Compleet overnieuw beginnen - gaat dit werken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Ik woon in een nieuwbouwhuis met dikke betonnen plafonds en redelijk dikke muren (meeste van gasbeton). In mijn huiskamer heb ik een EnGenius ECB-150 router staan die het internetsignaal via ethernet krijgt van mijn Ziggo modem (in de meterkast). De radio van de Ziggo modem heb ik uitgeschakeld. Ik heb de EnGenius destijds gekocht omdat het een high power router is zodat die door de muren naar boven kan, maar de kwaliteit valt vies tegen. In mijn slaapkamer op de eerste verdieping heb ik nauwelijks één streepje ontvangst, maar vaak ook geen, om over op zolder maar niet te spreken. Ook heb ik veel last van veel wifi signalen in de omgeving die interfereren en die, net zoals ik, allemaal op de 2,4 GHz band zitten. Ik maak ook gebruik van een Netgear AV200 powerline adapter om mijn pc op zolder van internet te voorzien. Dat werkt prima (te meer ook omdat beide powerline adapters op dezelfde groep zitten).

Om de problemen van slechte ontvangst in huis (vanwege de dikke muren en de vele wifi gebruikers in de buurt) op te lossen, zou ik voor de wifi nu willen overstappen naar de 5 GHz band (er zit maar één iemand in de buurt op deze band), maar daarmee wordt de doorvoer van signaal nog beroerder omdat de 5 GHz band minder goed penetreert dan de 2,4 GHz band.

Vandaar dat ik zit te denken aan het volgende:
In de huiskamer (waar ik het meest internet gebruik) zou ik een Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000) willen plaatsen. Op de overloop op de eerste verdieping (of in mijn slaapkamer) wil ik dan een Devolo dLAN 1200+ WiFi ac in het stopcontact prikken om dienst te doen als wifi AP waarmee het signaal via de powerline wordt aangevoerd. Ik hoop daarmee ook wifi op zolder te kunnen krijgen als hij zo ver kan reiken. Zo niet, dan is er geen man overboord omdat ik op zolder zelden wifi gebruik. Ik gebruik dan maar één van de huidige Netgear powerline adapters om mijn pc van internet te voorzien en ik zou er over kunnen denken om een extra Devolo unit aan te schaffen, hoewel dat wel duur wordt. Als een extra punt beneden zou ik dan ook nog de radio van de Ziggo modem aan kunnen zetten op 5 GHz. So far so good, volgens mij moet dit gaan werken.

Zitten we nog met één probleem: mijn vrouw heeft een eerste generatie iPad die geen 5 GHz band ondersteund. Om haar nu te dwingen een nieuwe iPad te kopen is ook weer zo wat...;) Daarom dacht ik: als ik nu twee SSID's maak; één voor de 2,4 GHz band en één voor de 5 GHz band. Dan is de 2,4 GHz band exclusief voor de iPad (en blijft zij mogelijk last houden van interferenties) en de 5 GHz band voor alle andere draadloze devices (die allemaal 5 GHz ondersteunen heb ik gecheckt). Mijn twijfel zit hem nu in de handover tussen de verschillende APs. Gaat dat goed werken? En kan de Devolo dLAN tegelijk uitzenden op de 2,4 GHz als de 5 GHz band? En hoe kun je er voor zorgen dat, indien een device is verbonden met een AP en je gaat je verplaatsen binnenshuis je op dat AP blijft terwijl er een ander AP is dat een beter signaal geeft?

Vragen, vragen, vragen...

Ik hoop dat jullie even met mij willen sparren, waarvoor alvast dank.

Laatst bewerkt:
De routers met 5 Ghz kunnen meestal ook in 2,4Ghz uitzenden.
Dan zijn de gasbeton muren voor deze straling niet een echte belemmering.

De plafonds is een andere zaak. Daar zit veel metaal in en werkt als een kooi van Farady, dwz laat weinig straling door.
Oplossing, meerdere routers gebruiken.
Op iedere verdieping een router plaatsen die met kabel (ziggo modem) verbonden is.
Met een netwerk sniffer bekijken welk kanaal het beste is om te nemen.

Succes met je besluitvorming.

Op iedere verdieping een router plaatsen die met kabel (ziggo modem) verbonden is.

Dank voor je reactie. Dit is juist het probleem want ik kan geen kabels trekken naar de bewuste kamers. Dan moet ik dwars door het plafond heen boren en dat zie ik niet gebeuren. Of lelijke kabelgoten aanleggen. Vindt mijn vrouw een no go (en ik eigenlijk ook).

Hmm, die vrouwen ook :o
In dat geval zou je met een repeater kunnen werken, maar dan wordt de snelheid gehalveerd.
Als je die dan direct boven je router zet dan is het verlies het kleinste, wat niet wil zeggen dat het verlies klein is.

Je zou ook iets aan de sterkte van het signaal van de router kunnen doen.
Daar staan genoeg stukjes over op het internet, hoe je een betere zend of ontvangstantenne kunt maken of kopen.

'n router meteen zo groot mogelijk zend vermogen is natuurlijk ook een oplossing, maar dan denk ik dat je wat dieper inde buidel moet tasten.
Zelf hebben we een koker achter de trap waarlangs ik ongezien kabels naar een andere verdieping kan trekken.
Hebben jullie niet zowat?
Misschien moet je even de kruipruimte in, als je die hebt.

Heel veel succes ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan