Beeld valt weg, pc herstart geregeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob Valkenburg

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2000
Beste forumleden,

Sinds afgelopen week valt het beeld spontaan uit. Af en toe reset ook de pc.

Nu heb ik de kast geopend en constateer dat de fan van de videokaart niet meer draait. Er zit wel 12 volt op de aansluiting.
Fan van de voeding draait wel, maar onregelmatig.
http://youtu.be/BvsJJIs6-bE

Iemand een idee?

Goedemorgen

Voeding misschien slecht welk merk heb je ,en wat is de aanwezige hardware ,een mogelijkheid om de videokaart in een andere pc te proberen?

Na bestudering van je filmpje een onbekend merk voeding en volgens mij onderweg om kapot te gaan zou er niet te lang meer mee draaien kan ook andere hardware slopen

Laatst bewerkt:
Ik ga met mn voorganger mee, voeding is aan het doodgaan .. Niet mee wachten, deze kan half presterend méér kapot maken, dan wat een nieuwe (A-merk) voeding kost ..

EDIT: 'A-merk' toegevoegd

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.

Het is een voeding van Energy Hill (420 Watt) Link: http://nl.hardware.info/productinfo/63210/energy-hill-eh-420sl-12-420w
De videokaart is een GeForce 210 GPU Link: http://www.pointofview-online.com/showroom.php?shop_mode=product_detail&product_id=129

Heb helaas geen andere pc ter beschikking.

De fan van de videokaart draait eveneens niet. Dit zou toch niet te wijten zijn aan de voeding?
Op de aansluiting staat netjes 12 V.

Als ik nu de pc opstart, dan heb ik kans dat ik beeld krijg. Alleen zal dit niet voor lange duur zijn. Na enige tijd gaat de monitor op zwart.

Hallo

"Nu heb ik de kast geopend en constateer dat de fan van de videokaart niet meer draait. Er zit wel 12 volt op de aansluiting. "

Een vastlopende ventilator op een videokaart is een frequent voorkomend fenomeen .....

Mocht dit al te lang zo zijn .... , dan zal de videochip zo goed als zeker reeds "defekt" zijn .... (soldeerverbindingen g.p.u./printplaat door oververhitiing gesmolten/gebarsten).

De voeding kun je toch ook controleren op al zijn uitgangsspanningen d.m.v. een multimeter ???

Ik gok om te beginnen op een mogelijk defekte videokaart ...

Peter

Hallo

"Nu heb ik de kast geopend en constateer dat de fan van de videokaart niet meer draait. Er zit wel 12 volt op de aansluiting. "

Een vastlopende ventilator op een videokaart is een frequent voorkomend fenomeen .....

Mocht dit al te lang zo zijn .... , dan zal de videochip zo goed als zeker reeds "defekt" zijn .... (soldeerverbindingen g.p.u./printplaat door oververhitiing gesmolten/gebarsten).

De voeding kun je toch ook controleren op al zijn uitgangsspanningen d.m.v. een multimeter ???

Ik gok om te beginnen op een mogelijk defekte videokaart ...

Peter

Daar ik 2 tips kreeg en ook buiten het forum ook werd gewezen op de videokaart (...en aangezien de fan niets meer deed terwijl er wel 12 volt aanwezig was) heb ik gisteren eindelijk een andere videokaart gehaald.
Helaas zonder resultaat.

Binnen Windows reset de pc (geen extra zware belasting). Na overleg met mijn hulp buiten het forum de pc opgestart en in de bios de spanningswaarden in de gaten gehouden.
20 minuten hield hij het vol en ineens viel het beeld uit. Pc bleef wel aan en er was geen reset waarneembaar.
Fan van de voeding draait langzamer dan op het filmpje. Er zit nu een 420 Watt voeding in.

Kan een voeding elders lenen om te kijken of dit nu de veroorzaker is....

Hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Hoi,

Ik blijf het toch op de voeding houden dus hoop dat je een goede a-merk voeding hebt om te testen.

Hoi,

Voeding is nu ook vervangen. Maar problemen blijven aanwezig.

Gisteravond heb ik hem, na updates, uitgezet. Nu kom ik helemaal niet meer in Windows.
Kan systeem herstellen, maar dan reset de computer.

Moet ik het softwarematig gaan zoeken? Of in de hardeschijf?

Goedemorgen,

gezien je filmpje en je klachten was ik er echt van overtuigd dat het je voeding was hoe mis kan je het hebben:o

Denk niet dat het de harde schijf zal zijn maar ik denk wel eens verkeerd
bericht 5 gaf vdk_p aan dat de videokaart defect kon zijn omdat de ventilator niet draait ook al een ander videokaart geprobeerd?

Edit: je hebt al een andere videokaart geprobeerd verkeerd gelezen :o

Laatst bewerkt:
Hallo

Eerste indikaties wezen heel sterk op videokaart ....

Eerstvolgende logische verdachte met de door u vermelde symptomen ... was de voeding.

Heb je ook uitval indien je deze p.c. enkel in het b.i.o.s. scherm laat staan ???

Indien niet , laat dan eens memtest gedurende enige draaien op deze p.c. (neem een bootbare versie ... zo sluit je meteen eventuele softwarekonflikten uit ...)

Controleer intussentijd wel dat het geheel niet te warm begint te lopen.... (werking ventilatoren , etc ...)

Mocht het een sofwarematige fout zijn , zou het systeem nu moeten blijven draaien.

Peter

Hallo

Eerste indikaties wezen heel sterk op videokaart ....

Eerstvolgende logische verdachte met de door u vermelde symptomen ... was de voeding.

Heb je ook uitval indien je deze p.c. enkel in het b.i.o.s. scherm laat staan ???

Indien niet , laat dan eens memtest gedurende enige draaien op deze p.c. (neem een bootbare versie ... zo sluit je meteen eventuele softwarekonflikten uit ...)

Controleer intussentijd wel dat het geheel niet te warm begint te lopen.... (werking ventilatoren , etc ...)

Mocht het een sofwarematige fout zijn , zou het systeem nu moeten blijven draaien.

Peter

Pc draait nu ruim 2 uur in de Bios.
CPU is 36°
Mb is 29°

Ga nu de nemtest opzoeken en deze draaien.

Hallo

Lijkt er dus op dat het een softwareprobleem is ....

Controleer wel nog eens of alle ventilatoren wel degelijk zuiver/stofvrij zijn , en uiteraard ... draaien. (c.p.u./g.p.u. , alsook voedingsventilator)

Persoonlijk zou ik het o.s. opnieuw installeren , of een recovery uitvoeren indien voorzien ...

Crystaldiskinfo is ook nog de moeite om ooit eens op de h.d.d. los te laten ---> status dient goed (good) te zijn ....

Wacht eventueel verdere/nuttige antwoorden af ... alvorens tot aktie over te gaan...

Peter

Hallo

Lijkt er dus op dat het een softwareprobleem is ....

Controleer wel nog eens of alle ventilatoren wel degelijk zuiver/stofvrij zijn , en uiteraard ... draaien. (c.p.u./g.p.u. , alsook voedingsventilator)

Persoonlijk zou ik het o.s. opnieuw installeren , of een recovery uitvoeren indien voorzien ...

Crystaldiskinfo is ook nog de moeite om ooit eens op de h.d.d. los te laten ---> status dient goed (good) te zijn ....

Wacht eventueel verdere/nuttige antwoorden af ... alvorens tot aktie over te gaan...

Peter

Oké, bedankt.

Ik hou het even in de gaten.

Na enige tijd in de memtest resette de pc en begon de test opnieuw (harde schijven uitgezet en enkel de dvd aan voor de memtest).
Vanmiddag gaf de memtest problemen. Na enkele seconden resette de pc zich.

Zou ik het probleem niet in het moederbord moeten zoeken?
Bios update? Er is voor mijn versie een update of in ieder geval een met een recentere datum.
Maar ja....als de pc reset tijdens het updaten ben ik nog verder van huis.

Iemand nog meer ideeën?

Hallo

"Zou ik het probleem niet in het moederbord moeten zoeken? "

Mits een mogelijk voedingsprobleem , oververhitting , en een mogelijk defekte videokaart reeds zijn uitgesloten , blijft slechts een defekt motherboard de enige logische conclusie.

Zonder deze p.c. onder handen te hebben , en met deze symptomen , gok ik op een voedingsprobleem op het motherboard zelf ...

Zo goed als zeker een ... of zelfs meerdere defekte condensatoren (uitgedroogd door ouderdom ???)

Indien je geluk hebt , uiten deze zich door bol zijn ... , in extreme gevallen zijn deze zelfs gebarsten , en lekken deze ...

Meestal bevinden deze zich rondom de c.p.u. ... , uiteraard dien je het ganse motherboard op deze defekte exemplaren te controleren .

E.s.r. meter , en of oscilloscoop zijn hierbij nuttige/handige meetinstrumenten .

Persoonlijk vindt ik in dit topic wel nergens een merk/typenr vermelding van het betrokken motherboard , wat ook cruciale/nuttige info is/was...

Eventueel eens een paar duidelijke foto's van het betrokken motherboard posten ... (om te zien welk merk/kwaliteit de gebruikte condensatoren zijn ..)

Nooit een b.i.o.s. update doen op een onstabiel motherboard ... , indien er een onderbreking is , eindig je met een dood motherboard.

Grtz

Peter

Dit moederbord staat bij zijn systeem vermeld : Asus P5KPL/EPU ... Is dit het bord, Rob?

Hallo

Indien het inderdaad dit motherboard mocht zijn ....

Veel voorkomende fout ---> defekte mosfet's , wat aansluit op wat ik eerder heb gepost ... "en met deze symptomen , gok ik op een voedingsprobleem op het motherboard zelf ..."

Peter

Ik heb het moederbord gedemonteerd.

Ik hen vooralsnog geen bolle of lekkende elco's gevonden. Maar nu ik hem toch uit elkaar heb...
Ventilator van de CPU verwijderd en zie dat de pasta erg droog en redelijk dun is. Deze is uitgelopen naar de zijkant van de CPU. Dit lijkt mij niet normaal.
Kan dit ook een oorzaak zijn?

Hallo

"Kan dit ook een oorzaak zijn? "

Mits je eerder hebt vermeld dat de t° +/-36°C is , lijkt dit zeker niet de hoofdoorzaak te zijn ... maar een nee heb je , en een ja kun je krijgen ....

Zuiver maken , en nieuwe koelpasta aanbrengen ...

"k hen vooralsnog geen bolle of lekkende elco's gevonden. Maar nu ik hem toch uit elkaar heb..."

Niet altijd zijn defekte condensatoren zo eenvoudig op te sporen .... deze kunnen ook defekt zijn zonder visuele sporen.

Deze zijn dan enkel met meetapparatuur op te sporen oscilloscoop en of e.s.t. meter.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan