Videokaart upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Romankok

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2015
Beste...,

Ik wil graag mijn videokaart upgraden naar iets beters, directx11 wordt toch echt gepushed tegenwoordig.

budget: 200-250 euro
kaart in gedachten: MSI GTX 960 GAMING 2GB GDDR5

Nu heb ik al gekeken naar mijn moederbord en die heeft 2x pcix16 slots, dus dat is volgens mij ook wel genoeg voor een upgrade.

Tóch zou ik graag jullie mening willen weten. Waar moet ik op letten? is het met deze setup mogelijk om alléén een videokaart upgrade te doen? hoe zit het met de power supply? is die genoeg? etc etc.

dankjulliewel!

hierbij mijn setup:
Code:
SAMSUNG HD103UJ ATA Device

harde schijf: 
-----------------
System Information
------------------
Time of this report: 5/22/2015, 14:27:49
       Machine name: ROMAN-PC
   Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.150316-1654)
           Language: English (Regional Setting: English)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
       System Model: EX58-EXTREME
               BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
          Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU         920  @ 2.67GHz (8 CPUs), ~2.8GHz
             Memory: 6144MB RAM
Available OS Memory: 6142MB RAM
          Page File: 5087MB used, 7193MB available
        Windows Dir: C:\Windows
    DirectX Version: DirectX 11
splay Devices
---------------
          Card name: ATI Radeon HD 4800 Series
       Manufacturer: Advanced Micro Devices, Inc.
          Chip type: ATI display adapter (0x9440)
           DAC type: Internal DAC(400MHz)
         Device Key: Enum\PCI\VEN_1002&DEV_9440&SUBSYS_0851174B&REV_00
     Display Memory: 3829 MB
   Dedicated Memory: 1015 MB
      Shared Memory: 2814 MB

EVR Power Information
---------------
Current Setting: {5C67A112-A4C9-483F-B4A7-1D473BECAFDC} (Quality) 
  Quality Flags: 2576
    Enabled:
    Force throttling
    Allow half deinterlace
    Allow scaling
    Decode Power Usage: 100
  Balanced Flags: 1424
    Enabled:
    Force throttling
    Allow batching
    Force half deinterlace
    Force scaling
    Decode Power Usage: 50
  PowerFlags: 1424
    Enabled:
    Force throttling
    Allow batching
    Force half deinterlace
    Force scaling
    Decode Power Usage: 0

Laatst bewerkt door een moderator:
Draai eens een systeem-overzicht met Speccy..?
Installeer het, start het, geef het even de tijd om te analyseren en klik dan op "bestand"=> "Publiceer" => OK/
Je krijgt dan een link naar het systeem-overzicht. Post die link in je volgende bericht.

Vermeld ook even merk & type van je huidige voeding en het vermogen ( in Watt )..

OK, je hebt dus 6 Gb werkgeheugen, verdeeld over 3 sloten. Voor dual-channel operation is het gebruik van 2 sloten, of een meervoud daarvan, beter ( sneller ).

Ik zou dus adviseren om er nog 1 bankje van 2 Gb bij te kopen ( van hetzelfde merk & type ) zodat je totaal op 8 Gb komt en 4 van de 6 geheugenslots kunt gebruiken i.p.v. de huidige 3 ( nu is het 2 bankjes dual-channel en 1 single channel, dat kun je dus 2x dual-channel maken ). Een andere optie is om de huidige bankjes van 2 Gb/stuk te vervangen door 2x 4Gb...maar dat kost waarschijnlijk meer..

Verder valt het me op dat zowel je processor ( 68 graden ) als je videokaart ( 63 graden ) erg warm zijn...als dat in idle-mode is , deugt je airflow niet, dan wordt het systeem onder belasting loei heet.
Onder deze condities kan ik een zwaardere videokaart alleen aanraden als je de koeling van je systeem behoorlijk verbetert...

Wat je voeding betreft: je processor verstookt idle zo'n 100 Watt, en dat loopt bij volle belasting op tot ruim 200 Watt.
Je voeding heeft een 80Plus vertificering en kan dus zo'n 344 Watt continue leveren onder belasting.
De MSI GTX 960 GAMING 2GB trekt op volle belasting ook een dikke 200 Watt ( rond de 230 ) en dus gaat deze voeding jouw systeem op flinke belasting niet trekken...

Laatst bewerkt:
Correct, had even niet op de specs van het moederbord gelet, inderdaad triple-channel opstelling.
Desondanks zou ik een uitbreiding naar 8 Gb adviseren.
Wat de voeding betreft ben ik het niet met je eens, zeker niet onder deze werktemperatuur.

Correct, had even niet op de specs van het moederbord gelet, inderdaad triple-channel opstelling.
Desondanks zou ik een uitbreiding naar 8 Gb adviseren.
Wat de voeding betreft ben ik het niet met je eens, zeker niet onder deze werktemperatuur.

Dus je zegt, in principe kan de voeding hem aan, moederbord ook. Alleen adviseer je een upgrade van de koeling, gepaard met de nieuwe videokaart? Kan dit simpel een betere fan zijn?

Oh en de RAM is altijd makkelijk en goedkoop upgraden ja, maar dat is bijzaak denk ik

Geen idee welke behuizing je hebt en of je je systeem ooit al eens stofvrij hebt gemaakt..? Zelf gebruik ik daarvoor een compressor ( wel eerst de cpu-, case en videokaart-fan blokkeren om beschadiging te voorkomen ).
Mijn systeem wordt 2x / jaar op deze wijze schoongemaakt.
Afhankelijk van de behuizing kun je 1 of meerdere ventilatoren inbouwen, ik denk dan aan een intake-fan ( die lucht de kast in blaast ) en een exhaust-fan die warme lucht eruit blaast.
De voeding zou ik , bij aankoop van bovengenoemde videokaart, vervangen door bijv. een 520 Watt Seasonic.

Beste allemaal,

Ik hoop dat jullie er nog zijn, ik heb het erg druk gehad!

Desondanks heb ik wat dingetjes bekeken, en besloten het volgende aan mijn set-up te doen.

wat betreft TEMPERATUUR: Ik heb besloten de Cooler Master CM 690 III Closed-case te kopen, want die stalen oude goedkope kast die er nu omheen zit, is denk ik gewoon de boosdoener voor de hoge temperaturen. Ik zet er dan een extra-intake fan bij ook, dus 2 intake, 1 exhaust fan! ( tijdens het omzetten gelijk wat koelvloeistof verversen van de processor)

wat betreft VOEDING : ik heb besloten om de CoolerMaster PSU GM Serie 750Watt G750M te kopen, zodat ik van die 430 watt omhoog ga naar 750 watt

wat betreft Videokaart : nog steeds hetzelfde plan! MSI GTX 960 GAMING 2GB GDDR5

en dan wil ik ook nog een SSD kaart kopen, zodat ik daar windows op gooi, dan laad het wat sneller ( had de Samsung 850 EVO 250GB in gedachten)

Denken jullie dat dit een goed plan is?

Voeding is overkill tenzij je van plan bent om SLI / Crossfire te gaan draaien met 2 kaarten. Een 620 Watt Seasonic is voor dit systeem voldoende.
Met de SSD wordt het systeem met opstarten een stuk sneller en 250 Gb is een goede keus als je ook wat grote games wilt installeren, dan is 120 Gb zo vol.:thumb:

De 750 watt is echt bedoelt om gewoon een goed stel jaren mee te gaan! Dus ik dacht gewoon gelijk ff een smak geld neergooien dan hoef ik daar de komende jaren niet over na te denken. Of niet?

Dat hoef je met de gelinkte Seasonic ook niet hoor, Seasonic behoort tot het "betere" segment wat voeding-leveranciers betreft gezien de hoogwaardige componenten die zij gebruiken.:thumb:

Aandelen..? Nou, ik niet hoor :D
TS begon zelf over een andere voeding, heb ik niet geopperd...overigens zou 550 Watt ook volstaan in dit Core i7 systeem...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan