pc start automatisch op

Status
Niet open voor verdere reacties.

mysterieus1

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2013
hallo

ik heb een pc van 8 jaar oud met windows xp. als ik de pc opstart en is gestart start hij na een seconde of 40 automatisch op en dit keerr op keer. als ik in de bios opstart blijft hij gewoon aan staan

waar jan dit aan liggen.
alvast bedankt

Er staat kennelijk in XP ingesteld dat de PC moet herstarten als er zich een probleem voordoet. Wijzig deze instelling, dan zal er een melding worden getoond welke fout zich heeft voorgedaan. Die wijziging kan je ook in safe mode doen.

ik kom inderdaad volledig in windiws. waar kan ik dat dan in de bios wijzigen of moet ik op een andere manier opstarten

Dat doe je niet in het BIOS maar bij de opstart instellingen van Windows. In Windows zelf dus:

21cspk.jpg

Laatst bewerkt:
Daarom zei ik erbij dat je dat ook in safe mode kunt doen. Start je PC dus in safe mode op.

Zit je pc vol met stof? Dit kan namelijk best een temperatuursprobleem zijn.

Via F8 kun je ook instellen dat de PC niet moet herstarten bij een systeemfout.

Daarom zei ik erbij dat je dat ook in safe mode kunt doen. Start je PC dus in safe mode op.

ja maar volgens mij moet ik dan de f8 toets indrukken tijdens het opstarten dat helpt niet want hij start in een keer door en ik heb geen idee of dat vanuit de bios ook kan, want daar kan ik wel in komen

Door die F8 in te drukken zorg je er juist voor dat hij niet direct naar Windows doorstart. Het moment waarop je op F8 drukt is wel belangrijk, dus gewoon elke seconde even op F8 drukken nadat je je PC hebt aangezet.

het lag dus aan het toetsenbord, de f toetsen werkten niet. ander toetsenbord en via f8 naar het menu en inderdaad het automatisch starten stond aan. dus ik dacht opgelost. maar mooi niet. ik krijg nu ineens een steeds een blauw scherm dat windows is afgesloten. wat ik nu probeer ik kom niet meer in de veilige modus.

ik tik op f8 en kan dan kiezen uit boot device

1ste floppy drive
hdd:pm-wdc wd25ooks-oomjbo
ide: asus drw 1608p3s

ik kies dan de onderste en dan wordt windows dus op de normale manier opgestart. en binnen een minuut krijg ik dan het blauwe scherm. einde oefening zeker?

De bedoeling was dus inderdaad om de foutcode te zien en als het goed is zie je die code in het blauwe scherm. Daar waren zijn we naar op zoek.

oh sorry dat had ik niet door,

ik ben er nu toch via de bios ingekomen en ben nu via systeemherstel bezig, om de pc terug te zetten naar een datum dat de pc nog goed was. heb ook geen idee waarom de pc zo raar doet en ook geen idee hoe het automatisch opstarten was aangevinkt. hij is nog bezig, hoop dat hij nu goed is.

en ik zag inderdaad hetzelfde wat jijgestuurd had. kleine geheugendump 64 stond er inderdaad

maar wat houdt dat dan precies in?

de pc blijft maar aan het opstarten tijdens systeemherstel. dat hoeft toch niet zo lang te duren?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,
8 jaar is al behoorlijk oud, een schijf gaat b.v. gemiddeld 5 jaar mee (afhankelijk v.h. gebruik), daarbij zie ik dat het ook nog een ide-schijf is. Sata II kwam in 2004 op de markt dus denk ik dat je pc ouder is dan 2004 ( zeker 10 jaar of ouder).
De overige hardware kun je meestal ook afschrijven na die tijd en de CMOS-batterij is waarschijnlijk ook (zo goed als) leeg, wordt de datum & tijd nog goed aangegeven in het Bios?.
Ik zou me nog eens bedenken om daar nog energie in te steken tenzij je een hobbyist bent (maar dan had je wellicht de oorzaak al gevonden).
XP wordt sowieso niet meer ondersteund en voor pakweg €200 koop je een 2e hands (jongere) pc met wss veel betere hardware, Win 7 Pro en CvE licentie van Microsoft bij een Microsoft Registered Refurbisher waar je meestal standaard 1 jaar garantie op krijgt. Ik kan je evt. een betrouwbaar bedrijf aanbevelen waar ikzelf goede ervaringen mee heb.
Red je bestanden b.v. met HirenBootCd en bespaar je een hoop ellende.
Handleiding HirensBootCd.
geen idee hoe het automatisch opstarten was aangevinkt
Dat staat standaard aangevinkt.

Laatst bewerkt:
zou het nog een optie zijn om Windows xp er opnieuw op te zetten en zo ja moet ik dan herstellen of alles er af gooien

Je geeft geen antwoord op de vragen. Ik vroeg om de foutcode die in het blauwe scherm staat. Mik vraagt of de datum en tijd nog wel goed staan en op de opmerking van K1pje heb je ook niks gezegd. Dat zijn al 2 belangrijke factoren die heel goed de reden van je probleem kunnen zijn en de foutcode in het blauwe scherm geeft ook aan waar er iets mis kan zijn.

Zonder antwoord op deze vragen heeft het geen zin om te reageren op je vraag in #17.

Waarom plaats je alleen quotes van reacties?

er stond inderdaad de melding over geheugendump maar geen idee of jij dat bedoelt. ik heb net gekeken maar de pc is stofvrij en de datum en tjjd staat goed

De pijl in het plaatje dat ik plaatste wijst niet naar de geheugendump maar naar het automatisch opstarten bij een fout die daar is aangevinkt. Doe moet je dus uit zetten. Wat stofvrij betreft is het met name van belang dat alle luchtdoorvoer van de processor koeler stofvrij is, niet alleen de kast zelf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan