Geen onboard geluid meer na uitklappen voeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

msnguy

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2008
Beste Helpmijers,

Vorige maand klapte mijn Aopen voeding na 8 jaar trouwe dienst eruit. Inmiddels heb ik een nieuwe voeding in mijn PC gezet én daarmee een oude Nvidia 260GTX teruggezet in de kast (die kon de Aopen voeding niet aan). Ook heb ik de TV kaart veranderd van PCI slot, in verband met de 2 slots die de 260GTX in beslag neemt en dit een Media Center PCtje is.

Nou is mijn probleem dat ik via het on-board geluid geen geluid meer heb. Ik heb diverse hoofdtelefoons en boxen geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Zowel op het front panel als op het moederbord zelf.
Ik denk zelf dat het een hardwarematig probleem is, maar aangezien de rest van het moederbord nog goed functioneert wil ik dit eerst zeker weten. Het vreemde is namelijk dat de geluidskaart de luidsprekers uit heeft geschakeld, maar er volgens Windows Volumebeheer via de ingeschakelde "Realtek Digital Output" wel gewoon geluid moet komen. Naar mijn weten heeft hij altijd op luidsprekers gestaan.

Mijn vraag is dus: is dit per definitie een hardwarematige fout, kan het aan de videokaart liggen of is er een instelling in de BIOS die mij verder kan helpen? Ik heb overigens al de laatste Realtek drivers geïnstalleerd.

Groetjes,
Freek

Op luidsprekers zetten en niet op digitale audio.
Kan ook via het configuratiescherm van Realtek.
Merk en type moederbord opgeven a.u.b. mocht dat niet werken.

Het is een Asus P5K-V, in het configuratiescherm kan ik dit nergens instellen? Ik kan het ook niet vinden bij Geavanceerde Apparaatinstellingen. Zover ik kan zien, ziet de plug-detection ook niet dat de groene jack bezet is. De stekker zit er goed en diep in.

realtek gedoe.jpg

Sorry voor de dubbelpost maar bij deze een screenshot van de Realtek Audio Manager.

Geen drivers ( chipset ) die nog geinstalleerd moeten worden.

Kijk eens bij apparatenbeheer of er gele uitroeptekens staan.

Laatst bewerkt:
Dat had ik al gekeken maar ik heb nu nogmaals gekeken. Er staan nergens gele uitroeptekens in apparaatbeheer.

Ga nog maar eens naar Asus en installeer de drivers voor moederbord ( chipset ) en geluid eens opnieuw.

Loop bios eens langs.
Geen sound on board optie?

Geluidscables moederbord goed nagelopen en evt al eens vervangen.

Laatst bewerkt:
Ga nog maar eens naar Asus en installeer de drivers voor moederbord ( chipset ) en geluid eens opnieuw.

Loop bios eens langs.
Geen sound on board optie?

Geluidscables moederbord goed nagelopen en evt al eens vervangen.

De geluidscables zijn in orde, op een andere PC of een MP3 speler/telefoon werken de boxen en hoofdtelefoons wel.
Ik heb beide drivers opnieuw geïnstalleerd vanaf de Asus site, zonder resultaat. In de BIOS zie ik bij "on-board devices" enkel de optie "Sound Card: Enable" en "Front-Panel": "AC'97" of "HD audio" (standaard op HD Audio).

Dat zie ik ook als ik de speakers eruit laat, erin heb ik een extra tabblad met speakers.
Heb je iets in de front zitten of een spdif?
Nee, het lijkt er daardoor ook op dat de detection van de plugs niet meer goed functioneert. Als ik in de Line-In ingang of in de Mic-ingang een apparaat aansluit, herkent hij deze ook niet meer.

Via start, zoeken en msinfo32 even lijken of er geen conflicten zijn opgetreden door het verplaatsen van de TV kaart.
Die eruit halen en kijken (luisteren:))of je dan wel geluid hebt kan ook.

Helaas, zonder 260GTX en zonder TV kaart heb ik nog geen geluid via de geluidskaart... Ik denk toch echt dat ik een nieuwe geluidskaart moet gaan kopen, alleen heb ik geen PCI slot meer vrij :( . Zijn USB geluidskaarten van fatsoenlijk kwaliteit? Ik lees er best slechte verhalen over na wat googlen namelijk.

De contra-jack kan vervuild zijn, beetje contactspray en de de jack een x-aantal keer in en uitpluggen kan helpen.

Indien je de optie niet krijgt om voor speakers te kiezen lijkt het mij daarin te zitten in die via die msinfo32 geen conflicten naar voren komen.

Een audio usb stick kan altijd nog en daar zijn best redelijke in te krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan