• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

twee laagste laagste dichstbijzijnde waardes met een bepaalde waarde zoeken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Frek
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Frek

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 apr 2015
Beste iedereen,

voor mijn stage moet ik tijdmetingen verwerken, ik probeer de twee laagste dichstbijzijnde (binnen een bepaalde marge) waardes te vinden.
Dus stel ik heb de volgende reeks.

5,50
6,00
4,00
2,80
7,70
4,90
5,00
7,60
8,00
8,00

Ik gebruik een marge van 0,2.
Dan zouden de twee gegeven waardes 4,90;5,00 moeten zijn en niet 7,60;7,70 en ook niet 8;8.
Tot nu toe is het mij gelukt om de twee dichstbijzijnde waardes (ik noem het R-waardes) te vinden, ook wanneer deze waardes gelijk zijn. Excel geeft in mijn geval de waardes 8 en 8.

Het bestand waarin mijn formules staan zit in de bijlageBekijk bijlage voorbeeldsheet.xlsx

Ik heb hiervoor een hulptabel gebruikt met de volgende formules (de reeks getallen staat in het gebied (B2:B11)):
{=KLEINSTE(($B2:$B11-B2)^2;2)}
{=KLEINSTE(($B2:$B11-B3)^2;2)}
{=KLEINSTE(($B2:$B11-B4)^2;2)}
enz..

Vervolgens heb ik de volgende formules toegepast om de hoogste en laagste R-waardes te vinden.

Hoogste R-waarde: =INDEX(B2:B11;VERGELIJKEN(MIN(C2:C11);C2:C11;0)+VERGELIJKEN(MIN(C2:C11);VERSCHUIVING(C2;VERGELIJKEN(MIN(C2:C11);C2:C11;0);0;10;1);0);1)

Laagste R-waarde: =INDEX(B2:B11;VERGELIJKEN(MIN(C2:C11);C2:C11;0))

Is er iemand die mij een duwtje in de goede richting kan geven?

Bij voorbaat dank

Maakt het uit hoe de informatie verder gemanipuleerd moet worden? Anders lijkt het mij een kwestie van sorteren en bepalen of de eerstvolgende waarde binnen de marge valt. Indien dat het geval is neem je de eerste waarde die een "true" oplevert.

zo iets? (zie grijze cellen)

als 0,2 ook mee doet dan moet je < 0,2 veranderen in <= 0,2

het is een matrixfunction dus afsluiten met ctrl shift enter

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Maakt het uit hoe de informatie verder gemanipuleerd moet worden? Anders lijkt het mij een kwestie van sorteren en bepalen of de eerstvolgende waarde binnen de marge valt. Indien dat het geval is neem je de eerste waarde die een "true" oplevert.

@Wampier

De informatie zal veelvuldig gemanipuleerd moeten worden, beter gezegd ik moet 400 keer 10 waardes invoeren. Uw oplossing is een inderdaad een degelijke methode.

Zie bijlage voor hoe ik het uiteindelijk heb uitgewerkt mocht het nog interesse wekken.

Dank voor de moeite!

zo iets? (zie grijze cellen)

als 0,2 ook mee doet dan moet je < 0,2 veranderen in <= 0,2

het is een matrixfunction dus afsluiten met ctrl shift enter

@Sylvester Ponte

Ik heb uw formule gebruikt, om de formule te verplaatsen zodat hij niet is verbonden aan de rij waarin de waarde staat heb ik i.p.v. een RIJ verwijzing een INDEX verwijzing gebruikt. Deze INDEX verwijzingen verwijzen naar de waarden 1:10 links naast de ingevoerde waardes.

Zie bijlage mocht het nog interesse wekken.

MVG Frek

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan