Kleine desktop voor hosting - is dit genoeg?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LordCandyCap

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2013
Hallo,

Ik ben niet nieuw als het gaat om het samenstellen/in elkaar zetten van systemen, aangezien ik mijn vorige builds al zelf gedaan heb en ook al regelmatig wat voor vrienden. Maar ik wil graag mijn kennis op dit gebied uitbreiden naar een totaal andere kant: het hosten van (gaming) servers.
Op dit moment ben ik aan het kijken voor een kleine hosting desktop voor de volgende doeleindes:
- Een gaming (vooral Minecraft/Garry's Mod) server hosten voor ~10 man. Over het algemeen spelen we modded Minecraft (40-60 mods) en af en toe Garry's Mod. Maar in de toekomst willen we misschien ook nieuwere/zwaarde games spelen.
- Ik wil er ook een (persoonlijke) website vanaf hosten die ik link met de servers zodat mijn vrienden kunnen zien welke server(s) online zijn/is en wie erop zitten.

Het enige probleem waar ik mee zit is dat ik niet helemaal zeker weet of mijn systeem krachtig genoeg is en welke dingen ik nog zou kunnen aanpassen (mijn budget is 500-550 euro).

Dit zijn mijn componenten:
CPU: Intel Pentium G3460 3.5GHz Dual-Core Processor
Mobo: ASRock H81M-ITX Mini ITX LGA1150
Geheugen: Kingston 16GB (2 x 8GB) DDR3-1333
Opslag: Sandisk SSD 128GB 2.5"
Behuizing: Cooler Master Elite 130 Mini ITX Tower Case
PSU: Corsair VS 350W ATX Power Supply
Azerty-winkelwagentje: http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B641813%5D=1&product%5B527129%5D=1&product%5B740486%5D=1&product%5B641294%5D=1&product%5B538892%5D=1&product%5B724467%5D=1
Dit zou ongeveer 440 euro kosten.

Ik heb zitten twijfelen tussen 16GB en 8GB en tussen de Pentium op mijn lijst en een Intel Xeon E3-1220V3 (3.1 GHz), die ongeveer 100 euro duurder is. De reden dat ik op het moment naar de Pentium aan het kijken ben is omdat hij iets sneller is (3.5GHz vs 3.1GHz) en Minecraft Server toch maar single-threaded is. Tevens betwijfel ik of een Garry's Mod server veel profijt heeft een Xeon t.o.v. een Pentium. Alleen als dit goed bevalt, wil ik misschien ook zwaardere/nieuwere games gaan hosten voor wat meer mensen. Dus eigenlijk heb ik nog een andere vraag: wanneer is het verstandig om van een Pentium naar een Xeon over te stappen (gamewise en amount of player-wise).
Ik weet dat de behuizing een USB3.0 ingang heeft aan de voorkant, maar dat het moederbord deze mogelijkheid niet heeft. Dit is echter geen probleem voor mij.

Een overzicht van de gestelde vragen:
- Zijn de gekozen componenten goed/sterk genoeg om een (middel tot zwaar) modded Minecraft server voor ongeveer 10 mensen en/of een Garry's Mod server, terwijl hij ook een website host? (Ik weet dat een website hosten totaal niet zwaar is, dit doet op het moment mijn Raspberry Pi zonder problemen).
- 16GB vs 8GB - Hoe meer hoe beter, toch?
- Wanneer moet ik overstappen van een Pentium naar een Xeon?

Hopelijk was dit genoeg informatie!
Alvast bedankt voor de tijd en de feedback. :)

Denk je wel even aan het stroomgebruik. Kosten kunnen hoger zijn dan de aanschaf van je hele server.

Waarom niet voor een quadcore gaan? Dan zit je zeer safe (ook voor meer players) en valt in je budget (500~550 euro). zie: http://azerty.nl/0-5654-641162/intel-core-i5-4440-3-1-ghz-.html
Het aantal Ghz is niet iets waar je gelijk naar moet kijken.

16Gb is prima, 8Gb ook wel, maar 16Gb is future proof, net als een quadcore.

Misschien nog een tip, moet je geen backups maken van je wereld op een andere schijf (normale HD, http://azerty.nl/8-857-340428/wd-blue-wd5000aakx-va.html)?
Ik heb nog helemaal niet aan een quadcore gedacht. Goede tip! :thumb: Bedankt.
Ik dacht dat voor een server pc het aantal GHz zeer belangrijk was?

Het regelen van backups is geen probleem, want ik heb al een heel backup-systeem werkend op mijn kamer (2x 2TB die via mijn Raspberry Pi backups maken van mijn systemen, waar 1 HDD dagelijks een kopie maakt van mijn belangrijke PC bestanden en op slaat, en wekelijks wordt daarvan een gezipte kopie van de meest recente versie op mijn andere HDD gezet - dus eigenlijk zelfs een dubbele backup :) ). Maar toch bedankt voor de tip!

Denk je wel even aan het stroomgebruik. Kosten kunnen hoger zijn dan de aanschaf van je hele server.

Oja, heb nog helemaal niet aan stroomgebruik gedacht. Zou niet weten hoeveel dat maandelijks zou gaan kosten. Is misschien ook iets om even over na te denken voordat ik een aparte PC daarvoor koop.. Bedankt voor het zeggen! :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan