• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie verticicaal zoeken geeft #N/B

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aanbod

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2006
Hallo,

De functie verticaal zoeken geeft een foutmelding.

De volgende formule staat op het tabblad "mailing" cel H12 maar krijg een foutmelding #N/B
Code:
=ALS(H5="";"";VERT.ZOEKEN(H5;A38:B49;1;ONWAAR))

Op zich zou deze formule moeten werken. Daar het in andere cellen / tabbladen ook werkt.
Ook heb ik de formule al een omgezet in de volgende:
Code:
=ALS(H5="";"";VERT.ZOEKEN(H5;Uitslagen!C4:D15;1;ONWAAR))
Ook hier krijg ik een foutmelding #N/B

Wat moet de formule doen:
1. Kijken in cel H5 wie er speelt
2. Zoeken in de tabel onderaan
3. Als de vereniging gevonden is moet het cijfer in kolom A voor de gevonden vereniging (de plaats waar deze in de competitie staat) worden weergegeven in cel H12

Ik snap dus nu niet meer hoe ik dit moet oplossen. Is hier iemand bekend mee??

Verder heb ik nog een ander klein probleempje. De formule werkt op zich prima. Maar als je de 2e keer op een ander tijdstip moet voetballen dan geeft hij in de rij het eerste tijdstip weer. Dit is ook logisch zoals de formule is opgebouwd.

Op het tabblad "wedstrijden" cel J14 heb ik nu "keihard" de tijd ingeven terwijl het net als boven (cel J13) de formule het tijdstip ophaalt. Maar nu moet ie wel met het tweede tijdstip rekenen op het tabblad "vv-adres". En dat gebeurd niet. Je mag het tabblad "data" gebruiken om berekenen uit te laten voeren om de uitkomsten elders anders te gebruiken.
Hoe is dit op te lossen?

Bijlage: Helaas is het niet mogelijk om een bestand toe te voegen. Al is deze gezipt zit het nog op 112 Kb. Iemand een oplossing hoe ik het bestand alsnog kan toevoegen of persoonlijk kan/mag mailen?

Alvast bedankt voor de hulp

In je laatste formule wordt de waarde uit de eerste kolom in het bereik (C4:D15) weergegeven, dus de waarde uit kolom C.
Er wordt dus geen waarde weergegeven uit kolom A, misschien helpt het als je het bereik in het vert.zoeken - deel van je formule aanpast.

Succes,
Kees

Oeps.... Maar de formule klopt wel. Alleen had ik hier even bij moeten vermelden dat de data uit kolom c gehaald moet worden.

Staat er in cel H5 geen spatie, of een 0 met als instelling dat nul-waarden niet moeten worden weergegeven?
Anders zou ik het niet weten, volgens mij klopt je formule wel.

Hallo,

Hierbij de volledige uitgeklede versie. Heb een redelijk aantal tabbladen verwijderd en alleen echt de nodige tabbladen behouden.

Bijlage: Bekijk bijlage helpmij 6.zip

Hopelijk maakt het nu alles velen malen duidelijker.

Er zullen nu wel een hoop formules zijn die fouten weergeven. Maar waar het probleem omgaat die bladen zijn behouden gebleven.

groet,

de waarde die in H5 staat komt niet voor in de eerste kolom het te doorzoeken gebied.
Wellicht is er sprake van spaties aan het eind van een van de cellen in die eerste kolom.

Aanbod,

kijk eens of je dit zoekt

Bijlagen

@Aanbod,
Controleer om te beginnen goed de spelling van de namen van de clubs!
De naam HSC'21 komt bv. voor zonder spatie voor de apostrof, maar elders staat die spatie er wel. En als je die naam combineert met D5GD staan er soms twee spaties tussen HSC '21 en D5GD en soms maar 1. Je moet consequent zijn!

Hallo,

Even alles op een rij gezet wat de bedoeling is in mijn 2e probleem:

1. In kolom K8 t/m K22 op het tabblad wedstrijden wordt "keihard" de tijd ingeven hoe laat de wedstrijd begint.
2. Nu wordt het tijdstip op tabblad vv-adres gevuld door de vereniging te zoeken die daarbij hoort. Kolom L wordt gevuld met het tijdstip dat op het tabblad wedstrijden is ingevuld.
3. Aan de hand van dit tijdstip zal nu op tabblad vv-adres in kolom M een berekening plaatsvinden hoe laat je aanwezig moet zijn.
4. Dit gegeven in kolom M wordt nu op tabblad wedstrijden opgehaald.

Maar het probleem is eigenlijk dat (en ook wel logisch) als een team (met name een thuiswedstrijd) meerdere malen voorkomt met verschillende aanvangstijden. Altijd het eerste berekende tijdstip wordt opgehaald. Maar met deze formule lukt het niet om dit te doen.
Het zou het mooiste zijn als op het tabblad wedstrijden in kolom J de formule zodanig is dat de berekening is: tijdstip aanvang wedstrijd - kolom K achter de desbetreffende vereniging (op tabblad vv-adres) en de uitkomst afronden naar beneden op een kwartier.

#zapatr
Jouw opmerking ben ik inmiddels achter gekomen. Dit ben ik al aan het veranderen door de vereniging en de team uit elkaar te halen en in een aparte kolom te zetten. Zodra ik dat heb gedaan en opgelost is en nog steeds probleem 1 bestaat zal ik de nieuwe versie alsnog weer uploaden.

Groet,

Hallo,

#Haije Ik heb jouw opmerking gelezen dat je een deel op het tabblad wedstrijden in een "programma" hebt gezet. Dit is de eerste keer dat ik dit zie en niet weet wat dit inhoudt en hoe je zoiets aanmaakt.
Is nadere uitleg hierover mogelijk?? zodat ik dit ook kan toepassen.

Bedankt alvast

Hallo,

Ik heb een probleem met uploaden. Ik kan het bestand niet kleiner krijgen dan 126 Kb (is al een zip-bestand) . En dan heb ik al alle gegevens die niet relevant zijn voor mijn probleem verwijderd.
Wat kan ik nu nog doen dat jullie het bestand krijgen.

Groet,

Hallo,

Na vele plussen en minnen is het gelukt om het bestand kleiner te krijgen dan de 100 Kb.
Hierbij het bestand: Bekijk bijlage helpmij 7-1.zip

Ik hoop dat jullie mij nu kunnen helpen.
Heb alle spaties weggehaald. Maar helaas lukt het nog niet.

Groet,

volgens mij gebruik je de verkeerde formule.

deze zou goed moeten werken:
Code:
=ALS(H5="";"";INDEX($A$38:$A$49;VERGELIJKEN($H$5;$B$38:$B$49;0)))

sa11

Yes, probleem 1 is opgelost. Bedankt #Sa11.
Wat is het verschil dan tussen verticaal zoeken en index?

Hopelijk is er nu nog 1 van de helpmij leden die mij kan helpen met probleem 2. zoals deze in #10 nader is toegelicht.
Of is het beter om een nieuw topic ervan te maken??

Bedankt tot zover voor mijn 1e probleem.

Hallo,

Probleem heb ik inmiddels zelf opgelost door op het tabblad wedstrijden een kolom te groeperen (dus verbergen) en hier de tijd die benodigd is in te zetten.
Hier ben ik weer mee aan het rekenen gegaan.......en het "programma" doet nu precies zoals ik het graag wilde.

Ik wil iedereen heel hartelijk danken voor de input en oplossingen die gegevens is bedanken.

Doordat probleem 1 en 2 is opgelost sluit ik dit topic.

Groet,

Wat is het verschil dan tussen verticaal zoeken en index?
Jij gebruikt: VERT.ZOEKEN(H5;A38:B49;1;0)
Maar vert.zoeken zoekt de zoekwaarde (=H5 = teamnaam) altijd in de eerste kolom van het opgegeven bereik. Jouw bereik is A38:B49, de eerste kolom daarvan A38:A49. Aangezien in die kolom geen teamnamen staan maar getallen, wordt de zoekwaarde H5 niet gevonden en kan dus ook de waarde daarvan niet worden teruggegeven. En als formule gebruiken: =vert.zoeken(H5;B38:B49;1;0) heeft geen zin, wat die geeft (uiteraard) de teamnaam als resultaat, maar die heb je al (in H5). Bij gebruik van index in combinatie met vergelijken kun je voor het bepalen van het resultaat de keuze van rijen en kolommen gemakkelijker aanpassen. Er zijn overigens wel wel andere oplossingen mogelijk, dit is er 1 van voor H12 in het blad Mailing:
Code:
=ALS(H5="";"";SOMPRODUCT((A38:A49)*(B38:B49=H5)))

Laatst bewerkt:
Bedankt zapatr.
Nu snap ik waarom het met verticaal zoeken niet lukte. En waarom het met index wel lukt.

Bedankt nogmaals.

Hallo,

#Haije Ik heb jouw opmerking gelezen dat je een deel op het tabblad wedstrijden in een "programma" hebt gezet. Dit is de eerste keer dat ik dit zie en niet weet wat dit inhoudt en hoe je zoiets aanmaakt.
Is nadere uitleg hierover mogelijk?? zodat ik dit ook kan toepassen.

Bedankt alvast

selecteer in je werkblad een gebied dat je een naam wilt geven
type de naam die je bedacht hebt (in het voorbeeld "programma") in het vak direct boven de "A" van kolom A.
Je kunt het aldus gemaakt benoemde bereik gebruiken in formules

Of kijk eens hier: http://www.gratiscursus.be/Excel_2010/excelles015.html

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan