Welke slimline brander voor laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kostenzer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Office versie
WordPerfect Office 2021
Hallo,

De brander van mijn laptop heeft kuren (GT51N) en wil hem vervangen.
Kan ik nu een willekeurige brander met SATA aansluiting nemen, of moet het dezelfde worden?

Voor de gewone PC kun je bijna nemen wat je wilt. Of dat ook voor de laptop geldt?

Ik ben er ondertussen achter dat er ontzettend veel verschillende slimline modellen zijn.
Als "alles" mogelijk is, op basis waarvan maak je dan een keuze?
En hoe zoek je dan naar een bepaalde drive met bepaalde eigenschappen om een typenummer te achterhalen?

Hopelijk niet teveel vragen in een keer.

Kos

Kijk eerst eens wat je laptop voor een merk is en dan het typenummer.
Dan heb je online websites waar je dus op merk en typenummer kan kijken.

Ik zelf heb nog ergens een brander liggen, dacht ik zo even uit mijn hoofd. Maar ja, als deze niet past....

ps. tip: je kan in de sleuf waar nu de brander zit ook een caddy zetten. Daarbij koop je dan een externe brander en klaar ben je,
Dus dan kan je 2 HD's (of een extra ssd) in je laptop zetten.

http://www.notebookcaddy.nl/producten/aanbiedingen.html
Maar ook dan moet je merk en type weten.

ps. het gaat erom dat je de juiste maat neemt, je hebt namelijk 12.7 mm en 9.5 mm.

Laatst bewerkt:
Hallo Femke,

Alleen dat laatste, 12.7 mm en 9.5 mm had ik me niet gerealiseerd.
De rest is juist de vraag. Mag ik gewoon een willekeurige andere passende er in zetten?

Om dezelfde te krijgen (GT51N) hoef ik niet lang te zoeken. Voor minder dan 2 tientjes.
Maar de vraag is veel algemener.
Er zijn er zoveel in zoveel typenummers. Maakt dat wat uit wat je dan neemt?

mvg

Kos

Er zijn er zoveel in zoveel typenummers. Maakt dat wat uit wat je dan neemt?

Nee, dat denk ik niet. Maar hang mij er niet op aan!! Je hebt merkloze dingen, dat weet ik wel. Dus je zou zeggen: het maakt dan niet uit, alleen......denk aan het Ide en sata gebeuren.

En denk er aan: Het gaat er ook om dat je de juiste maat neemt, want anders past het niet.

Maar, kijk even op de website van de fabrikant, daar moeten de specs staan en maten

Laatst bewerkt:
. Dus je zou zeggen: het maakt dan niet uit, alleen......denk aan het Ide en sata gebeuren.

Het passen of niet heeft ook te maken met sata of ide.
Ik ga de komende dagen gewoon wat proberen.
Resultaten, waarschijnlijk een bevestiging van wat we denken, laat ik hier weten.

Ok, paar kleine tips nog:

• Controleer het stroomverbruik van de oude (Amperage op het label), vergelijk dat met de gewenste nieuwe, & als dat gelijk of kleiner (lager) is, dan weet je zeker dat het op dat punt werkt.

• Controleer de data-kabel aansluiting. Die moet gelijk zijn*.

Dat de afmetingen zo goed als overeen moeten komen, lijkt me evident, maar dat kan je on-line verifieren via de datasheets.

P.S.N.B*: In geval van een IDE-kabel!

Laatst bewerkt:
Ik heb een "willekeurige" brander met SATA besteld.
bevestigingsdeel verwisseld en frontje verwisseld.
Paste allemaal precies en hij doet het.

MIJN conclusie. Als hij past doet hij het. SATA is SATA, net zoals bij de desktops.

Dat klopt ook kostenzer. Maar had je de verkeerde maat gekozen, had het niet gepast ;)
Je hebt nu gewoon mazzel dat je de juiste maat hebt gekozen.

Veel plezier ermee.

Klopt, maar daarom zeg ik ook, als hij past.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan