige laptop's bezitten een 2 polige niet geaarde netstekker ... de geschakelde voeding van deze wordt intern anders ontstoord.

Het niet (korrekt) aarden kan leiden van levensgevaarlijke situaties , tot vreemd gedrag van de betrokken p.c.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan