• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Help: verticaal zoeken naar exacte tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

angelavd

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2015
Ik ben al een paar uur bezig, maar het lukt me niet. Dus hopelijk kan iemand me helpen.

In rij A tabblad 1 staan een aantal woorden
in tabblad 2 staan een aantal woorden
in rij B tabblad 1 wil ik het woord hebben wat direct overeenkomt met een woord in tabblad 2.

nu heb ik dit:
=VERT.ZOEKEN(A146;'Subcats + URL'!A:A;1)

Dit geeft als resultaat dat ik voor het woord biljarttafels, het woord bilgepompen krijg. Dit omdat het dus ook de letters 'bi' bevat. Hoe maak ik een formule die zoekt naar een woord dat precies overeenkomt, ipv een gedeelte?

Dank!!!

Laatst bewerkt:
angelavd,

welkom op Helpmij.nl.

Plaats even je bestand, dat maakt het voor helpers veel gemakkelijker....

Je moet nog iets toevoegen, nl: ,0 (na de laatste 1)

Zonder voorbeeld wordt dit lastig, intussen kan je dit eens testen:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A146;'Subcats + URL'!A:B;2;0)

't Is me niet helemaal duidelijk wat je nu echt wil bereiken want het voorbeeld dat je postte is nietszeggend:
Je kan deze eens testen:
Code:
=VERT.ZOEKEN("*"&A1&"*";Blad1!A:B;2;0)

nu heb ik dit:
=VERT.ZOEKEN(A146;'Subcats + URL'!A:A;1)
Dit geeft als resultaat dat ik voor het woord biljarttafels, het woord bilgepompen krijg.
@Angela, je vergeet in je formule een 0 achteraan, maar wellicht heb je dat al opgemerkt toen je naar de antwoorden van anderen hierboven keek. Als je die wel toevoegt krijg je, als je zoekt naar "biljarttafels", dat woord ook als resultaat omdat het in kolom A van blad2 voorkomt. Omdat bij jou die 0 er niet staat, krijg je bij het zoeken naar "biljarttafel" (zonder s) als resultaat: "biljartkeu", maar als je de juiste notatie gebruikt (dus met een 0), dan is het resultaat: #NB omdat "biljarttafel" (zonder s) niet voorkomt in kolom A van Blad2. Wil je in plaats van #NB wat anders, gebruik dan bv:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN("biljarttafel";'Subcats + URL'!A1:A1000;1[COLOR="#FF0000"][B];0[/B][/COLOR]);"Komt niet voor")

@zapatr dat klopt, maar het woord komt hoe dan ook altijd voor in tabblad 2, het is niet mogelijk dat een woord niet voorkomt. Als ik een 0 plaats, dan krijg ik idd een n/b bij badminton shuttles, terwijl dit woord wel degelijk voor komt in tabblad 2.

@Cobbe, ik weet niet hoe ik het duidelijker uit moet leggen. Ik wil in tabblad 1 kolom A zoeken naar een woord dat overeenkomt in tabblad 2 kolom A. Dat woord dat overeenkomt moet dan in kolom B tabblad 1 terechtkomen.

b.v. bij

Badminton shuttles kopen
Badminton shuttles bestellen
Badminton shuttles online bestellen
Badminton shuttles online kopen
Badminton shuttles 2015
Badminton shuttles collectie 2015

zegt hij dan bij alle woorden dat het niet voor komt. Maar badminton (shuttles) komt zeker wel voor in blad 2. De woorden uit blad 1 zijn zelfs gebaseerd op de rij woorden in tabblad 2.

Als je wil dat niet naar een exacte overeenkomst van de te zoeken tekst wordt gezocht, zoek dan naar een gedeelte van de tekst en voeg achteraan een sterretje toe (en - indien nodig - ook vooraan), iets wat Cobbe hierboven al deed, met dien verstande dat bij hem in kolom 2 wordt gezocht in plaats van in kolom 1.
En: het resultaat van een formule in een cel wordt altijd weergegeven in de cel waarin je de formule plaatst.

Ik kom er niet uit, zo lastig moet het toch eigenlijk niet zijn.

Als ik deze gebruik; =VERT.ZOEKEN("*"&A1&"*";Blad1!A:B;2;0) dan krijg ik helemaal geen resultaat.

Ik had een prima formule, maar die zocht in de lijst met woorden naar een woord die enkele letters bevatte ipv het hele woord...

Als je wil dat niet naar een exacte overeenkomst van de te zoeken tekst wordt gezocht, zoek dan naar een gedeelte van de tekst en voeg achteraan een sterretje toe (en - indien nodig - ook vooraan), iets wat Cobbe hierboven al deed, met dien verstande dat bij hem in kolom 2 wordt gezocht in plaats van in kolom 1.
En: het resultaat van een formule in een cel wordt altijd weergegeven in de cel waarin je de formule plaatst.

Wat bedoel je? Ik wil juist dat exact badminton b.v. wordt gezocht, ipv dat hij matcht met badm (dus badmutsen kan weergeven)

Resultaat van formule in een cel snap ik uiteraard, maar moet ik wel eerst de juiste formule hebben :)

Als ik deze gebruik; =VERT.ZOEKEN("*"&A1&"*";Blad1!A:B;2;0) dan krijg ik helemaal geen resultaat.
Nee, natuurijk niet. Je wil toch zoeken in kolom 1, terwijl er met die formule in kolom 2 wordt gezocht. Iets waar ik in mijn vorig bericht duidelijk op wees. Als je dit gebruikt:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN("Badminton shuttles*";'Subcats + URL'!A1:A1000;1;0);"Komt niet voor")
dan wordt als resultaat gegeven: de eerste cel die begint met "Badminton Shuttles".

Laatst bewerkt:
Als je dit gebruikt:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN("Badminton shuttles*";'Subcats + URL'!A1:A1000;1;0);"Komt niet voor")
dan wordt als resultaat gegeven: de eerste cel die begint met "Badminton Shuttles".

Dat had ik uiteraard gewijzigd... kan nog wel iets hoor ;)

OOk als ik jouw code gebruik, zou ik elke keer zelf het woord exact in de formule moeten zetten en dat is precies wat niet de bedoeling is :) Of zie ik dat verkeerd? Volgens mij is mijn vraag niet helemaal duidelijk...

Enige wat ik wil; een woord uit kolom a tabblad 1 zoeken in kolom a tabblad 2... en niet 'bevat één van de karakters' maar bevat het hele woord..

Dus concreet:
Jij wilt "Badminton shuttles kopen" (uit kolom A Blad1) zoeken in kolom A van Blad2 ?

concreet, ik wil badminton shuttles uit badminton shuttles kopen, zoeken in kolom A, tabblad 2.

Dus concreet:
Jij wilt "Badminton shuttles kopen" (uit kolom A Blad1) zoeken in kolom A van Blad2 ?

Ik wil dat hij een woord dat overeenkomt zoekt in kolom A van blad 2. Dus het woord kopen zal er nooit in voorkomen, badminton wel.

Ik heb het vermoeden dat we te doen hebben met een troll. !!

euhm, cobbe wat is een troll? ik probeer hier serieus hulp te zoeken...

met deze code:
=VERT.ZOEKEN(A146;'blad2'!A:A;1)

Kreeg ik wel een goed resultaat, alleen gaf hij als resultaat ook als er een paar karakters overeenkwamen.. waardoor ik bij badminton shuttles ook badmutsen kon krijgen.. ivm de badm.

Ik begrijp dat dit blijkbaar heel dom overkomt :( maar ik probeer echt hulp te krijgen, kom er zelf gewoon niet uit. De formules die tot nu toe zijn gegeven, daarmee krijg ik helaas niet wat ik zoek. Wellicht ben ik zelf niet helemaal duidelijk, maar geen idee hoe ik het anders uit moet leggen.

Angela

Sorteer kolom A van Blad2 eens.......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan